Çin’de, kasabalarından geçmesi planlanan ancak sonrasında geçmeyeceği söylenen demiryolu hattından dolayı binlerce protestocunun polisle çatışması sonucu resmi rakamlara göre 30’u polis, 68 kişi yaralandı.
Devlet medyasının bugün bildirdiğine göre olaylar, ülkenin güneybatısındaki Sichuan eyaletine bağlı Guang’an şehrinin Linshui kasabasında 16 Mayıs’ta baş gösterdi. Linshui yerel hükümetinin internet sitesinde bugün yapılan açıklamada, 100’den fazla protestocunun polisle çatıştığı, araçları ateşe verdiği, 40 kişinin ise gözaltına alındığı belirtildi. 20 kişinin daha pazar günü gözaltına alındığı ifade edilirken, gözaltındaki 60 kişinin serbest bırakılıp bırakılmadığı bilinmiyor.
Çin’in sosyal medyasına yansıyan görüntü ve fotoğraflarda göstericilerin, Şanghay-Chengdu otobanının Lingshui Batı çıkışını kapadığı ve burada polisle çatıştığı görülüyor.
Görüntülerde ayrıca polisin otobanda geniş güvenlik önlemleri aldığı, göstericilerin polisi taş yağmuruna tuttuğu, kasaba merkezinde göstericilerle polisin karşı karşıya gelişi, polisin taşlardan dolayı geri çekilmesi, sonrasında ise polisin göstericilere coplu müdahalesi ve gözaltılar görülüyor.
Tayvan medyasına göre ise 30 bine yakın kişinin yaptığı protestolarda yüzlerce kişi yaralandı, 3 kişi ise öldü. Ancak 3 kişinin öldüğü henüz doğrulanmadı. Protestoların barışçıl başladığı, ancak polisin müdahalesi sonucu çatışmaya dönüştüğü iddia ediliyor. Yerel hükümetin bugün yaptığı açıklamada, iki gün süren olayların ardından durumun şu an kontrol altına olduğu ve sosyal istikrarın korunduğu savunuldu. Resmi Xinhua Ajansı da söz konusu demiryolu hattı güzergahının görüşülmekte olduğunu duyurdu.
EKONOMİK BEKLENTİ PROTESTOLARIN NEDENİ
Öte yandan olayların nedenleri konusunda değişik görüşler mevcut. 1 milyon nüfusa sahip ve demiryolu ve havaalanı olmayan Linshui halkının, demiryolunun kasabalarından geçmesini istedikleri ancak planın değişmesi sonucu protestoya başladıkları belirtiliyor. Kasaba halkı, tren hattının kendilerine büyük ekonomik yarar sağlayacağını kaydederken, proje yetkililerinin hattın kendi kasabaları yerine Çin’i dışa açan efsanevi lider Deng Xiaoping’in memleketi olan Guang’an’dan geçmesi kararına tepki gösterdikleri ifade ediliyor.
Çin’in devlet medyasında da protesto sorumlusunun yerel hükümet olduğu, projeler konusunda halkı yeterince aydınlatmadığı ve şeffaf olmadığı yorumları yer aldı.
Çin’de demiryolu projelerinin onaylanması konusunda şüpheler mevcut. Çin’in hızlı tren projesinin mimarı demiryolları eski bakanı Liu Zhijun, 3 yüz mülk ve 100 milyon dolardan fazla rüşvet almaktan ömür boyu hapis cezasına çarptırılmıştı.
Çin’de son yıllarda çevre kirliliğine neden olan projeler nedeniyle de protestolar yaşanıyor. Çin son yedi yılda 12 bin kilometreden fazla yüksek hızlı tren hattı yaparken, bu rakamı 2020 yılına kadar ikiye katlamayı hedefliyor.