Türkiye, dünya makarna ihracatında İtalya’dan sonra ikinci sıraya yükseldi. Türk makarna sektörü, geçen yıl gerçekleştirdiği 193 bin 205 ton makarna ihracatıyla 10 yıl aradan sonra yeniden ikinci konuma çıktı.
Avrupa’dan Asya, Afrika’dan Amerika ve Avustralya kıtasına kadar başta Birleşik Arap Emirlikleri, Irak, Cibuti, İsrail ve Togo olmak üzere 123 ülkeye ihracat yapan Türkiye, 81,9 milyon dolar ihracat geliri sağladı.
Türkiye’de makarna ihracatı ilk kez 1970 yılında 13 ton ile başladı ve sonraki yıllarda sürekli artış kaydederek, 1997 yılında 136 bin tona ulaştı. Türkiye bu yıllardaki ihracatıyla dünya ticaretinde ihracatta İtalya’dan sonra ikinci sırayı aldı. Ancak, tek pazara yönelmek ve uluslararası pazarlarda rakip ülkeler avantajlı bir konumda kotasız ihracat yaparken Türkiye’nin değer kotasıyla sınırlandırılması ihracatta sıkıntıya sebep oldu.
Yakaladığı yükselme eğilimi ile ihracatına devam eden sektör, yeni pazarlara ada girmeyi başdı. 2004 yılında 126 bin tonu bulan makarna ihracatı, 2005 yılında 163 bin 830 ton ve 2006 yılında 193 bin 205 tona çıktı. Türkiye Makarna Sanayicileri Derneği (TMSD) Başkanı Can Balin, yaptığı açıklamada, ihracatta olumlu bir trend izlendiğini ifade ederek, Türkiye’nin makarna ihracatında 193 bin ton ile en yüksek noktaya ulaşıldığını belirtti. Balin, ‘’Tüm olumsuzluklara rağmen ihracatımızı artırmaya başardık. Dünyada makarna ihracatında Türkiye 2. sırada yer alıyor’’ dedi.
|