Eğitim-Sen Adana Şube Başkanı Güven Boğa, hem kendine dönük şiddetin, hem de başkasına dönük şiddetin artış eğiliminde olduğunu söyledi. Okullardaki şiddet ve sebepleri üzerine araştırma yapan Güven, yaptığı açıklamada, egemenlik ilişkilerinin hükümran olduğu her yerde, şiddetin de uygulandığını söyledi.
Boğa, şiddetin özellikle televizyon yayınlarından ve internet ortamından ‘’sansürsüz’’ şekilde sunulduğunu, günlük 4 saatlik ortalamayla ekran başında kalan kişilerin, binlerce şiddet vak'ası ve ölüme tanıklık ettiğini bildirdi. Acının bile ‘’eğlendirici’’ olarak sunulmaya başlandığını savunan Boğa, internet siteleri, televizyon dizileri ve filmlerde “elindeki silâhla daha güçlüsün’’ imgesinin çok yaygın olarak kullanıldığını dile getirdi.
Boğa, yasaklar ve özgürlüklerin tersine işletildiğini, acilen eleştirel medya okuryazarlığının geliştirilmesi gerektiğini belirtti. İntihar, uyuşturucu gibi kendine dönük ve başkasına dönük şiddetin artış eğiliminde olduğunu savunan Boğa, şunları kaydetti: “(Gücü yeten yetene) durumu yaygınlaşıyor. Bir yandan linç kültürü, diğer yandan simgesel ve sanal şiddet iç içe geçmiş. Hem kendine dönük şiddet, hem de başkasına dönük şiddet artış eğiliminde... Evde, okulda, askerde, işte, sokakta, pazar yerinde, her yerde şiddet uygulanıyor ve şiddete tanıklık ediliyor. Şiddet, o kadar benimsenir, kanıksanır hale geldi ki, (öğrenci, dayak talep eder), (veli, ayrımcılık ister) hale getirildi. Şiddet meşru görülmekte. Öğrencilerin bir bölümü davranış bozukluğu, yaşadıkları, çevre ve toplumdaki konumu itibariyle şiddeti benimsemiş, sözleri ve davranışlarıyla dayak atılmasını teşvik eder pozisyona giriyor. Öğretmenlerin büyük bölümü bu oyuna gelmese de bir bölümü gelebiliyor. Bazen de sözde (çocuğun iyiliği için, hak ettiği için) dayak atılıyor.’’
Boğa, bütün tartışmalar ve projelerin öğrencisiz ve öğrenciye rağmen sürdürüldüğünü, kararların onların gıyabında oluşturulduğunu söyledi. Boğa, okullardaki şiddetin geçici çözümlerle değil, kalıcı projelerle sonlanabileceğini, bu konuda Millî Eğitim Bakanlığının araştırmaları yoğunlaştırması gerektiğini kaydetti.
Bakanlığın şiddet sorununa yaklaşımının samîmî olmadığını iddia eden Boğa, ‘’Araştırma başvurularına bile izin verilmiyor. Akademik araştırmalar için, bakanlığın izin zorunluluğu kaldırılmalı, izinler sadece bilgi verme zorunluluğu ile sınırlı tutulmalı. Millî Eğitim istatistikleri, şiddet türlerini ve yoğunluklarını da içerecek şekilde genişletilmeli, veri tabanları oluşturulmalı’’ diye konuştu. Çözüm modellerinin öncelikle okullarda geliştirilmesi gerektiğini belirten Boğa, okulların altyapı ve fiziki şartların karşılanmasına yönelik tedbirlerin alınmasının, şiddete yol açan stres kaynaklarını azaltabileceğini belirtti.
Boğa, öğretmenlerin de stresle nasıl başa çıkılacağını bilemediğini, şiddet yerine alternatif çözüm yolları ile ilgili broşürler hazırlanıp başta öğretmenler olmak üzere tüm toplumsal taraflarla paylaşılması gerektiğini dile getirdi.
|