TOFED Genel Sekreteri Mevlüt İlgin, karayolu ile yolcu taşımacılığının toplamda yüzde 95 olan payının yüzde 92’ye düşmesine rağmen, yıllık taşıdıkları yolcu sayısının 162 milyondan 175 milyona çıktığını kaydetti.
Son yıllarda hava, deniz ve demiryolları gibi farklı ulaşım modellerinin yaygınlaşması, yolcu taşımacılığında karayolunun payını azaltırken, şehirlerarası otobüs biletlerinin fiyatlarında da düşüşe sebep oluyor. Türkiye Otobüsçüler Federasyonu (TOFED) Genel Sekreteri Mevlüt İlgin, karayolu ile yolcu taşımacılığının toplamda yüzde 95 olan payının yüzde 92’ye düştüğünü bildirdi.
Karayolu yolcu taşımacılığında, bütün Türkiye genelinde yıllık taşıdıkları yolcu sayısının 162 milyondan 175 milyona çıktığını belirten İlgin, “Toplamda yolcu sayısı arttı ama Türkiye’de şehirlerarası yollarda faaliyet gösteren, Ulaştırma Bakanlığında çalışma izni bulunan 12 bin otobüs var. Bu 12 bin otobüsün şu anda, bu sezonda 7 bini yollara çıkabiliyor, 5 bini atıl olarak garajlarda kalıyor’’ diye konuştu.
Şehirlerarası otobüs bilet fiyatlarının 2 yıldır sabit olduğunu, Şubat ayında ise bilet fiyatlarında düşüş yaşandığını ifade eden İlgin, ‘’Türkiye’de seyahat eden insan sayısında artış var ama bunun yanı sıra diğer ulaşım modelleri de insanların önüne alternatif olarak geliyor. Hava yolları ciddî anlamda destekleniyor. Özel hava yollarının iç hat uçuşlarına izin verildi, havaalanı vergileri düşürüldü. Bu da bilet fiyatlarının düşmesine neden oluyor’’ dedi.
Mevlüt İlgin, bunun yanı sıra otobüs işletmelerinin kendi aralarında da ciddî rekabet yaşadığını, özellikle Şubat ayı gibi yoğun olmayan sezonlarda otobüs şirketlerinin asgarî doluluk oranlarını yakalayabilmek için bilet fiyatlarını düşürdüğünü kaydetti.
İlgin, ‘’Şubat ayında doluluk oranı yüzde 26-30’a geriledi. Yıl içindeki ortalama doluluk oranı ise yüzde 55-60. En yoğun sezonlarda bu doluluk oranı yüzde 95’e ulaşıyor’’ diye konuştu.
UÇAK REKLÂMLARI ALDATICI
Özel hava yolu şirketlerinin promosyonlu biletlerle ilgili yaptığı reklâmların aldatıcı olduğunu öne süren İlgin, ‘’Ulaştırma Bakanlığına ve Rekabet Kuruluna bu yönde başvurumuz var. Uçağın 3 koltuğunu ayırıyorlar ve 14 YTL fiyat ilân ediyorlar. Gören öyle sanıyor. Buna hava alanı vergisi de dahil değil. Vergilerle 38 YTL’ye geliyor, gerisi ise 79-89-99 YTL’’ dedi. İlgin, özel hava yolu şirketlerinin iç hatlarda uçuşa başlamadan önce şehirler arası otobüslerin doluluk oranlarının daha fazla olduğunu, bilet fiyatlarının da daha mantıklı seviyelerde bulunduğunu belirtti.
|