Röportaj |
|
İl ekleri sizinle |
Yeni Asya gazetesi yeniliklerine devam ediyor. Konya ve Trabzon’la başlayan il ekleri artık bütün Türkiye’ye dağıtılacak. Bugün Nevşehir ekiyle birlikte başlayan bu çalışmanın detaylarını, Yeni Asya Medya Grup Reklâm Koordinatörü Mesut Çoban’a sorduk. Çoban, ekleri neden çıkardıklarını anlatırken, bundan böyle ayda iki adet ek vereceklerini de müjdeledi. İllerdeki reklâm ilanlarını değerlendiren Çoban, 41 yıllık bir gazeteye ilân vermenin avantajlarını anlattı. Sizi tanıyabilir miyiz?
Mesut Çoban, 1965 doğumluyum yaklaşık 20 yıldır sektörün içindeyim. Çeşitli medya kuruluşlarında görev yaptım. Uzunca bir dönem televizyonda çalıştım. Bir yıldır da Yeni Asya Medya Grup Reklâm Servisinin başındayım.
İl eklerini hazırlama amacınız neydi?
Yeni Asya’ya ilk başladığımızda biz mevcut müşterilerin cirolarını arttırmak üzere bir çalışma yaptık. Daha sonra yeni müşterileri portföyümüze katmak için yoğun bir çalışma içine girdik. Bunun yanında rutin giden işler vardı, gazetede yayınlanan ilânlar gibi… Bunların da bütçelerini arttırmak için çalıştık. Reklâmda radyo ve dergi grubunu ayırdık. Lokal çalışmalarda daha çok verim alıyoruz. Malûm piyasa biraz sıkıntılı. İnsanlar tasarruf yapacakları zaman, ilk kesintiye gittikleri şey reklâm oluyor. Bunun için biz de sıkıntı yaşıyoruz. Ne yapabiliriz diye düşünürken uzunca bir süredir planladığımız il eklerini çıkarmaya karar verdik. Biz günlük ve ulusal bir gazeteyiz. Diğer gazeteler çeşitli ekler veriyor. Yeni Asya’da—bugüne kadar çeşitli ekler verilmekle birlikte—bu tür bir çalışma yapılmamış. Biz de hem gazeteye farklılık, hem çeşitlilik katmak, anlamında okuyucuya yeni şeyler sunalım diye ek çıkarmaya karar verdik. İlker Karataş arkadaşımızı il ekleri için göreve başlattık. Konya ve Trabzon’la yola çıktık Bugün Nevşehir ekini vereceğiz. Bu illerde çalışma yaparken, yerel gazetelere reklâm veren küçük esnafın reklâmlarını ulusala taşımış olduk. İlk çıkışımız ekleri yalnızca illerde belli adette dağıttırmaktı, ama 3. ekte farklı bir noktaya geldik. Bu günkü Nevşehir ekinden itibaren eklerimizi Türkiye genelinde dağıtacağız.
Hedefleriniz ne, bundan sonra başka hangi iller var?
Hedefimiz yıl sonuna kadar Yeni Asya okuyucularına her hafta bir il eki vermek. Bütün illerde ek çalışması yapmak istiyoruz.
Ek çıkarırken talep illerden mi geliyor, yoksa illeri siz mi belirliyorsunuz?
Başlarken Konya ve Trabzon ekinde ili kendimiz belirledik. Nevşehir eki de yine o bölgede temsilciler toplantısı olduğu için koordineli çalışmak maksadıyla tercih edildi. Sonrasında diğer illerden gelen talepleri de değerlendiriyoruz. Oradan verim alıp alamayacağımız da önemli. Bunun da bir maliyeti var tabiî. Bu işin maliyetini kurtaramayacağımız bir ilde de böyle bir çalışma yapmak mantıklı değil tabiî ki. Birçok ilden ciddî talep de geliyor. “Buraya ne zaman geliyorsunuz” diye soruyorlar. Farklı yerlerden farklı zamanlarda telefonlar alıyorum. İl ekleri ciddî bir talep gördü. Öyle sanıyorum ki ekler Türkiye genelinde dağıtıldıktan sonra daha çok talep olacak.
Eklerin muhtevası neye göre ve kimler tarafından hazırlanıyor?
Muhteva, gazetemizde yanın kurulunun görevlendirdiği arkadaşlar hazırlıyorlar. Bölge temsilcilerimizden gelen bilgileri de biz derliyoruz. Uygun bir hale getirip ekin içeriğini çıkartmış oluyoruz. Reklâm kısmı tamamen bize ait. İllerde bütçelerinden dolayı ulusal medyaya reklâm veremeyen firmaları hem reklâm vermeye alıştırmak, hem de ileriki dönemlerde kendi güçleri ölçüsünde ciddî bir reklâm veren olma yolunda yönlendirmiş oluyoruz. Bununla birlikte gazetemize de hem tiraj, hem de çeşitlilik anlamında bir zenginlik katıyor diye düşünüyorum. İlleri farklı kültürel yönleriyle tanıtmış oluyoruz aynı zamanda. Daha önce de belirttiğimiz gibi, bir turizm ve tanıtma rehberi hüviyetinde olan eklerde söz konusu ilin tarihî, tabiî ve turistik yönleri ile, şehre ruh veren maneviyat büyükleri ve kanaat önderleri tanıtılıyor, bölgenin ticarî hayatı ele alınıyor.
