Kökleri Asr-ı Saadet uygulamalarına dayandırılabilecek ‘müsbet hareket,’ Bediüzzaman Said Nursi’nin bu asırda ortaya koyup geliştirdiği çok yönlü bir kavram.
Büyük İslam âlimi Bediüzzaman Said Nursî’nin özgün kavramsallaştırmaları meşhurdur; ki bunlar onun şaheseri “Risale-i Nur Külliyatının (RNK) temel/anahtar kavramları” olarak da bilinir.
Bediüzzaman’a has kavramlardan birisi olan “müsbet hareket”le ilgili olarak Yeni Asya Neşriyat (YAN), bu kavramı konu alan, Risale-i Nur’dan bir tanzim/derleme hazırlayıp yayınladı.
Kitabın “Takdim”inde önce Bediüzzaman’ın “müsbet hareket” vurgusunun önemine değiniliyor: “Risale-i Nur’un temel kavramlarından biri olan ‘müsbet hareket,’ ‘Bediüzzaman Said Nursî Hazretlerinin vefatından önce yaptığı son dersi’ olarak ‘Risale-i Nur hizmetlerinin çerçevesini belirleyen bir vasiyet’ niteliğindedir. (…)Bu uzun dersle birlikte Risale-i Nur’da yer alan müsbet hareket vurguları bir arada değerlendirildiğinde, son yıllarda İslam âleminde ve ülkemizde meydana gelen elîm hadiseler karşısında nasıl bir yol takip edileceğine dair önemli dersler ortaya çıkar.”
“Kitabın neden yayınlandığı”na dair gerekçe ile kitabın muhtevası “Takdim”de bilahare şöyle arz ediliyor:
“Yeni Asya Neşriyat olarak, birçok alanda yaşadığımız sıkıntıları aşabilmek için Bediüzzaman Said Nursî’nin müsbet hareket tarzının ortaya konulmasının ve uygulanmasının önemli olduğunu düşünüyoruz. Buradan hareketle elinizdeki kitabı hazırlama zarureti hâsıl oldu. Bu maksatla Risale-i Nur’daki müsbet harekete vurgu yapan metinleri sizin için derleyerek bu tanzim çalışmasını hazırladık. İlgili metinlerde kâinatta asıl olanın ‘iyilik ve güzellik’ olduğundan hareketle, ‘Risale-i Nur’da müsbet hareket nasıl tarif edilmektedir?’, ‘Müsbet hareket-iman ilişkisi nedir?’, ‘Müsbet hareketin dayandığı İslamî-tarihî alt yapı nasıl belirlenebilir?’, ‘Müsbet hareketin kaynağı nedir?’, ‘Cihad kavramı karşısında müsbet hareketin yerini nasıl belirleyebiliriz?’ gibi sorulara muknî cevaplar verilmektedir.
“SİVİL İTAATSİZLİK”LE KARIŞTIRILMASIN!
“Takdim”de “müsbet hareket” ve “sivil itaatsizlik” kavramları arasındaki ayırt edici özellik de vurgulanıyor: “‘Müsbet hareket,’ toplumsal huzur ve barışı tehdit eden, yer yer anarşizme varan toplumsal hareketler ve ‘sivil vesayet,’ ‘otoriterizm’ gibi kavramlar etrafında düğümlenen tartışmalar ve müstebit uygulamalarla İslam âlemini ayrıştıran hadiseler karşısında nasıl bir tavır takınılacağına ilişkin yol gösterici bir özelliğe sahiptir. Zaman zaman ‘sivil itaatsizlik’ kavramıyla birlikte kullanılan ‘müsbet hareket,’ esasen, özünde menfi çağrışımlar da uyandıran bu kavramı [‘sivil itaatsizlik’] her yönüyle aşan bir özelliğe sahip olarak anlaşılmayı beklemektedir…”
Aynı yazıda belirtildiği üzere, “kökleri Asr-ı Saadet uygulamalarına dayandır[ılabilecek] ‘müsbet hareket,’ Bediüzzaman’ın bu asırda ortaya koyup geliştirdiği çok yönlü bir kavram(…) Fertten başlayarak topluma yayılan, her alanda nesilleri tehdit eden menfi fikir ve hareketlere karşı bir zırh niteliğinde olan, yapıcı hareket etmekle birlikte çok farklı alanlara ve davranış biçimlerine de işaret eden ‘müsbet hareket,’ Nebevî metodun asrımıza yansıyan [bir] şekli(…).”
Bu çapta bir esere göre epey geniş bir Bediüzzaman biyografisiyle donatılmış olan kitap, herhangi bir bölümleme yapılmadan direkt RNK’dan konuyla ilgili alıntıların derlemesi görünümünde. Keza YAN’ın tüm Risale-i Nur versiyonları ya da bu külliyattan derlenen kitaplarda olduğu gibi burada da sayfa altları dipnotlu ve de lügatçeli.
***
Konuyla ilgili içerikler:
Okumak için tıklayınız:
Müsbet Hareket
Müsbet hareketin gerekliliği ortaya çıktı