İlköğretim okulu öğrencilerinin velileri arasında yapılan araştırmada, evinde bilgisayar olup da okulda başarısız olan öğrencilerin velilerin tamamına yakınının, çocuklarının başarısızlığında ‘’bilgisayar oyunları’’nın önemli rolü olduğunu düşündüğü belirlendi.
Atatürk Üniversitesi Kâzım Karabekir Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümü öğretim üyesi Yrd. Doç. Dr. Osman Samancı, Erzurum şehir merkezinde 4 ilköğretim okulundaki evinde bilgisayar bulunan öğrenci ve velileri arasında ‘’şiddet içerikli bilgisayar oyunlarının ilköğretim öğrencileri üzerindeki etkileri’’ konulu araştırma yaptı.
Öğrenci ve velilerin bu konudaki görüşlerini içeren araştırmada, öğrencilerin genellikle bilgisayar oyunlarını güzel zaman geçirme, zevk ve eğlence aracı olarak gördükleri belirlendi. Öğrencilerin zamanlarının büyük kısmını bilgisayar oyunlarına ayırdıklarının tesbit edildiği araştırmada, bu oyunların algılanma farklılıklarının ailede anne-baba ve çocukları arasında, okulda, öğretmen ve öğrencileri arasında çatışma yaşanmasına yol açtığı belirlendi. Araştırmada, velilerin bilgisayar oyunlarının çocukların ruh sağlıklarını, ders başarılarını, bedensel gelişimlerini, sosyal gelişimlerini, göz sağlıklarını ve anne babalarıyla olan iletişimlerini olumsuz yönde etkilediğini düşündükleri ortaya çıktı.
Çocukların şiddet muhtevalı oyunlar oynamamaları için okulda, evde ve çevrede gerekli tedbirlerin alınması gerektiğini vurgulayan velilerin, bilgisayar oyunlarının olumsuz yönlerinden öğrencilerin korunması için, okul ve ailede sınırlayıcı ve yasaklayıcı tedbirler almanın sorunun çözümü için yeterli olmadığı görüşünde oldukları belirlendi. Araştırmasının sonuçlarını değerlendiren Samancı, araştırma bulgularının çocukların bilgisayar oyunlarından olumsuz yönde etkilenmelerinin okul, aile ve çevre faktörleri ile de yakından ilişkili olduğunu ortaya koyduğunu kaydetti. Geleceğin yetişkin bireylerini oluşturacak çocukların ruhsal, bedensel ve sosyal yönden dengeli ve uyumlu olmalarının büyük önem taşıdığını kaydeden Samancı, şöyle konuştu: “Bu nedenle bilgi teknolojilerinin bir ürünü olan bilgisayar ve bilgisayar oyunlarının çocukları bu açılardan olumsuz yönde etkilememesi için evde anne babalar, okulda eğitimciler ve toplumun diğer kuruluşlarına önemli görev ve sorumluluklar düşmektedir.’’ Araştırmaya göre, evinde bilgisayar olup da okulda başarısız olan öğrenci velilerinin tamamına yakınının çocuklarının başarısızlığında bilgisayar oyunlarının önemli rolü olduğunu düşündüğü belirlendi.
|