Atatürk Üniversitesi (AÜ) İletişim Fakültesi Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Necla Mora, ABD medya yöneticilerinin ülke içinde ve dışında istedikleri etkiyi oluşturabilmek için bilinçli bir çaba sarf ettiklerini savundu.
Mora, AÜ tarafından düzenlenen Uluslararası Türklük Bilgisi Sempozyumu’nda yaptığı konuşmada, ABD kültür endüstrisinin, ürünleriyle kendi kültürlerini dünyaya pazarlayıp hem ticarî kazanç sağlandıklarını hem de kendi ideolojilerinin propagandasını yaptıklarını ileri sürdü.
Televizyonlarda yayınlanan bazı dizilerin toplumu olumsuz etkilediğine işaret eden Yrd. Doç. Dr. Necla Mora, şöyle devam etti: “Aşırı milliyetçi söylemleri kullanan ‘Kurtlar Vadisi, Kurtlar Vadisi Terör’ benzeri diziler toplumda şiddeti artırmaktadır. ‘Avrupa Yakası’ gibi dizilerle de kent kültürü tamamen farklı temsil edilerek, medyatik kentli tipler ve söylemler üretilmektedir. ‘Sıla’ adlı dizi ve benzerleri ise Güneydoğu’daki töre cinayetlerini normal bir durummuş gibi göstermektedir. Bunların sonucunda da toplumda şiddet olayları, kapkaç, töre cinayetleri, bilinçsiz tüketim alışkanlığı artmakta ve ahlâk değerleri erozyona uğramaktadır.’’ABD kültür endüstrisinin, çıkar uyuşmazlığında ihtilâflı olunan ülkedeki farklılıkları öne çıkardığını belirten Mora, şunları kaydetti: ‘’ABD medya yöneticileri ülke içinde ve dışında istedikleri etkiyi meydana getirebilmek için yoğun bir çaba sarf ediyorlar. Toplumların kültürel yapısı kendi ihtiyacı ve çıkarı doğrultusunda işleyen ABD kültür endüstrisi daha sonra bu ürünleri pazarlamakta ve bu ürünlerde geniş kitlelere hitap eden formlar üreterek bu formlara uygun davranış kalıpları geliştirilmektedir. Hedonist bir anlayışla, ‘çalış, ye, iç, oyna, dünya boş yaşama hoş’ türü programlar karşımıza çıkmaktadır. Bunun sonucunda da kültürel yozlaşma ve yabancılaşma ortaya çıkmaktadır.”
MEDYA TOPLUMSAL SORUMLULUK
İLKESİNİ YERİNE GETİRMELİ
Türk medyasının holding patronlarının eline geçmesiyle, reyting ve tiraj kaygısı güdülerek, yayın kalitesinin düşürüldüğünü savunan Mora, ‘’Medyatik gerçeğin, yaşanan gerçeği etkilemesi sonucu toplumda kültürel yabancılaşma, aidiyet duygusunun zayıflaması ve toplumsal çözülme gibi sorunlar ortaya çıktı. Bunun sebebi, medyamızın toplumun en alt seviyesindeki kitlenin beğenisine göre bir yayıncılık anlayışı benimsemesidir’’ diye konuştu. Yrd. Doç. Dr. Mora, medyanın toplumsal sorumluluk ilkesine göre hareket ederek, toplumsal, siyasal ve kültürel yapının sağlıklı bir şekilde değişimi ve dönüşümü için üzerine düşen görevi yerine getirmesi gerektiğini sözlerine ekledi.
|