|
|
|
İŞÇİ, TASARRUFU UNUTTU |
Birleşik Metal-İş'in yaptığı araştırmaya göre, ''İşçilerin yüzde 81'i çeşitli nedenlerle borçlu. İşçilerin sadece yüzde 13,6'sı aldığı ücretle tasarruf yapabiliyor.''
METAL sektöründe çalışan işçiler arasında yapılan araştırmaya göre, işçilerin 5’te 4’ünden fazlası çeşitli sebeplerle borçlu. Birleşik Metal-İş Sendikası Araştırma Dairesinin 78 fabrikada 806 işçinin katılımıyla gerçekleştirdiği araştırmayla, çeşitli yönleriyle metal sektöründe çalışan işçilerin profili çıkarıldı. Araştırmaya göre, metal sektöründe çalışan işçilerin yüzde 19’unun herhangi bir borcu bulunmuyor, işçilerin yüzde 81’i ise çeşitli sebeplerle borçlu durumda. İşçilerin yüzde 6,1’inin konut kredisi, yüzde 5,2’sinin otomobil, yüzde 25,9’unun tüketici kredisi, yüzde 41,2’sinin ise kişisel borcu bulunuyor.
İşçilerin sadece yüzde 13,6’sı aldığı ücretle tasarruf yapabiliyor. Eşi çalışanlar, ev sahibi olanlar ve topraktan geliri olanlarda tasarruf yapabilme oranı daha fazla. Ev sahibi olanlarda tasarruf yapabilen işçilerin oranı yüzde 23,9, kiracı olanlarda ise yüzde 6,6. Eşi çalışanlarda tasarruf yapabilenlerin oranı yüzde 22, eşi çalışmayanlarda yüzde 12. Topraktan geliri olanlarda ise tasarruf yapabilen işçilerin oranı yüzde 18 iken, topraktan geliri olmayanlarda bu oranı yüzde 11. Öte yandan, işçilerin yüzde 77’sinin kredi kartı bulunuyor.
GELİR AZALDIKÇA
ÖDEME ZORLAŞIYOR
Araştırmaya göre, işçilerin gelir düzeyi azaldıkça ödeme güçlüğü artıyor. İşçilerden 2 bin 100 YTL ve üzeri gelire sahip olanların hemen hemen hepsi kredi kartı borcunu zamanında öderken, bu oran 900 YTL ve altı gelire sahip olanlarda yüzde 49’a düşüyor. Asgarî limit ödeyenler ise en çok 900 YTL ve altı gelire sahip olanlarda görülüyor. Ara sıra son ödeme tarihini kaçıranlarla, sıklıkla son ödeme tarihini kaçıranlar da gelir arttıkça azalıyor.
Birleşik Metal-İş Yönetim Kurulunun konuyla ilgili değerlendirmesinde, işçilerin alım gücündeki azalmaya paralel olarak borçlanma oranlarının da arttığına işaret edildi.
Metal sektöründe gerek verimlilik gerekse üretim açısından ciddî artışlar yaşandığına dikkat çekilen değerlendirmede, buna karşın işçilerin hayatlarını idame ettirebilmeleri için borçlanmak zorunda kalmalarının anlaşılır bir yanının bulunmadığı belirtildi. İşçilerin yüzde 42’sinin kredi kartlarını zamanında ödeme konusunda sıkıntı yaşadığı ifade edilen değerlendirmede, borçlu yaşamanın işçi açısından olağan hale getirilmeye çalışıldığı savunuldu.
KREDİ KARTI KULLANIMI ARTIYOR
25 ve altı yaştaki işçilerde kredi kartı kullanım oranı yüzde 54,4 iken, yaş grubu ilerledikçe kredi kartı kullanım oranı artıyor. 26-30 yaş grubunda kredi kartı kullanımı yüzde 73,4, 31-35 yaş grubunda yüzde 79,4, 36-40 yaş grubunda yüzde 80,3 ve 41 ve üzeri yaş grubunda yüzde 82,9. Kredi kartı kullanan işçilerin yüzde 58’i kredi kartı borcunu son ödeme tarihinden önce mutlaka ödüyor. Yüzde 24’ü ara sıra son ödeme tarihini kaçırırken, sıklıkla son ödeme tarihini kaçıranların oranı yüzde 3,9. Buna karşın işçilerin yüzde 12,6’sı asgarî limit ödüyor. İşçilerin yüzde 0,9’u borcunu ödeyemediği için kredi kartını kullanamıyor, yüzde 0,2’si ise kredi kartı borcundan dolayı icra takibinde. Son ödeme tarihinden önce mutlaka kredi kartı borcunu ödeyen işçilerin oranının en yüksek olduğu yaş grubu 41 ve üzeri. Bu yaş grubundakilerin yüzde 75’i son ödeme tarihinden önce mutlaka kredi kartı borcunu kapatıyor. Diğer yaş gruplarında bu oran yüzde 50-60 arasında. Ara sıra son ödeme tarihini kaçıranların ağırlıkta olduğu yaş grubu ise yüzde 30 ile 31-35 yaş grubu oluşturuyor. 26-30 yaş grubu, sıklıkla son ödeme tarihini kaçıranlar arasında öne çıkarken, asgarî limit ödeyenlerin en kalabalık olduğu yaş grubu yüzde 17 ile 25 yaş ve altı.
|
20.08.2008
|
|
|
MÜTEAHHİTLERİ FİYAT FARKI ENDİŞESİ SARDI |
TÜRKİYE Müteahhitler Birliği Başkanı Erdal Eren, Kamu İhale Kurumunun (KİK) kamuya iş yapan müteahhitlere, inşaat girdi maliyetlerindeki artışa ilişkin fiyat farkı ödenebilmesine yönelik ‘’Fiyat Farkı Kararnamesi’’nin sektörün beklentilerini karşılamaktan çok uzak göründüğünü savundu.
