Reklamlar öldürüyor |
Avrupa şehirleri arasında en çok reklâm alan başşehirlerden biri olan Moskova bu yapısıyla hem tarihî dokusunu olumsuz etkiliyor hem de kazalara dâvetiye çıkarıyor. Uzmanlara göre bütün caddeleri kaplayan reklâmlar psikolojik rahatsızlıklara da sebep oluyor. Rusya’nın başşehri Moskova dış reklâm açısında dünyada 9. sırada bulunuyor. Sayısı Avrupa’nın herhangi bir şehrinden daha fazla olan reklâm şehrin tarihî dokusunu da olumsuz ekkiliyor. Dünyaca ünlü firmaların logolarını Lenin Kütüphanesi, ‘Sahil yolu evi’, ‘Rossiya’ oteli gibi tarihî binalarda ve Tverskaya ile Sodovoye Koltso gibi merkezi caddeler üzerinde görmek mümkün. Görüntü kirliliğinin yanı sıra uzmanlar bunca yoğun reklâmın insanların psikolojisini de kötü etkilediğini ileri sürüyor. İnsanların reklâmlar karşısında çaresiz kaldığını belirten Piskolog Dmitri Sinarov, “Beyin fazla enformasyon yüzünden bilinçli algılamayı kapatıyor, ancak reklâm bilinç altına işlemeye devam ediyor.” dedi. Reklâmların büyüklüklerinden dolayı çeşitli korkulara yol açtığını da belirten Sinarev, bazı insanların reklâm tabelâlarının kafalarına düşebileceğinden de kortktuğunu belirtti. Ayrıca vatandaşlar pencerelerini kapatan bina reklâmlarından da rahatsız, ancak kimseye durumu şikâyet edemiyor.
REKLÂMDAN 72 KİŞİ ÖLDÜ
Uzmanlara göre en tehlikelisi ise yol kenarlarında bulunan reklâmlar. Rusya Parlamentosu alt kanadı Duma Ulaşım Komitesi Birliği üyesi İlya Kotov yaptığı açıklamalarda 2009 yılında reklâm panolarının önünde 72 kişinin öldüğünü belirtti. Avrupa’da reklâm panolarının yollara yerleştirilmesinin yasak olduğunu belirten Kotov, “Bu tür panolar ışıkların görünmesini engelliyor ve sürücünün dikkatini dağıtarak kaza yapmasına neden oluyor” dedi. Ayrıca Moskova kurallarına göre trafik polisinin yerleştirilen reklâm panolarına müdahale edememesi bir başka sorun. Reklâmlara hiçbir şekilde karışamadıklarını belirten Moskova Trafik polisi propaganda yetkilisi Marina Vasilyeva, bir yerde sürekli kaza meydana gelmesine rağmen ve ispatlanmasına rağmen etki edemediklerini açıkladı. Öte yandan Moskova Belediyesi Başkanı Yardımcısı Sergey Baydakov Ekim ortalarında yaptığı açıklamada 2013 yılında şehrin merkezinde bir çok reklâmın kaldırılacağını belirtmişti. 2009 rakamlarına göre açık hava reklâm piyasası Moskova Belediyesi hazinesine 66 milyon dolar gelir getirdi. |
21.11.2010 |