Lahika |
Âyet-i Kerime Meâli
Sana, Allah yolunda ne harcayacaklarını soruyorlar. De ki: Malınızdan yapacağınız bağışlar ana, baba, akraba, yetimler, fakirler ve yolda kalmışlar içindir. Ve siz hayır olarak ne yaparsanız şüphesiz Allah onu bilir.
Bakara Sûresi: 114 |
15.03.2010 |
İnsanın kalbinden merhamet çıksa... Kalb-i insanîden hürmet ve merhamet çıksa, akıl ve zekâvet, o insanları gayet dehşetli ve gaddar canavarlar hükmüne geçirir. İmân, insanı insan eder; belki, insanı sultan eder. Öyle ise, insanın vazife-i asliyesi imân ve duâdır. Küfür, insanı gayet âciz bir canavar hayvan eder. Sözler, s. 285, (yeni tanzim, s. 502) *** Kalb-i insanîden hürmet ve merhamet çıksa, akıl ve zekâvet, o insanları gayet dehşetli ve gaddar canavarlar hükmüne geçirir; daha siyasetle idare edilmez. Şuâlar, s. 508, (yeni tanzim, s. 919) *** Bir Müslüman İslâmiyet dairesinden çıksa, mürted ve anarşist olur, hayat-ı içtimaiyeye zehir hükmüne geçer. Çünkü anarşi hiçbir hakkı tanımaz, insaniyet seciyelerini canavar hayvanların seciyesine çevirir. Emirdağ Lâhikası, s. 383, (yeni tanzim, s. 741) *** Bu vatan, bu millet ve bu vatandaki ehl-i hükümet, ne şekilde olursa olsun, Risâle-i Nur’a eşedd-i ihtiyaçla muhtaçtırlar. Değil korkmak veyahut adâvet etmek, en dinsizleri de, onun dindârâne, hakperestane düsturlarına taraftar olmak gerektir. Meğer ki, bütün bütün millete, vatana, hâkimiyet-i İslâmiyeye hıyanet ola. Çünkü bu millet ve vatan, hayat-ı içtimaiyesi ve siyasiyesi anarşilikten kurtulmak ve büyük tehlikelerden halâs olmak için, beş esas lâzım ve zarurîdir. Birincisi: Merhamet. İkincisi: Hürmet. Üçüncüsü: Emniyet. Dördüncüsü: Haram ve helâlı bilip haramdan çekilmek. Beşincisi: Serseriliği bırakıp itaat etmelidir. İşte Risâle-i Nur, hayat-ı içtimaiyeye baktığı vakit bu beş esası temin edip, hem âsâyişin temel taşını tesbit ve temin eder. Risâle-i Nur’a ilişenler kat’iyen bilsinler ki, onların ilişmesi, anarşilik hesabına, vatan ve millete ve asâyişe düşmanlıktır. Kastamonu Lâhikası, s. 186, (yeni tanzim, s. 346) *** Nev-i insanın üçten birisini teşkil eden gençler, hevesâtları galeyanda, hissiyata mağlûp, cüretkâr akıllarını her vakit başına almayan o gençler, âhiret imanını kaybetseler ve Cehennem azabını tahattur etmezlerse, hayat-ı içtimaiyede, ehl-i namusun malı ve ırzı ve zayıf ve ihtiyarların rahatı ve haysiyeti tehlikede kalır. Bazı, bir dakika lezzeti için bir mes’ut hanenin saadetini mahveder ve bu gibi, hapiste dört beş sene azap çeker, canavar bir hayvan hükmüne geçer. Eğer iman-ı âhiret onun imdadına gelse, çabuk aklını başına alır. “Gerçi hükümet hafiyeleri beni görmüyorlar ve ben onlardan saklanabilirim. Fakat Cehennem gibi bir zindanı bulunan bir Padişah-ı Zülcelâlin melâikeleri beni görüyorlar ve fenalıklarımı kaydediyorlar. Ben başıboş değilim ve vazifedar bir yolcuyum. Ben de onlar gibi ihtiyar ve zayıf olacağım” diye, birden, zulmen tecavüz etmek istediği adamlara karşı bir şefkat, bir hürmet hissetmeye başlar.
Şuâlar, s. 203, (yeni tanzim, s. 354)
LÜGATÇE:
vazife-i asliye: Asıl vazife. zekâvet: Zekî oluş, keskin anlayış. mürted: Dinden çıkan. seciye: Huy, karakter. hayat-ı içtimaiye ve siyasîye: Siyasî ve sosyal hayat. hakperestane: Hak ve doğruluğa bağlı. anarşi: Terör, hiçbir kural tanımama, düzen bozuculuk. halâs: Kurtulma, kurtuluş. eşedd-i ihtiyaç: Şiddetli ihtiyaç. adâvet: Düşmanlık. kat’iyen: Kesinlikle. nev-i insan: İnsanoğlu. tahattur: Hatırlama. Padişah-ı Zülcelâl: Sonsuz haşmet ve büyüklük sahibi bir padişah olan Cenâb-ı Hak. melâike: Melekler. |
15.03.2010 |