MÜSİAD’ın, Millî Eğitim Bakanlığına sunulmak üzere hazırladığı “Türkiye’de Meslekî Eğitim Raporu”nda, ekonomik ve sosyal kalkınmanın hızlanması için meslekî eğitimin önündeki engellerin kaldırılmasına yönelik çalışmaların hızlandırılması gerektiği vurgulandı. Raporda, Türkiye’deki eğitim sistemi ve mesleki eğitimin karşı karşıya olduğu problemlerin çözümüne yönelik öneriler de sıralandı. Eğitimin her alanında olduğu gibi meslekî eğitim alanında da yeni bir acil eylem planına ihtiyaç olduğu ifade edilen raporda, meslekî eğitimin yeniden canlandırılması ve cazip hale getirilmesinin özellikle son yıllarda Türkiye açısından hayatî öneme sahip olduğuna dikkat çekildi.
MÜSİAD’ın Millî Eğitim Bakanlığı’na sunmak amacıyla hazırladığı “Türkiye’de Meslekî Eğitim Raporu” kamuoyuna açıklandı. Raporda, ekonomik ve sosyal kalkınmanın hızlanması için meslekî eğitimin önündeki engellerin kaldırılmasına yönelik çalışmaların hızlandırılması gerektiği vurgulanırken, Türkiye’deki eğitim sistemi ve meslekî eğitimin önündeki engellerin çözümüne yönelik öneriler sıralandı.
Eğitimin her alanında olduğu gibi meslekî eğitim alanında da yeni bir acil eylem planına ihtiyaç olduğu ifade edilen raporda, meslekî eğitimin yeniden canlandırılması ve cazip hale getirilmesinin özellikle son yıllarda Türkiye açısından hayati öneme sahip olduğuna dikkat çekildi. Önümüzdeki 25 yılda dünyada güç dengelerinin değişeceği belirtilen raporda, Türkiye’nin bu değişime yabancı kalmaması için eğitimin, özellikle de meslekî eğitimin önündeki engelleri kaldırma çalışmalarının hızlandırılması gerektiği görüşü aktarıldı. Türkiye’de orta öğretimin son yıllarda olağanüstü bir dönem geçirdiği ifade edilen raporda şunlar kaydedildi: “Orta öğretimde uluslararası standartların ters yüz edildiği bir dönem geçirdik. Düz liseli oranının yüzde 70’leri bulduğu ve meslek liselilerin sadece yüzde 30’larda kaldığı bir dönemdeyiz. Türkiye’nin son beş yılda yakaladığı ekonomik büyümeyi destekleyecek olan iş gücü, manidar bulduğumuz politikalarla maalesef yetersiz kalmaktadır. Türkiye, hızlı ve sanayiye dayalı büyümesini sürdürebilmesi için en kısa zamanda meslekî eğitim için acil eylem planı hazırlamalıdır.’’
Kendi insanını yetiştirmesinin yanı sıra diğer ülkeler, özellikle Orta Doğu ülkeleri için eğitim merkezi haline gelmesinin sağlanması halinde Türkiye’nin, milyarlarca dolar gelir kaynağı oluşturabileceği kaydedilen raporda, Türkiye’nin yılda 30 bini aşkın öğrencisini yurt dışına eğitim amacıyla gönderdiği ve yaklaşık 1 milyar 500 milyon dolar döviz kaybına uğradığı ifade edildi.
Türkiye’nin, iş hayatının ihtiyaç duyduğu meslekî iş gücünü yetiştirmeye dönük politikalarını önümüzdeki yıllarda dikkatle gözden geçirmesi ve oluşturması gerektiği belirtilen raporda meslekî eğitimin gelişmesi için öneriler sıralandı.
Buna göre, öğrencilerin okullarında meslekî alanlar arasında geçiş yapabilmeleri gerektiğinin altı çizilirken, iş dünyasına, meslekî eğitimle ilgili olarak inisiyatif verilmesi, meslekî eğitimde katsayı eşitsizliğinin giderilmesi ve meslek okullarının cazip hale getirilmesi, meslek lisesi ve düz liseye devam eden öğrencilerin oranının yüzde 70 meslek okulları, yüzde 30 düz lise şeklinde olması gerektiği görüşü ifade edildi.
|