Rusya'nın 1 Ocak'ta başlattığı ambargo nedeniyle Türkiye'nin 1 Ocak- 10 Mayıs arasındaki domates ihracatında 65 milyon dolarlık kayıp oluştu.
Yaş meyve sebze ihracatındaki kayıp ise 85 milyon dolar olarak hesaplandı.
Türkiye ile Rusya arasında 25 Kasım'da Rus savaş uçağının düşürülmesi sonrası büyük darbe gören ekonomik ilişkilerde, özellikle yaş meyve sebze ihracatında önemli kayıp oldu. Turizmden tarıma birçok sektörde Rusya'nın Türk ürünlerine uyguladığı ambargo, yaş meyve ve sebze sektöründe en çok domates üreticisini vurdu.
Türkiye İhracatçılar Meclisi'ne (TİM) bağlı Batı Akdeniz İhracatçılar Birliği (BAİB) verilerine göre, Rusya'nın Türkiye'den yaş meyve sebze ihracatına yasak koyduğu 1 Ocak'tan itibaren geçen 4 ay 10 günlük sürede, geçen yılın aynı dönemine göre 85 milyon dolarlık ihracat kaybı oldu. Geçen yıl 1 Ocak- 10 Mayıs tarihleri arasında Türkiye'nin 1 milyon 143 bin ton olan yaş meyve ve sebze ihracatı, yüzde 4 artışla 1 milyon 188 bin tona yükseldi. İhraç edilen ürün miktarı artmasına karşın gelir, 700 milyon 677 bin dolardan 615 milyon 702 bin dolara düştü.
EN BÜYÜK KAYIP DOMATESTE
Bu dönemde en büyük kayıp domateste görüldü. Geçen yıl 1 Ocak- 10 Mayıs arasında 252 bin 776 ton domates ihraç edilirken, bu yıl aynı dönemde rakam yüzde 1.1 artışla 255 bin 651 tona yükseldi. Ürün miktarı artmasına rağmen ihracat geliri geriledi. Geçen yıl bu dönemde 197 milyon 934 bin dolar gelir edilirken, bu yıl yüzde 32.9 oranında düşüşle rakam 132 milyon 790 bin dolara geriledi. Domates ihracındaki kayıp 65 milyon 144 bin dolarak olarak hesaplandı.
Yaş meyve sebze sektörü ihracatının en önemli bölgesi olan Batı Akdeniz'de, aynı dönemde yaşanan ihracat kaybı ise yüzde 26.8 oranında gerçekleşti. Geçen yıl 194 milyon dolar olan gelir bu yıl aynı dönemde 52 milyon dolar gerilemeyle 142 milyon dolarda kaldı.
Domates ihracatında ana pazarın Rusya olduğuna işaret eden BAİB Başkanı Mustafa Satıcı, Rusya'nın uyguladığı yasak nedeniyle fiyatlarda bir miktar gerileme olduğunu söyledi. Rusya'ya gönderilemeyen ürünlerin başka pazarlara kaydırıldığını dile getiren Satıcı, Rusya'dan kaynaklanan kaybın alternatif pazarlarla karşılanmaya çalışıldığını anlattı.
Bu yönde yürütülen çalışmalar sonucu en büyük artışın Almanya, Romanya, Ukrayna ve Belarus pazarlarında oluştuğunu belirten Mustafa Satıcı, Antalya'nın sera ürünleri ihracatının haziran ayı sonuna kadar devam edeceğini ekledi.
DHA