Türkiye Havayolları Pilotları Derneği Başkanı Ali Ziya Yılmaz, THY uçağının Hollanda’daki kazasıyla ilgili olarak, “Burada imalât ve sistem hatası var. Bu sistem hatası otopilota yanlış işlemler yaptırıyor” dedi.
TÜRKİYE Havayolları Pilotları Derneği (TALPA) Yönetim Kurulu Başkanı Ali Ziya Yılmaz, THY uçağının Hollanda’daki kazasına ilişkin, ‘’Burada bir sistem hatası var. Bu sistem hatası otopilota yanlış işlemler yaptırıyor’’ dedi.
TALPA’nın Yeşilköy’deki merkezinde, THY uçağının Hollanda’daki kazasıyla ilgili Hollanda makamlarınca açıklanan rapora ilişkin basın toplantısı düzenlendi. Toplantının ardından soruları cevaplayan TALPA Yönetim Kurulu Başkanı Ali Ziya Yılmaz, Hollanda Kaza İnceleme Heyeti tarafından Boeing firmasına uyarı yazısı gönderildiğini söyledi. Sistem hatasının kabul edilebilir bir hata olmadığını ifade eden Yılmaz, şunları kaydetti:
‘’Uçakta iki ayrı yükseklik göstergesi var. Biri, deniz seviyesine göre olanı (tazyikaltımetre), diğeri de yere göre seviyeyi (radaraltımetresi) ölçer. Radaraltımetresinden alınan bilgileri otopilot değerlendirir ve ona göre işlem yapar. Otopilotla inişler ona göre yapılır. Radaraltımetresi 2500 feetten itibaren göstermeye başlar. 1950 feette eksi 8 feet gösterdiği için uçak kendini yerde sanmış. Yerde sandığı için de gaz kollarını geriye çekmiş, yani iniyor uçak düşüncesiyle. Ondan sonra sür'ati düşmüş. 500 feetten itibaren de uçak uçamayacağı sür'atlere kadar düşmüş. İmalat hatası var. Onun için uyarıyorlar firmayı. Bu ikazdan aldığı bilgilerle sesli bir ikaz yapmış kokpite. Radaraltımetresini dikkate almıyorlar. Çünkü çok kötü havalarda radaraltımetresiyle ineriz biz, normalde tazyikaltımetresini kullanırız. Sistemin böyle bir hata yapabileceği ikazı hiçbir yerde yazmıyor. Bu nedenle firmaya ikaz veriyorlar, ‘böyle bir sistem arızasının gerekli tedbirlerini alınız’ diye. Böyle bir arıza olacağını düşünmüyoruz bile. Burada bir sistem hatası var. Bu sistem hatası otopilota yanlış işlemler yaptırıyor. Bundan oldu bu olay.’’ İstanbul / aa
|