Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Okul Öncesi Eğitimi Anabilim Dalı Öğretim Üyesi Prof. Dr. Gelengül Haktanır, ailelerin okul öncesinde okuma yazma öğrenmek, bale, piyano eğitimi gibi sadece bilişsel becerilerin peşine düşmesinin ilerde çocukların sosyal ve duygusal yönden başarısızlığına yol açtığını belirtti.
Prof. Dr. Haktanır, yaptığı açıklamada, okul öncesi dönem olan 0-7 yaş arasının çocuk gelişimi açısından son derece önemli olduğunu vurguladı.
Haktanır, ‘’Çocuğun yetiştiği yer kitap okunmayan bir ortamsa, o evde televizyon girer girmez açılıyorsa, çocuk gerekli gereksiz her türlü uyarıcıya maruz kalıyorsa ve ev ortamı sıcak samimî bir ortam değilse, çocukların ilerde yanlış yollara sapma ihtimali yüksek olur’’ diye konuştu.
Haktanır, ‘’İnsanın eğitimi doğumla başlar. Çünkü o doğal bir varlıktır, doğanın parçasıdır. Anne baba ne yaparsa, çocuk da ‘sosyal öğrenme kuramı’na göre, ‘sosyal model’ alarak öğrenir. Çocuğun yakın çevresindeki bütün yetişkinler onun için son derece önemlidir. Çünkü onlar, çocukların ilk öğretmenleridir’’ şeklinde konuştu.
Çocukların ‘’ilk öğretmenlerinin’’ taşıdıkları karakteristik özelliklerinin de önemine dikkati çeken Haktanır, bu kişilerin huzurlu olması, öğrenilmiş çaresizlik düzeyinin yüksek olmaması, hayattan zevk alan ve sorunlara daha pozitif yaklaşabilen insanlar olmasının, o ortamda yetişen çocukları da etkilediğini belirtti. Haktanır, ebeveynlerin olumlu tutumlarının çocuğu doğru yola yönlendirme ihtimalini güçlendirdiğini de kaydetti.
Haktanır, çocuğun öğrendiklerinin yüzde 70’ini 0-7 yaş arasında öğrendiğini belirtti. 7 yaşından sonra öğrenme sürecinin daha yavaş ilerlediğini ifade eden Haktanır, bu sebeple ebeveynlerin mümkün olduğunca, bu yaştaki çocuklarına eğitim ortamları hazırlaması gerektiğini söyledi. Haktanır, ‘’Çocuk için ev, bahçe, müze bir eğitim ortamıdır. Bakkala gittiğinizde orası da bir eğitim ortamıdır. Doğru kullanırsanız, alış veriş merkezleri de bir eğitim ortamıdır. Çocuğa, buralarda nasıl davranılması gerektiğini öğretmek gerekir’’ dedi.
Haktanır, fiziksel, sosyal, duygusal ve öz bakım becerileriyle pek ilgilenmediklerini, oysa insanda bütün gelişimin paralel işlemesi gerektiğine dikkati çekti. Haktanır, ‘’İnsanoğlu öyle bir canlıdır ki, bir tarafı gelişirken bir tarafı durmaz. Hepsi birbiriyle bağlantılıdır. Çocuktaki tüm gelişim alanlarını desteklemek gerekir’’ dedi.
|