B
İRİNCİ
M
ESELE
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
83
dünyanın yuvarlak olduğunu ispat ile kur’ân ve hadiste buna dair hükümlerin bulundu-
ğu izah edilir.
B
İRİNCİ
M
ESELE
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
87
“Arz öküz ve balık üzerindedir” şeklinde rivayet edilen hadisin tahkiki yapılarak, ihtiva
ettiği manalar gayet manidar bir şekilde izah edilir.
B
İRİNCİ
M
ESELE
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
91
kaf dağı hakkında olup, bu hususta ileri sürülen görüş ve tenkitlerin tahkiki yapılır.
B
İRİNCİ
M
ESELE
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
95
Ye’cüc ve Me’cüc ile sedd-i zülkarneyn hakkında güzel izahlar yapılır.
B
İRİNCİ
M
ESELE
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
101
“Cehennem nerededir?” sualinin güzel bir cevabıdır.
B
İRİNCİ
M
ESELE
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
103
kur’ân’ın irşat mesleğinin taşıdığı özellikler ve müfessirlere bu noktada düşen vazifeler
gayet güzel izah edilir.
B
İRİNCİ
M
ESELE
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
106
Bazıların zahir manalarına bakarak tenkit ettikleri birtakım ayetlerin hakikî manalarının
ne olduğu harika bir şekilde izah edilir.
B
İRİNCİ
M
ESELE
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
107
İmkânat ve vukuatın karıştırılmasının nelere yol açtığı ve ehl-i zahiri ulûm-i âdiyede bile
tereddüte sevk eden hususlar izah edilir.
Unsuru’l-Belâgat
İKİNCİ MaKaLe
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
120
kur’ân’ın ifadelerindeki mu’cizeliğin tezahürü olan belâgat ile alâkalı birkaç meseleyi be-
yan eder.
Birinci Mesele
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
121
Acemlerin ve sair Arab olmayanların Arabcanın belâgatiyle meşgul olmaya başlamala-
rından sonra, mananın nazmı yerine lâfzın nazmını tercih ederek, kur’ân’ın belâgatinin
kaynağını nasıl karmaşık hale getirdikleri izah edilir. Ayrıca, lâfız, üslûp, teşbih, hayal ve ka-
fiye gibi unsurların bir sözde ne kadar yer alması lâzım geldiği anlatılır.
MuhakeMat | 9 |
i
çindekiler