Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Elvan, tüm karayollarının akıllı ulaşım sistemleri ile donatılacağını bildirdi.
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Lütfi Elvan, "Akıllı ulaşım sistemleri konusunda Türkiye'de 4 yıllık eğitim programı bulunmuyor. Bununla ilgili Yükseköğretim Kurulumuzla görüşmelerimiz devam ediyor. İnşallah akıllı ulaşım sistemlerine yönelik yeni bölümler açmayı hedefliyoruz" dedi.
Elvan, Afyonkarahisar-Kütahya ve Dinar-Dazkırı-Sandıklı-Keçiborlu bölünmüş yollarının açılış töreninin ardından gazetecilerin sorularını yanıtladı.
Bir gazetecinin, akıllı yol sistemlerine ilişkin sorusunu yanıtlayan Elvan, bununla ilgili strateji çalışmasını tamamladıklarını ve kapsamlı bir eylem planı ortaya koyduklarını bildirdi.
Bu eylem planı çerçevesinde Karayolları Genel Müdürlüğüne bağlı 17 trafik yönetim merkezi kuracaklarını aktaran Elvan, şimdiye kadar 5'ini bitirdiklerini söyledi.
Trafik yönetim merkezlerinin, doğrudan vatandaşlara karayollarındaki gelişmelere yönelik bilgiler aktaracağını dile getiren Elvan, şöyle devam etti:
"Yolun durumu, yolda herhangi bir kaza var mıdır, yolda tıkanma söz konusu mudur, bunlar hakkında bilgiler aktaracaklar. Diğer taraftan yine yollarımızı akıllı hale getiriyoruz. Fiber kablolarla tüm karayolu ağımızı baştan aşağı donatacağız. Akıllı ulaşım sistemleriyle karayollarında yaşanan herhangi bir sıkıntının söz konusu olması halinde bunlar da doğrudan merkeze aktarılacak, merkezden de sürücülerimize gerekli uyarı yapılacaktır.
Akıllı ulaşım sistemleri konusunda Türkiye'de 4 yıllık eğitim programı bulunmuyor. Bununla ilgili Yükseköğretim Kurulumuzla görüşmelerimiz devam ediyor. İnşallah akıllı ulaşım sistemlerine yönelik yeni bölümler açmayı hedefliyoruz. Bu çerçevede teknolojinin de gelişmesiyle akıllı ulaşım sistemlerinin gerçekten bir mühendislik, önemli bir alan olduğunu düşünüyoruz. Bu alanda da nitelikli, vasıflı elemanların yetişmesi gerektiğini düşünüyoruz. Bu konuda da çalışmalarımız devam ediyor."
Kent toplu ulaşımında "tek ödeme sistemi"
Elvan, akıllı ulaşım sistemlerine yönelik bir başka konunun toplu ulaşımı ilgilendirdiğini anlattı.
Şehirlerdeki trafik lambalarını akıllı hale getiren sistemler geliştirdiklerini bildiren Elvan, "Örneğin, trafik yoğunluğu hemen hemen önemli ölçüde azalabiliyor ya da yayanın geçmediği anlar söz konusu olabiliyor. Dolayısıyla kırmızı, sarı, yeşil ışık sistemlerini daha da akıllı hale getiren modeller üzerinde çalışmalarımız devam ediyor" diye konuştu.
Kent toplu ulaşımında "tek ödeme sistemi"ni getirmeyi planladıklarına işaret eden Elvan, bunu pilot olarak Ankara Büyükşehir Belediyesi ve ona komşu başka bir belediyeyle gerçekleştirmek istediklerini belirtti.
Bununla ilgili çalışmalara başladıklarını dile getiren Elvan, "Örneğin, Ankara'da herhangi bir metro kartına sahip olan bir vatandaşımızın, Konya'ya gittiğinde ya da Eskişehir'e gittiğinde aynı kartı kullanma imkanı getiren bir sistem. Mahsuplaşma sistemi de buna göre dizayn ediliyor. Bunu tüm illere yaygınlaştırmayı hedefliyoruz ama öncelikli olarak pilot bazında iki ilimiz arasında bunu uygulamak istiyoruz" ifadesini kullandı.
Bakan Elvan, pek çok yönü bulunan akıllı ulaşım sistemlerinde, araçlara yerleştirilecek bir cihazla kaza anında o aracın hızı, koordinatları, nerede bulunduğu gibi bilgilerin de doğrudan trafik yönetim merkezine gönderilme imkanı olacağını ifade etti.
"Uyar-kaldır mekanizması"
Antalya'da bir öğrencinin, Facebook aracılığıyla böbreğini satışa çıkarmasının ardından polis tarafından yakalandığının hatırlatılması ve bakanlığı tarafından bu tür konulara müdahale edilip edilmeyeceğinin sorulması üzerine Elvan, şöyle konuştu:
"Bunun yasal zemini belli. Yasal çerçeve içerisinde özellikle bu tür sosyal medyadaki yayınlanan veya ifade edilen, açıklanan bazı sözlerin, ithamların, ne olursa olsun, sosyal medyada yer alan hususların engellenebilmesi için öncelikle olarak mahkeme kararı gerekiyor. Batıda da çok yaygın olarak kullanılan bir mekanizma var, bu da uyar-kaldır mekanizması. Mesela böyle bir tweet atıldığı zaman bu tweet'in gerçekten insanlar üzerinde olumsuz etki yarattığı ve bunların mutlaka kaldırılması gerektiği yönünde sosyal medya şirketine, örneğin Facebook'a, Twitter'a bildirilmesi halinde, uyar-kaldır mekanizması çerçevesinde bunlar kaldırılabiliyor. Nitekim bu tür uygulamalar da başladı. Bu tür durumlarda özellikle vatandaşlarımızın Twitter, Facebook gibi sosyal medya şirketlerine uyarı mesajları göndermesinde yarar olduğunu düşünüyorum.