AVM Endeksinin her ay yayımlanan verilerine göre, ciro endeksi 2015 yılının aralık ayında bir önceki yılın aynı ayına göre yüzde 16,1 yükselerek 224 puana ulaştı.
Konuya ilişkin yapılan açıklamaya göre, Alışveriş Merkezleri ve Yatırımcıları Derneği (AYD) ile Akademetre Research tarafından ortaklaşa oluşturulan AVM Endeksinin aralık ayı sonuçları ve geçen yılın değerlendirmesi açıklandı.
Her ay düzenli olarak yayınlanan verilere göre, ciro endeksi geçen yılın aralık ayında bir önceki yılın aynı ayına göre yüzde 16,1 yükselerek 224 puana ulaştı.
AVM endeksinin geçen yılki sonuçları değerlendirildiğinde ise endeksin 2014 yılına oranla yüzde 13,8’lik bir artışla 182 puana ulaştığı görüldü.
AVM’lerdeki kiralanabilir alan (metrekare) başına düşen cirolar Aralık 2015’te bir önceki yılın aynı ayına göre 31 puan arttı ve verimlilik 853 liraya ulaştı.Verimlilik, İstanbul’da 998 lira, Anadolu’da 756 lira olarak gerçekleşti.
AVM’lerdeki kiralanabilir alan (metrekare) verimliliği 2015 yılında 705 lira olarak gerçekleşti. Bu oran 2014 yılı ile karşılaştırıldığında geçen yıl metrekare verimliliğinde yüzde 14,5’lik bir artış kaydedildiğini gösteriyor.
2014 yılının aralık ayı ile karşılaştırıldığında geçen yılın aralık döneminde kategoriler bazında ciro endeksi yüzde 16’lık bir artış gösterdi. En yüksek ciro artışı ise yüzde 25 ile AVM’lerdeki diğer alan cirolarında yaşandı. Aynı dönemde hiper market kategori ciroları yüzde 18, yiyecek kategori ciroları yüzde 16, giyim kategori ciroları yüzde 14, teknoloji kategori ciroları yüzde 13 ve ayakkabı-çanta kategori ciroları yüzde 11 artış kaydetti.
AVM ziyaret sayısı yüzde 4 arttı
Geçen yılın aralık ayı verileri bir önceki dönemin aynı ayı ile karşılaştırıldığında ziyaret sayısı endeksinde yüzde 6,6’lık bir artış yaşandığı gözlendi. AVM ziyaret sayısı 2014 yılı ile karşılaştırıldığında 2015 yılında yüzde 4 artarak 104 puana ulaştı.
Açıklamada görüşlerine yer verilen AYD Başkanı Hulusi Belgü, AVM endeksinin geçen yılın aralık ayında bir önceki yılın aynı dönemi ile karşılaştırıldığında yüzde 16,1 oranında arttığını anımsatarak, şunları kaydetti:
"Yıllık bazda endeks artışı yüzde 13,8. 2015 yılı bizi şaşırtan bir yıl oldu. Endeks ilk kez 2015 yılında her ay artış gösterdi. Metrekare verimliliği ve kategori bazlı cirolara baktığımızda da yükselişin sürdüğünü gördük. Aralık ayında İstanbul 998 liralık metrekare verimliliği ile endeksi yayınlamaya başladığımız 2010 yılı başından beri ulaştığı en yüksek rakamla rekor kırdı. Tüm verileri bir bütün olarak düşündüğümüzde her kalemde yaşanan artış alışveriş merkezlerinin perakende gayrimenkul ve organize perakende sektörünün gelişimindeki katkısını daha net görüyoruz. Sektör olarak 2016 yılından da ümitliyiz ancak bu elbette ekonomi yönetiminin alacağı kararlar ve siyasi gelişmelerle de şekillenecektir. Ülkemizin yeniden ve hızlı bir şekilde yeni yatırımlara dönmesi hem sektörümüzü hem de ekonomimizi güçlü kılacaktır."
AA