İllerde ikamet edenlerden muhteva hakkında katkı alıyor musunuz?
Tabiî ki orada olmaları hasebiyle orijinal ve ilginç şeyler ortaya çıkabiliyor. O tür bilgileri ya da görselleri onlardan alıp ekte kullanıyoruz. Kopyala-yapıştır değil de bölgeyle ilgili çalışmalar alınıp, bize ulaştırılıyor biz de muhtevamızda değerlendiriyoruz.
Ek çıkarmak için kaç günlük bir çalışma yapıyorsunuz?
Ekler, reklâm, tasarım, matbaaya kadar birçok aşamadan geçiyor. Ekler kısa sürede çıkacağı için ciddî bir çalışma gerektiriyor. Biz daha önceki eklerde deneme yaptık aslında. İlk önce tarih vermemiştik, ama bundan sonra her ay iki ek vermeyi hedefliyoruz. Bunların da tarihleri belli olacak. Zaten gazetemizde anonslar yaptık. Bundan sonra anonslarla, promosyonlarla yaptığımız eklerin tarihlerini de vereceğiz. Bu çalışmalar biraz da reklâmla alâkalı yani biz bu işin maliyetini kurtarabilecek çalışmalar yaptıktan sonra eki çıkartıyoruz. Düzgün ve planlı çalışarak ayda iki ek çıkarmayı planlıyoruz. Hatta ileri doğru haftada bir çıkarmayı düşünüyoruz.
İllere gidip çalışma yapan arkadaşlarımız orada nasıl tepkiler alıyor? Nelerle karşılaşıyor?
Arkadaşımız şimdi Şanlıurfa’da çalışmalar yapıyor. İllerden çok güzel tepkiler alıyor ki Kendisini buraya çağırdığımızda “Ağabey birkaç gün daha kalayım” diyor. Ciddî anlamda güzel olduğunu söylüyor. Halinden ve tavrından belli oluyor zaten. Buraya birkaç günlüğüne geldiğinde bile “Ne zaman gidiyorum, ne zaman yola çıkacağım” diye soruyor. Demek ki oralarda çok güzel şeyler oluyor. Bu arada bundan sonraki ekimiz Şanlıurfa olacak. 25 Haziran'da Şanlıurfa ekini vereceğiz. (Not: Daha önce çalışma yapıldığını duyurduğumuz Mardin ili, elimizde olmayan sebeplerle daha sonraki aylara ertelendi.)
İlânlar reklâm verene ne katkı sağlıyor?
Firmalar orta ölçekli ve KOBİ tarzı firmalar. Dolayısıyla reklâm bütçeleri yok. Çeşitli illerde firmasını ve ürününü tanıtmak için bütçe ayıramayan yüzlerce firma var. Bunun için yalnızca il içerisinde yerel gazetelere ya da televizyonlara reklâm vererek belli bir ölçüde tanıtım yapabiliyorlar. Bugünden itibaren ekler, Türkiye genelinde dağıtılacağı için illerdeki bu bütçeyi bulamayan firmalar tüm Türkiye’ye hem ürünlerini, hem de firmalarını tanıtma fırsatı bulacaklar. Artık internetle firmalar adını duyurabiliyor belki, ama yazılı basının da büyük bir güç olduğu gerçek. Dolayısıyla Yeni Asya gibi 41 yıllık bir gazetenin verdiği ekte yer almak, onlara ürünlerine ilgi gösterecek kalıcı müşteriler bulmaları anlamında yardımcı olacağına inanıyorum. Ürünlerini tanıtma anlamında da faydalı olacağına inanıyorum. Aynı zamanda bulundukları ilin de tanıtımına ve oranın potansiyelini diğer insanlara göstermede katkı sağlayacağını düşünüyorum. Ciddî anlamda bir bütçe ayırmadan yine yerel basında reklâm yapıyormuş gibi ulusal basında firmasını ve ürününü tanıtma fırsatı yakalayacak. Biliyorsunuz reklâm bütçeleri ciddî rakamlar. Firmalara baktığınız zaman, bu bütçenin altından kalkamayacak gibi gözükenler de var. Bu çalışmalarımızın onlara yarar sağlayacağını düşünüyoruz.
Eklemek istedikleriniz var mı?
Yeni Asya bölge temsilciliklerinden gerçekten çok iyi destekler alıyoruz. Hepsine çok teşekkür ederim. Ek için çalışan bütün arkadaşlara da ayrıca teşekkür ediyorum, çok zor bir iş. Gazetemizden tirajı biraz daha yüksek olan birkaç medya kuruluşu, bu tarz çalışma yapmayı denedi ve başarılı olamadılar. Bizim eklerimiz oldukça ilgi görüyor. Burada kendimize pay çıkarma anlamında değil, genel anlamda bakmak lâzım. İl temsilcilerinin desteği, firmaların ilgisi önemli.
ELİF NUR KURTOĞLU [email protected] |
11.06.2010 |