Çözüm süreci ile birlikte Güneydoğu yollarında artık daha çok bisikletçi var. Diyarbakır’da kurulan bisiklet kulübünün üye sayısı iki yılda 200'ü geçti. Pek çok kişinin turist zannettiği bisikletçiler, bu kültürün gelişmesi için bisiklet yolları ve park alanları istiyorlar.
Hava soğuk ve sisli. Buna rağmen kask, eldiven ve kalın giysilerini kuşanarak yola koyuluyorlar. Sosyal medya üzerinden haberleşen Diyarbakırlı bisikletçiler her hafta sonu çıktıkları uzun turlarla bu güne kadar yapamadıkları bu sporun tadını çıkarıyorlar.Şehir merkezindeki kısa turun ardından köy yollarına sapan bisikletçiler zorlu doğa koşullarında kendilerini test etme imkânı da buluyorlar. Bundan birkaç yıl önce kuryeler ve yemek taşıyanlar dışında bisiklet kullananların parmakla gösterilecek kadar az olduğu Diyarbakır sokaklarında, bu günlerde yoğun bir bisiklet trafiği var. Bunun ön önemli nedeni olarak çözüm süreci gösteriliyor.‘İnsanlar şaşırıyor’
Al Jazeera 'dan Abdülkadir Konuksever'in haberine göre Diyarbakır Bisiklet ve Doğa Sporları Kulübü (DİBİDOSK) yöneticilerinden Şerif Gayretli, çözüm ve barış sürecinin getirdiği normalleşme ile birlikte bölgede yapılamayan pek çok etkinliğe rastlanabileceğini söylüyor:
“Çözüm süreci ile birlikte yaşanan değişim sosyal hayatın her alanında kendisini gösteriyor. Kulübümüzü iki yıl önce kurduk. Buna karşın 200'ün üzerinde aktif üyemiz var. Düzenlediğimiz turlara hava güzel olursa 100'e yakın bisikletçi katılıyor. Kalabalık bisikletçi grubunu gören insanlar şaşırıyor. Ancak korna çalarak, el sallayarak destek veriyorlar. Bunlar güzel şeyler. Diyarbakır civarındaki turların yanı sıra Dersim, Batman, Mardin hatta Kuzey Irak’a varan turlar düzenleniyor. İnsanlar hem spor yapıyor hem de yeni yerleri ilk kez keşfetmenin heyecanını yaşıyorlar.”‘İki kez araba çarptı’
Diyarbakırlı bisikletçiler trafikte yeni oldukları için çoğu araç onları görmeyebiliyor veya dikkat etmiyorlar. Öğretmen olan bisikletçi Erkan Özgen iki kez kaza geçirmiş:
“İki kez araba çarptı, çünkü görmüyorlar. Alışık değiller ve bisikletçiler yolun bir parçası değilmiş gibi davranıyorlar. Ama artık biz de varız. Trafikte bizleri de görsünler ve saygı göstersinler istiyoruz. Çünkü bisikleti sadece spor için değil, bir ulaşım aracı olarak da kullanıyoruz. Bir şoför için arabası neyse, bizim için de bisiklet o.”
‘İlk kez bisiklete bindim’
Çocukken hiç bisiklete binmeyen Nejla Başar bisikletle ilk defa iki yıl önce tanışmış. Şimdi o da Diyarbakır sokaklarında ve bundan büyük mutluluk duyuyor:
“Çocukluğumda bile binmemiştim. İki yıl önce DİBİDOSK tarafından bisiklet kursu açılmıştı. Katıldım ve sürmeyi öğrendim. Sonra kendime eski bir bisiklet alıp iyice geliştirdim. Biraz ustalaşınca iyi bir bisiklet alarak turlara katılmaya başladım. Şimdi çok büyük bir mutluluk turlara katılmak. Çözüm süreci ile birlikte biz de büyüyoruz. Geçen yıl 10 kişiyle turlara çıkıyorduk şimdi 50-60 kişiyle çıkıyoruz.”
‘Turist sanıyorlar’
Bisikletçileri gördükten sonra birkaç ay önce bisiklet almaya karar veren Kenan Taşdelen düzenlenen turların müdavimlerinden. Taşdelen, insanların kendilerini turist zannettiklerini söylüyor:
“Bisiklete çocuklar biner diye düşünürdük. Sonra baktım ki son bir iki yılda her tarafta bisikletçiler var. Kendime bir bisiklet aldım. Diğer bisikletçilerle iletişim kurup turlara katılmaya başladım. Hem eğlenceli, hem de spor yapıyoruz. Çözüm süreci ile birlikte yapamadığı pek çok şeyi yapmaya başladı insanlar. Bisiklet de onlardan biri. Bazen turlarda turist zannediyorlar ve arkamızdan koşturarak konuşmaya çalışıyorlar. Bunlar güzel şeyler ve insana yaşama enerjisi veriyor.”
Sayı arttı talep patladı
Diyarbakırlı bisikletçilerin sayılarının artması bisiklet sporunun yapılabilmesi için bazı talepleri de beraberinde getiriyor. Bisikletçiler kent içerisinde bisiklet yolu, bisiklet parkı, kiralık bisiklet sistemi, toplu ulaşım araçlarına taşıma aparatı takılması ve çukursuz düzgün yollar istiyorlar. Bu taleplerin muhatabı ise Büyükşehir Belediyesi.
Diyarbakırlı bisikletçilerin sayısı çözüm süreci ile birlikte artıyor.
Kent trafiği içerisinde bisikletçilerin sayısının artması ile taleplerin de arttığını söyleyen Diyarbakır Büyükşehir Belediyesi Genel Sekreteri Fethi Süvari, Diyarbakır kültürünün bir parçası olan bisikletin yeniden hayat bulmasının kendilerini de heyecanlandığını söylüyor:
“Diyarbakır’da eskiden pek az kişi kendi bisikletine sahipti. Herkes kiralık bisikletlerle öğrendi kullanmayı. Haliyle bisikletçilerin talepleri gayet makul. Kabul etmek gerekir ki bu güne kadar şehir içi yollar yapılırken bisikletçiler hiç düşünülmemiş. Ancak yeni kentleşme alanlarında çok ciddi yatırımlarımız var. O bölgelerde bisiklet yolları da yapılacak ve Elazığ yolu genişletme çalışmaları kapsamında bisiklet yolları ile şehir merkezine bağlantı sağlayacağız. İleride Yenişehir ve Suriçi bölgeleri de trafiğe kapatılacağı için bisikletçiler daha geniş alanlara kavuşacak.”
‘İstanbul’un beş katı alan’
Yüzölçümü olarak İstanbul’un beş katı büyüklüğündeki bir alana hizmet götürmekle sorumlu olduklarını belirten Fethi Süvari bütçelerinin üçte birlik kısmının tamamını yolların ıslahına ayırdıklarını da belirtiyor:
“Büyükşehir’in sorumluluk sahası 15-20 kat arttı. Talepler gelmeye devam ederse elbette bisiklet park alanları, kiralık bisiklet ve toplu ulaşım araçlarına bisiklet taşıma aparatları gibi hizmetleri veririz. Ancak yol durumları için biraz sabır istiyoruz. Çünkü İstanbul’un beş kat büyüklüğündeki bir alana hizmet götürmek durumundayız. Kent merkezinin dışında ilçeler ve köyler de bize bağlandı. Biz de bütçemizin üçte birini yollara ayırdık. Bahar ile birlikte makine parkımıza 100'den fazla iş makinesi ekleyerek beş yılda yapılmamış yol bırakmayacağız.”
Kaynak:Al Jazeera