Cihad algılaması ve dâvâ şuuru
Kavramları ifade eden kelimelerin gerçek ve lügât mânası ile sıradan insanların algılaması farklı olabiliyor.
“Cihad” kavramı ve kelimesi de bunlardan biridir.
“Cumhuriyetin Mânevi Temelleri” kitabından ve gazetemizdeki makalelerinden tanıdığımız muhterem Mehmet Ali Kaya’nın kapsamlı bir çalışması olan, “Kur’ân, Sünnet ve Risale-i Nur Işığında Cihad” kitabını çıkar çıkmaz okuyanlardan biriyim belki de…
Kitabı okumaya başlamadan önce kulaktan duyma ön yargılarım dolayısıyla çok da iştiyaklı başlamadım. Ama farklı bir yaklaşım olduğundan emin olduğum için “Mutlaka okumalıyım” diyerek okudum.
Zira uzun yıllar, siyasal İslâm orijinli yaklaşımların, sözde din adına yapılan canlı bombalı intihar eylemlerinin “cihad” amacına yönelik gerekçelere dayandırılması ön yargılarımızı maalesef güçlendiriyordu.
“Canlı bomba” ya hiçbir din âliminin fetva verdiğini duymadık. Ama bu intihar girişimleri sonucu yüzlerce masum Müslümanın öldürüldüğünü bilmek “cihad” kelimesine karşı maalesef olumsuz ön yargıların oluşmasına sebep oluyor.
Yukarıda gerekçelerini açıklamaya çalıştığım duygular içinde, hiç olmazsa işin aslını öğrenme maksadıyla kitabı bir an evvel okumaya başladım.
Bir solukta yarısına geldim. Bu safhaya kadar önceden sahip olduğum ön yargımızın tanımladığımız anlamda bir cihad tanımını bulamadım.
İnternet üzerinden, uzun yıllardır şahsen tanıştığımız, kitabın yazarı muhterem M. Ali Kaya’ya espri olarak takılmadan edemedim.
Dedim ki, “Hocam kılıcı kuşandım, tam donanımlı cihada hazır bir vaziyette kitabını okumaya başladım. ‘Ne zaman Allah!!! Allah!!! diye meydana çıkmalıyım?’ diye bir işaret aradım, ama kitabın içinde bulamadım.”
İşin esprisi bir tarafa, “cihad” kelimesinin ifade ettiği anlamını doğru bilmediğimin farkına vardım
Cihad kelimesinin, bireysel alanda nefis terbiyesi olarak kabul edildiğinde şüphe yok.
Ancak harice bakan geniş dairede ise cihad, kılıç ve savaş olmadığı, müspet hareket çerçevesinde tebliğ olduğu gerçeği üzerinde yoğunlaşılmış.
Medya ve kamuoyunda “cihad” kelimesine yanlış anlam verilerek, çatışma ve savaş olarak algılanması bir çok yanlış uygulamalara teşne olmuştur.
İman ve Kur’ân hizmetinde bulunanlara uzun yıllar yapılan baskılara gerekçe gösterilmiştir.
Özellikle ülkemizde hâkim olan etkin merci ve mekânizmaların laiklik adına din ve vicdan hürriyeti üzerinde sürdürdükleri baskı, insanların “cihad” kelimesinin gerçek anlamını yaşamalarına perde olmuştur.
Devletin güvenlik güçleri, yargısı; ifsat komitelerinin çarpıtmalarıyla gereksiz yere meşgul edilmiştir. İki bini bulan mahkemeler ve bunların mağdurları, mazlumları binleri bulmuştur.
Hâkim olan resmî yaklaşım diyor ki, “Kimsenin özel hayatında inancına ibadetine karışmıyoruz, kıl beşi karıştırma işi.”
İman ve İslâmın gereklerinin yerine getirilmesiyle, gerek bireysel hayatta, gerekse sosyal hayatta o kadar büyük olumlu yansımaları göz ardı edilmiştir.
“Cihad”ın, İslâma hizmet sorumluluğunun gereğini yerine getirmek olduğunun anlaşılması gerekmektedir.
“Cihad”ın iktidar gücünü ele geçirip, toplumu ve fertleri tepeden inme güç kullanarak nizama sokma yöntemi olmadığı gayet açık bir çok âyet ve hadislerle delillendirilmiştir.
Bir Müslümanın hususî dünyasında dinî farz, vacip, sünnet ve nafile ibadetlerini yerine getirmesi ile sorumluluktan sıyrılamayacağını bilmesi bildirilmesi gerekiyor.
Cihad kavramını çok iyi anlayan ve hayata geçiren sahabeler en güzel örnektir. Anadolu’da bilinen onlarca sahabe kabri ve türbesinin bulunması konuyu ispat etmeye yeter herhalde.
İşin temelinde tebliğ vardır. Anadolu’nun tenvirinde gönül sultanları vardır. Önce gönüller fethedilmiştir.
Dâvâ ve sorumluluk şuuru
Nice kabiliyetler, birikimler ve potansiyel beyin gücümüz var ki dış dünyaya kapalı, sıradan insanlar gibi “Kıl beşi karıştırma işi” kabilinden gün yüzüne çıkmıyorlar.
Kimileri kariyerini kaybetmemek, kimileri karizmayı çizdirmemek, kimileri de keyfini kaçırmamak için “cihad” kavramının sorumluluğunun farkında değiller.
İşi bilen, tanım ve kavramın farkında olan beyinler ve şahıslar kendilerini biliyorlar.
Medeniyet fantaziyeleri, akşam eve dönünce PTT (pijama, terlik, televizyon) yaklaşımı ile söze gelince askerlik ve gençlik hatıraları bitmeyenlere lütfen dikkat!
Bilginize kimsenin bir diyeceği yok. Mes’ele bilgi mes’elesi değil, ilgi mes’elesidir.
İlginin karşılığı benim anladığım bu zamanın “cihad-ı mânevîsi”dir.
Mehmet Ali Kaya’yı âyet, hadis ve Risale-i Nurdan çıkarımlarla hazırladığı bu kapsamlı çalışmasından dolayı tebrik ediyor, eseri herkesin okumasını tekrar tavsiye ediyorum. Şevk ve heyecana medar olacak ve cihadın ne demek olduğunun doğru anlaşılmasını temin edecektir.
|