|
|
|
2008’de yatırım beklentisi |
Ulaştırma ve enerji ağırlıklı yatırımlarda önümüzdeki yıl olumlu gelişmelerin yaşanması bekleniyor. 2008 yılının ilk aylarında özellikle uzun yıllardan bu yana gündemde bulunan ilk Nükleer Santral projesi ihale programının netleşmesi beklenirken, aynı yıl içinde ulaştırma sektöründe yer alan önemli yatırımlar da yapım aşamasına getirilecek.
İstanbul Boğaziçi köprüleri ile 6 paralı otoyolun özelleştirilmesinin ardından Karayolları Genel Müdürlüğünün yeni paralı yol yapım projelerini de 2008 yılı programına alması planlanıyor.
3. KÖPRÜ
Önümüzdeki yıl içinde özellikle güzergâh tespiti konusundaki çalışmalar son aşamaya getirilen 3. Boğaziçi köprüsü ve bu köprüye bağlantılı çevre ve otoyollar için öngörülen ihale modelleri belirlenecek.
İstanbul Büyükşehir Belediyesi ve Ulaştırma Bakanlığı ile birlikte yürütülen 3. köprü projesi ihalesinde izlenecek yöntem de önümüzdeki yıl içinde netlik kazanacak. Daha önce yapılan planlamalara göre, yeni köprünün öncelikli olarak ‘’yap-işlet-devret’’’ sistemi çevre ve otoyolların ise dış kredili olarak yapılması planlanıyor. Önümüzdeki yıl ayrıca, Karayolları Genel Müdürlüğünün Çanakkale boğaz köprüsü ile ilgili diğer ilgili kuruluşların da görüş ve önerilerini alarak etüd-proje çalışmalarını yeniden yapması bekleniyor.
İZMİT KÖRFEZ GEÇİŞİ
VE YENİ YOLLAR
Önümüzdeki yıl içinde ayrıca, Karayolları Genel Müdürlüğünce proje çalışmaları başlatılan 6 önemli otoyolu içine alan İzmit körfez geçişi projesinin de uluslararası ihale aşamasına getirilmesi planlanıyor. 1.3 kilometre uzunluğundaki İzmit körfezi asma köprü ile ilgili geçtiğimiz yıllarda hazırlanan projelerin yeniden düzenlenmesi bekleniyor. Karayolları Genel Müdürlüğünce fizibilite çalışmalarının yeniden hazırlanması planlanırken, İzmit körfezi geçişinin tek olarak, 6 adet otoyolun ise ayrı ayrı ihale edilmesi planlanıyor.
MARMARAY
Türkiye’nin ulaştırma sektöründe en önemli projeleri arasında gösterilen ‘’Marmaray’’ projesi ile ileriki yıllarda bütünleşecek olan Kars-Tiflis demiryolunu bağlayacak olan demiryolu ve banliyö hatları ile ilgili fizibilite çalışmalarının da 2008 yılında ilgili kuruluşlar tarafından programa alınması planlanıyor.
Türkiye’nin ilk hızlı tren hattı projelerinden olan İstanbul-Ankara çift hat demiryolu hattının iki önemli kesiminin de 2008 yılında tamamlanması planlanıyor. Ankara-İstanbul arasını 2.5 saate indirecek bu hattın hizmete alınmasının ardından yine TCDD Genel Müdürlüğünün Ankara-Afyon-İzmir demiryolu hattı projesine de hız vermesi bekleniyor.
Ankara-Konya hızlı tren hattının ise önümüzdeki yıl tam kapasite ile hizmete alınması öngörülüyor.
|
/ ANKARA
22.12.2007
|
|
|
IMF ile Niyet Mektubu’nda anlaşıldı |
Devlet Bakanı Mehmet Şimşek, stand by düzenlemesinin 7’inci gözden geçirmesi kapsamında Uluslararası Para Fonu (IMF) ile yürütülen değerlendirme çalışmalarının tamamlandığını ve görüşmeler sonucunda bir Niyet Mektubu taslağı üzerinde genel hatlarıyla mutabakat sağlandığını bildirdi.
Devlet Bakanı Mehmet Şimşek, IMF Türkiye Masası Şefi Lorenzo Giorgianni ile Hazine Müsteşarlığında ortak basın toplantısı düzenledi. Bakan Şimşek, ‘’stand by düzenlemesinin 7’inci gözden geçirmesi kapsamında IMF ile yürütülen değerlendirme çalışmalarının tamamlandığını ve görüşmeler sonucunda bir Niyet Mektubu taslağı üzerinde genel hatlarıyla mutabakat sağlandığını’’ bildirdi.
Gözden geçirme çalışmaları kapsamında son ekonomik gelişmeler, yapısal reformlarda kaydedilen ilerlemeler ve 2008 yılı hedeflerinin ele alındığını belirten Şimşek, bu bağlamda makro ekonomik performans, kamu maliyesi ve para politikası uygulamaları değerlendirilerek, 2007 gerçekleşmeleri ve 2008 yılı program hedefleri üzerinde durulduğunu söyledi.
Bakan Şimşek, yapısal reform programı kapsamında ise sosyal güvenlik, vergi idaresi ve mali sektör alanları üzerindeki reformlar üzerinde durulduğunu vurguladı.
|
/ ANKARA
22.12.2007
|
|
|
TCDD’nin 2008 hedefi 81 milyon yolcu |
TCDD Genel Müdürlüğü, 2008 yılında 81 milyon yolcu taşımayı hedefliyor.
