İlk ticarî elektrikli araç: Doblo |
Doblo, geçen Çarşamba günü 1 milyonuncu aracı banttan indirirken elektrikli aracını da tanıttı. Tofaş’ın mühendis ve işçisinin emeği ve Türkiye’de Ar-Ge çalışması yapılan ilk gerçek elektrikli araç olduğu bildirilen ‘’Fiat Doblo EV’’nin ilk test sürüşü de gerçekleştirildi. Oldukça sessiz ve seri olan Doblo EV hakkında ilk bilgileri Tofaş CEO’su Ali Pandır verdi.
ELEKTRİKLİ FIAT DOBLO GELİYOR Pandır, 1 milyonuncu Fiat Doblo’yu üretme mutluluğunun paylaşıldığı bir günde, ayrıca yakın gelecekten gelen bir sürprizleri olduğunu bildirdi. Pandır, şu bilgileri verdi: ‘’Hem Tofaş’ın hem de Fiat Doblo model ailesinin parlak ve enerji dolu geleceğine işaret eden elektrikli Fiat Doblo, aslında bir parçası olduğumuz ve yıllardır Avrupa’nın en çevreci otomobil üreticisi seçilen Fiat’ın yeni nesil yakıt teknolojileri konusunda mantıklı ve soğukkanlı duruşunu da simgeliyor. Zira elektrikli araçlara toplumsal çapta ve gerçek anlamda geçinceye kadar süre zarfında konvansiyonel motor ve yakıt teknolojilerinin sınırlarını sonuna kadar zorlamayı hedef edinen Fiat, yeni Fiat Doblo’da da sunduğu Multijet Turbo Dizel ve Multiar benzinli motorların yanı sıra ‘CNG’ yani sıkıştırılmış doğalgazla çalışan motor ile start&stop ve ecodrive gibi karbon salınımını azaltan ve kontrol altında tutmayı sağlayan ekolojik teknolojileri ile fark oluşturmaya devam ediyor. ‘Gerektiğinde her şeye hazırlıklı oluruz’ dedik, sözümüzü tuttuk. Bugün sizlere Tofaş’ın mühendis ve işçisinin emeği olan, Türkiye’de Ar-Ge çalışması yapılan ilk gerçek elektrikli araç olan Fiat Doblo EV’nin ilk test sürüşünü de yapacak olmanın heyecanı içindeyiz.’’
ÖZELLİKLER Maksimum moment: 178/317 Nm Maksimum hız: 110 km/h (elektronik olarak sınırlandırılmış) 0-50 km/h hızlanma süresi: 3.8 sn 0-100 km/h hızlanma süresi: 9.6 sn Hedef menzili: 159 km (ECE 101) Batarya: Li-Ion (21 kWh) Batarya ömrü: 10 yıl veya 3000 sefer şarj/deşarj Yük kapasitesi: 750 kg (sürücü dahil) Araç boş ağırlığı: 1580 kg Fren tipi: Enerji geri kazanımlı Yükleme hacmi: 3.4 metreküp
YALNIZCA 2 PROTOTİP ÜRETİLDİ FAZ yatırım ve ilerleme gerçekleştirdiklerine değinen Pandır, Türk mühendislerinin ortaya koyduğu ilk gerçek elektrikli araç hakkında şunları da söyledi: “Biri İtalya’ya olmak üzere 2 prototip üretildi. Elektrik motorunun geliştirilmesi için (prototip motor haline getirilmesi) Arçelik ile çalışıyoruz. Talep olması halinde 2011’in ikinci yarısı için seri üretimi hedefliyoruz.” Elektrikli araç üretme noktasında olan herkesin şarj ve menzil sorunu olduğunu kaydeden Ali Pandır, şimdlik 150 km. olan menzili 4-5 sene içerisinde 400-500 km’ye çıkaracaklarını kaydetti. Pandır, akü ve motoru yerlileştiremezsek katma değerimiz % 70’ten % 15’e düşeceğinin altını çizerek, 1000’li rakamlardaki üretim için 4-5 milyon dolarlık bir yatırım gerektiğini, kamu ve belediyelerin elektrikli araçların talebinde öncü olmalarının önemli olduğunu vurguladı.
RECEP BOZDAĞ |
26.07.2010 |