Kamuda taşıt saltanatına son |
Yenİ Taşıt Kanun Taslağı ile kamu taşıtlarının özel işlerde kullanılmasının ve her isteyenin makam aracına binmesinin önüne geçiliyor. Maliye Bakanlığı, 1961’de çıkarılan ve günümüzde ihtiyaca cevap veremez hale gelen Taşıt Kanunu’nda köklü değişiklik için bir çalışma yaptı. Kamu kuruluşlarının görüşleri alınarak yeni Taşıt Kanunu Kanun Taslağı hazırlandı. Taslak, Maliye Bakanı Mehmet Şimşek’e yapılan sunumun ardından, görüş için ilgili Bakanlıklara gönderildi. Maliye Bakanlığı, gelen görüşlerin ardından Taslağı bir kez daha gözden geçirecek ve nihai şeklini verecek. Taşıt Kanun Taslağı, daha sonra da Başbakanlığa sunulacak. Kamudaki taşıt kullanımını yeni esaslara bağlayan taslak ile getirilen bazı düzenlemeler şöyle; Taşıt mevzuatıyla ilgili dağınıklık sona eriyor. Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu ve diğer kanunlardaki taşıtla ilgili hükümler, taslak içine alındı. Kamuya ait taşıtlar, ‘’kamu kaynağı’’ şeklinde değerlendirildi. Kamu kuruluşları, taşıt politikaları için 3-4 yıllık programlama yapacak, projeksiyonlar geliştirecek. Bu şekilde kamunun uzun vadedeki taşıt ihtiyacı saptanacak, bunlara ilişkin bir planlamada bulunulacak. Kamu taşıtlarının daha ekonomik edinimi için yeni yöntemler devreye girecek.
ÖNCE KİRALAMA, SONRA SATIN ALMA
Leasing yoluyla taşıt ediniminde önce kiralama, daha sonra da cüzi miktarla satın alma imkânı elde edilecek. Tahsis yöntemi, kamu kuruluşlarına geçici süreyle, devir yöntemi ise sürekli olarak taşıt edinme imkânı sağlayacak. Kamu kuruluşları, kendileri için hangi yöntem daha ekonomik ise o yolla taşıt edinecek. Konuyla ilgili veren bir yetkili, Taslakta, kamunun taşıt alım yöntemlerinin çeşitlendirildiğine dikkat çekerek, şu açıklamada bulundu: ‘’Kamu kuruluşları, taşıt edinirken, etkinlik, verimlilik, fayda ve maliyet analizi yaparak, kendileri için en uygun yöntemi belirleyecek. Enflasyon ve faizlerin yüksek olduğu dönemlerde hizmet alımı yoluyla taşıt edinimi daha mantıklı. Ancak, bugün olduğu gibi enflasyon ve faizlerin gerilediği dönemlerde satın alma, finansal kiralama gibi yöntemler daha az maliyetli olabilir. Her kamu idaresi, maliyet analizi yaparak yöntem tespitinde bulunacak.’’
ÖZEL KULLANIMA MÜDAHALE
Kamu kuruluşları, ‘’Taşıt Tanıma, İzleme ve Kontrol Sistemi’’ kuracak. Bu sistem, lojistik firmalarının araç izleme sistemlerine benzer çalışacak. GPS ya da benzeri araçlarla hangi taşıtın o an nerede bulunduğu sistemden takip edilecek. Taşıt tanıma yardımıyla da nereden, ne kadar yakıt alındığı kolaylıkla izlenebilecek. Oluşturulacak sistem sayesinde kamu taşıtları, kamu görevlileri veya yakınlarınca, mesai saatleri içinde ya da dışında özel amaçlarla kullanılamayacak. Bu tür kullanımlar da hemen anlaşılacak. Ankara’da görev yapan bir kamu görevlisinin makam aracı, resmî bir iş olmadığı halde hafta sonu şehir dışına çıkarılmışsa, izleme sistemi bunu da hemen gözler önüne serecek. -Makam aracı kullanabilecek unvanlar yeniden düzenlendi. Halen makam aracı kullanan, ancak Taşıt Kanununda sayılmayan bazı unvanlar da, listeye dahil edildi. Aynı şekilde Genel Müdürler de kapsama girdi. Buna göre, Genel Müdür ve üstündeki makamlar, makam aracı kullanacak. Genel Müdürlerin altındaki unvanlara ise makam aracı tahsis edilmeyecek. |
27.04.2010 |