Türkiye İstatistik Kurumu’nun (TÜİK) açıkladığı Haziran ayı üretici ve tüketici fiyat endeksi yüzde 10’luk KDV indiriminin hiçbir ürüne tam olarak yansıtılmadığını ortaya çıkardı. “Tüketicinin cebine yarayacak” denilen KDV indirimi üretici ile son satıcı arasında yok oldu.
TÜİK açıkladığı Haziran ayı üretici ve tüketici fiyat endeksi yüzde 10’luk katma değer vergisi (KDV) indiriminin hiçbir ürüne tam olarak yansıtılmadığını ortaya çıkardı. Endekse göre, bisküviden dondurmaya, meyve sularından salam sosise kadar 8 bin kalemi bulan ürün gruplarında yüzde 10 olması gereken indirim bazı ürünlerde hiç yapılmadı çok az üründe ise yüzde 7’yi geçmedi. “Tüketicinin cebine yarayacak” denilen KDV indirimi üretici ile son satıcı arasındaki yolda eridi.
TÜİK’in Haziran ayı verilerine göre yapılan incelemede olması gereken indirime en yakın indirimin yapıldığı ürünler sosis, salam, bisküvi, dondurma, cips, ketçap oldu. Baharatlar, lokum ve şekerlemeler gibi ürün grupları ise KDV indiriminin en az uygulandığı ürünler kapsamında yer alırken, yufka ve hamur tatlılarında fiyatların hiç değişmediği, nişastada ise fiyatların arttığı dikkat çekti. Örneğin, KDV indiriminden önce 70 YKr olan hazır çorbanın fiyatı indirimle birlikte 64 YKr olması gerekirken 69 YKr, 24.5 YTL olan sucuğun fiyatı ise 22.4 YTL olması gerekirken 23.5 YTL oldu.
Bazı marketler fiyatlarda küçük miktarda bir indirime giderken, kimileri ise indirime hiç yanaşmadı. Meselâ, KDV indiriminin geçerli olmadığı Mayıs ayında bir litre meyve suyunu 1.99 YTL’ye alan tüketici, indirimle birlikte aynı ürünü 1.82 YTL’ye alması gerekirken 1.92 YTL’ye razı oldu. Arada eritilen 10 kuruşluk fark ise KDV indirimini yansıtmayan bakkal, market gibi satış noktalarının, ya da ürünü dağıtan bayi, distribütör gibi aracıların cebine girdi.
İnmedi, yükseldi
Mayıs ve Haziran ayındaki üretici fiyatları karşılaştırıldığında ise ürünlerin fabrika çıkış fiyatında çok düşük oranda artış olduğu gözlendi. Sektördeki birçok kişiye göre Temmuz ayında fiyat artışları kendini daha çok hissettirecek. Dağıtım işi yapan bir firmanın yetkilisi, “Yüzde 10’luk KDV indirimi faturalara yansıdı. Fakat bakkalı marketi söz konusu indirimi ürünlere yansıtmıyor. Birçok satış noktası Haziran ayında kârını artırdı. Üretici firmalar bu durumdan rahatsız. Yeni zamlarla kendileri de bu pastadan pay almayı planlıyorlar” diyor. Dağıtımını yaptığı ürünlerde Temmuz ayında zam yapılacağının kendilerine bildirildiğini söyleyen yetkili, “KDV indirimi tüketicinin dışında herkesi memnun etti” diye konuştu.
|