Sakarya’da mimari yapısının sırrı henüz çözülemeyen ve altından akan nehre ne olduğu sorusu halen cevaplanamayan Bizans dönemine ait 1500 yıllık tarihi Justinianus Köprüsü, Marmara Depremi’nde hasar görmesine rağmen bugüne kadar onarılamadı
Serdivan Belediyesi, onarılmayan tarihi köprüyü, çevre düzenlemesi yaparak kültür ve turizme kazandıracak. Sakarya'da 1500 yıl önce İmparator Justinianus tarafından yaptırılan Ayasofya Camii ile yaşıt tarihî Justinianus Köprüsü, Bizans döneminin Anadolu'daki en görkemli anıtsal yapılarından biri. 384 metre uzunluk, 9,85 metre genişliğindeki köprü 12 kemer gözünden oluşuyor. Beşköprü olarak da bilinen tarihî köprünün batı ucunda tak izi, doğu ucunda apsisli yapı ve köprü ile ilgili tonozlu yapı kalıntıları bulunuyor. 1999 Marmara Depremi’nde bazı kemer ayaklarında çatlaklar oluşan tarihî köprü, depremin üzerinden 16 yıl geçmesine rağmen onarılamadı. Tarihi yapının restorasyonu için Karayolları'nca başlatılan proje çalışmaları bitirilemedi. Köprü, en son Karayolları Genel Müdürlüğü'nce 1995 yılında onarılarak taşıt trafiğine kapatılmıştı.
BELEDİYE ÇEVRE DÜZENLEMESİ YAPACAK
Serdivan Belediyesi’nden yapılan açıklamada, Sakarya Büyükşehir Belediyesi tarafından onaylanan ve Beşköprü ile Esentepe mahallelerini kapsayan 1/1000 ölçekli uygulama imar planlarının askıya çıktığı ve yapılan zemin etüt değerlerine göre, Beşköprü’de 4 kata kadar yapı yapılabileceği belirtildi. Açıklamada, ayrıca imar planlarında, koruma altında olan Justinianus Köprüsü ile ilgili gerekli düzenlemelerin de yer aldığı belirtildi. Justinianus Vadisi Çevre Düzenlemesi Projesi için de ilk adımın atıldığı vurgulandı.
MİMARİ YAPISI ÇÖZÜLEBİLMİŞ DEĞİL
Bu arada, tarihi köprünün mimari yapısı ile ilgili tartışmalar da sürüyor. Altından nehir akmayan köprünün, daha önce aktığı varsayılan nehrin akış yönüyle ilgili tartışma halen devam ediyor. Köprüden yaklaşık 2 kilometre uzakta akan Sakarya Nehri’nin yatak değiştirerek Justinianus köprüsünün altından aktığı varsayımları da yapılıyor. Sakarya Nehri güneyden kuzeye akarken, tarihî köprünün sivri uçlarının kuzeye doğru bakması kuzeyden gelen bir akarsuyu karşıladığı şeklinde yorumlanıyor. Ancak, bu yöne akan bir akarsuyun varlığı bilinmiyor.
SAÜ İnşaat Mühendisliği Geoteknik Çalışma Grubu bilim adamlarınca daha önce yapılan açıklamada, köprü ayaklarında uçak kanat teknolojisi kullanıldığı belirtilerek, uçak kanatlarında da sivri tarafın önde değil arkada olduğu, hava akımını yuvarlak kısmın karşıladığı ifade edilmişti. Bilim adamları, “Uçak kanadının sivri tarafı önde değil arkadadır. Gelen akımı yuvarlak kısım karşılamaktadır. Bu da türbülansı önlemektedir. Tarihi köprünün ayaklarının akıntıdan zarar görmemesi için bugünkü uçak teknolojisi uygulanmıştır.” denilmişti.