Hazine’nin, geçtiğimiz yıl 1 Haziran’dan itibaren yürürlüğe koyduğu trafik sigortasındaki yeni şartların, zorunlu trafik sigortası primlerine zam olarak yansıması ikinci el araç satışlarını azalttı.
Kamuoyunda zorunlu trafik sigortası olarak bilinen, Karayolları Motorlu Araçlar Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortası Genel Şartları’nda 1 Haziran 2015’ten itibaren başlayan yeni düzen, sigorta primlerinde fahiş artışlara yol açtı. Her yıl yenilenen sigorta primleri ile özellikle kazalı araçlarda yüzde 300'lere varan prim artışları gerçekleşti. Büyük zamlar araç satışlarını olumsuz etkiledi.
Malatya Yakınca Galericiler Sitesi Başkanı Arif Ede, zorunlu trafik sigorta primlerindeki artışın araç sahiplerine büyük yük getirdiğini söyledi. Araç sahiplerinin her yıl iki kez motorlu taşıtlar vergisi ve zorunlu trafik sigortası yaptırdığını anlatan Ede, bununla birlikte iki yılda bir kez de muayene için ücret ödendiğini ifade etti.
Haliyle araç sahiplerinin maddi anlamda zorlandığına işaret eden Ede, "Bize çok büyük bir yük getirdi. Haliyle iki bandrol, bir sigorta, bir muayene araç sahiplerini etkiliyor. Haliyle bizim satışlarımızı etkilemektedir. Eskiden bir aracın sigorta ücreti 200-300 TL civarındaydı. şu anda 1500-2000 TL civarına çıktı. Hatta 3 bin TL ödeyen insanlar bile var. Gayriihtiyarı birkaç kazaya karışan kardeşlerimizin risk oranına göre bunları ayarladıkları için 3 bin ile 3 bin 500 TL zorunlu trafik sigortası ödeyen insanlar var. Bizleri bu sıkıntılarını anlatan insanlarımız var. O yüzden bu konuya hem hükümetin hem de bakanların el atmasını bekliyoruz. Sorunun bir an önce çözülmesi lazım, çünkü Türkiye'nin ekonomik şartları biliniyor. Haliyle bu sıkıntı bizleri müthiş etkiliyor. İnşallah bu konunun ben çözüleceğine eminim. Bizim de girişimlerimiz oldu." diye konuştu.
Türkiye'nin içinde bulunduğu ekonomik durum nedeniyle oto pazarında yüzde 15'e varan daralma olduğunu anlatan Ede, "Şu an için ekonomik şartların getirdiği sıkıntılar nedeniyle esnaf zor durumda. Haliyle bizim sektörü de etkiledi. İşlerimiz hemen hemen yüzde 50 civarında düştü. Sıkıntılarımız çok. İş bazında, müşteri bazında sıkıntılar yaşıyoruz. Yüzde 10 ila yüzde 15 oranında ikinci el araç pazarında daralma var. Burada esnaflar iş yeri kirası ve vergiler gibi nedenlerle devlete mükellefiyetlerini yerlerine getiriyor. Bizim en büyük açmazımız, bu işi kayıt dışı yapanlar. Devlete en ufak bir katkısı, vergisi dolaylı kazançlarını göstermeden bu araç satış faaliyetini yapanlar var. Birçok memur, diğer esnaflar, diğer meslek gruplarının hepsi yapıyor. Bunu da devletimiz, defterdarlığımız devreye girer diye bekliyoruz. Böylece kayıt dışılık kayıt içine alınmış olur. Türkiye genelinde böyledir. Biz odalar olarak yetkililerle görüşmelerimizi sürüyor." şeklinde konuştu.