TCDD Genel Müdürlüğü yetkililerinden alınan bilgiye göre TCDD, 2007 Kasım sonu itibariyle banliyöde 51 milyon 600 bin, anahatta ise 22 milyon 700 bin yolcu taşıdı. Aynı dönemde demiryolu ile 19 milyon 100 bin ton yük taşındı ve limanlarda da 34 milyon 500 bin ton elleçme yapıldı.
2007 sonu itibari ile taşınan yolcu sayısının banliyöde 56 milyon 800 bin, anahatta ise 25 milyon kişiye ulaşması bekleniyor. Demiryolu taşımacılığında 2007 sonu itibari ile 20 milyon 500 bin tona ulaşılması ve limanlarda 37 milyon ton elleçme gerçekleştirilmesi hedefleniyor.
Marmaray çalışmaları sebebiyle, Haydarpaşa-Gebze, Sirkeci-Halkalı hatlarının 2008 Kasım ayından itibaren kapatılacak olması sebebiyle meydana gelecek yolcu kaybını dikkate alan TCDD Genel Müdürlüğü 2008 yılında, banliyöde 54 milyon 500 bin ve anahatta 27 milyon 100 bin kişi olmak üzere toplam 81 milyon 600 bin yolcu taşımayı hedefliyor. TCDD, ayrıca demiryolu ile 22 milyon ton yük taşımayı ve limanlarda da 33,1 milyon ton elleçme yapılmasını amaçlıyor.
TCDD’nin 2008 yılı yatırım programında 596 kilometre yol yenilemesi yapılması bulunuyor.
|
/ ANKARA
22.12.2007
|
|
|
Toryum ve uranyum zenginiyiz |
Erciyes Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Kimya Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Abdullah Çoban, ‘’Türkiye’de kurulacak 6 nükleer elektrik santraline 100 yıl yetecek kadar toryum ve uranyum madenimiz var’’ dedi.
Prof. Dr. Abdullah Çoban, yaptığı açıklamada, Türkiye’nin artık nükleer santral kurulmasına sıcak bakması gerektiğini belirterek şunları söyledi:
‘’ABD, Türkiye’nin kullandığı elektrik enerjisinin 3 misli enerjiyi nükleer elektrik santrallerinden karşılıyor. İsviçre’nin başkenti Zürih de bile nükleer elektrik santrali var. Nükleer elektrik santrallerinin teknolojileri iyi seçilirse bir problem olmaz. Türkiye’de kurulacak 6 nükleer elektrik santraline 100 yıl yetecek kadar toryum ve uranyum madenimiz var. Santraller kurulmalı, toryum ve uranyum madenlerimiz değerlendirilmelidir.’’
TORYUM MADENİ MICIR OLARAK KULLANILIYOR
Prof. Dr. Abdullah Çoban, bazı bölgelerde toryum madeninin karayollarında mıcır olarak kullanıldığını gördüğünü de ifade ederek ‘’Karayolları ekipleri toryum madenini bilmez. Karayolu yapılırken en yakındaki uygun araziden taş ve toprak alınıyor. Bazı bölgelerde toryum madeninin mıcır olarak kullanıldığını gördüm. Bunun önüne geçilmesi için nükleer elektrik santrallerini kurmamız ve bu madeni yakıt olarak kullanmamız lâzım’’ diye konuştu.
Çoban, bazı maden cevherlerinin, içerisindeki kıymetli metallerle birlikte yurt dışına satıldığını bildirerek, ‘’krom madenini içerisindeki platinle birlikte satıyoruz. Çin, bizden aldığı krom cevherini işleyip içerisindeki platini bedavaya getiriyor. Kurşun ve çinko cevherlerinin içerisinde de altın ve gümüş var. Çin ve Kanada kurşun ve çinkoyu alıp içerisindeki altın ve gümüşü arıtıyor’’ diye konuştu.
|
/ KAYSERİ
22.12.2007
|
|
|
Elektriğe zam sinyali |
ANKARA - Elektrik enerjisinin alım satımından sorumlu kamu şirketi, Türkiye Elektrik Ticaret A.Ş. (TETAŞ), dağıtımdan sorumlu kamu şirketi Türkiye Elektrik Dağıtım A.Ş.’ye (TEDAŞ) verdiği elektriğin toptan satış fiyatını 1 Ocak’tan itibaren arttırdı.
Söz konusu artışın vatandaşa yansıyıp yansımayacağı ya da yansıtılması durumunda zammın hangi oranda olacağı konusu önümüzdeki hafta netleşecek.
Edinilen bilgiye göre, maliyetlerinin arttığını gerekçe gösteren TETAŞ, uğradığı zararı telafi etmek için TEDAŞ ve 20 dağıtım bölgesine sattığı elektrikte yüzde 10,4’lük zam talebinde bulundu ve kuruma sattığı elektriğin kilowattsaatini 8,63 YKr’den 9,53 YKr’ye çıkartılmasını istedi.
Çarşamba günü yaptığı toplantıda konuyu değerlendiren Enerji Piyasası Düzenleme Kurulu, TETAŞ’ın talebini olumlu karşıladı. EPDK, bu kararını birkaç güne kadar TETAŞ’a bildirecek ve Kurul kararı Resmi Gazete’de yayımlanacak.
Bu çerçevede 1 Ocak 2008 tarihinden geçerli olmak üzere TETAŞ, TEDAŞ’a, EPDK’nın kabul ettiği yeni tarifeden elektrik verecek. 2008 yılı içerisinde yeni bir durum değerlendirmesi yapılarak, gerekli görülürse yeni fiyatlar belirlenebilecek.
|
/ ANKARA
22.12.2007
|
|
|
|
Son Dakika Haberleri
|
|
|
|
|