Eren, ‘’Taslak sadece demiri değil, mutlaka bütün inşaat malzemelerini de kapsamalıdır’’ dedi. Erdal Eren, konuya ilişkin yaptığı açıklamada, müteahhitlerin zor durumda olduğunu, kararnamenin çıkmasının çok geciktiğini ve çalışmaların uzadığını belirterek, kararnamenin çıkarılmasının yıl sonuna kadar uzayacağı endişeleri bulunduğunu kaydetti. Anadolu’nun her tarafından müteahhitlerin, Birliği arayarak, ‘’Sayın Başbakan talimat verdi ve bir an önce bu mağduriyetimiz önlenecekti’’ dediklerini ve ‘’Biz hepimiz battıktan sonra mı bu kararname çıkacak’’ diye sorduklarını bildiren Eren, şöyle devam etti: ’’TOKİ’nin müteahhitlerinin hepsi çok zor durumda, bölünmüş yol müteahhitlerinin hepsi çok zor durumda. İş yapan müteahhitlerimiz var.’’
|
20.08.2008
|
|
|
İpek Yolu, ihracat yolu olacak |
ADANA tesisini otobüs ile midibüs üretimine ayıran Temsa Global AŞ kamyon üretimini için Sabancı Holding’in Adapazarı’ndaki tesisini kendisine üs olarak seçti.
Adana’da üretilmekte olan Mitsubishi Fuso Canter hafif kamyon üretimini Adapazarı tesislerine taşıyan Temsa Global, fabrikanın resmî açılışı Sabancı Holding Yönetim kurulu Başkanı Güler Sabancı, Temsa Global CEO’su Mehmet Buldurgan, Sakarya Valisi Hüseyin Atak ve Sakarya Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Duran’ın katılımıyla önceki gün gerçekleştirdi. Temsa Global bu fabrika ile kamyon, treyler ve üst yapı üretimine odaklanacak. Sabancı Holding Yönetim Kurulu Başkanı Güler Sabancı törende yaptığı konuşmada Temsa Global’ın dünya markası olma yolunda emin adımlarla ilerlediğini kaydetti. Global marka olma yolunda tasarımın, teknolojinin ve mühendisliğin önemli bir rol oynadığına dikkat çeken Sabancı, "Bu noktada Gebze’ye Ar-Ge ve tasarım üssü kurduk.. Temsa ismini global vizyonumuza uygun olarak Temsa Global şeklinde değiştirdik” diye konuştu. Sabancı, Adapazarı üzerinden başta Azerbaycan, Gürcistan ve Kazakistan, Kırgızistan, Türkmenistan ve Özbekistan’a ihracat yapacaklarını söyledi.
İPEK YOLUNDAN DÜNYAYA AÇILACAK
Temsa Global CEO’su Mehmet Buldurgan ise, Adapazarı fabrikasının beş yıllık bir plan çerçevesinde hafif ve ağır kamyon, treyler ve üst yapı üretim üssü olacağını ifade eden Buldurgan, “Gücümüzü ve kaynağımızı Türkiye’den alıyoruz. Dünya pazarlarını hedefliyoruz” diye konuştu. Buldurgan, Temsa Global Adapazarı’nda üretilecek kamyonların Türkiye pazarının yanı sıra İpek Yolu olarak bilinen rotadaki ülkelere de satılacağı kaydetti.
|
Ümit Kızıltepe
/ Adapazarı
20.08.2008
|
|
|
ESNAFTAN RAMAZAN ÖNCESİ ZAM UYARISI |
ULUS Hali’ndeki esnaf, Ramazan ayının ilk haftasında bir çok üründe yüzde 20 ile 30 arasında fiyat artışı olabileceğini belirterek, vatandaşlara iftariyelik alış verişlerini erken yapmaları çağrısında bulundu.
Ankara’nın en eski alış veriş merkezlerinden Ulus Hali, yaklaşan Ramazan ayı öncesinde hareketlenmeye başladı. Bazı vatandaşlar, Ramazan ayında gıda ürünlerinde fiyat artışı yaşanabileceği düşüncesiyle iftariyelik alış verişlerini şimdiden yapmaya başladı. İşlerin durgunluğundan yakınan esnaf ise okulların açılma dönemi ile Ramazan ayının aynı döneme gelmesi dolayısıyla Eylül ayında işlerin yoğunlaşmasını bekliyor. Ulus Yenihal Derneği Başkanı Arap Yardımcı, yaptığı açıklamada, haldeki fiyatların şu an için uygun olduğunu ancak Ramazan ayının başladığı 1 Eylül ile 8 Eylül arası bazı ürünlerde fiyat artışı yaşanabileceğini söyledi.
Her Ramazan fiyatların yüzde 30 oranında arttığını ifade eden Yardımcı, ‘’şu an işler çok durgun ve fiyatlar da makul düzeyde. Ama Ramazan ayının ilk haftasında işler yoğunlaşır. Fiyat artışları da o dönemde yaşanır. Bunun için vatandaşlar, Ramazan alış verişlerini şimdiden yapmaya başlasın, iftariyeliklerini şimdiden alsın’’ dedi.
|
/ Ankara
20.08.2008
|
|
|
Trabzon-Sochi hızlı vapur seferleri başlıyor |
TRABZON ile Rusya’nın Sochi şehri arasındaki yolculuğu 4,5 saate indirecek hızlı vapur seferleri başlıyor.
Trabzon’da faaliyet gösteren Abdullah Çakır Vapur Acenteliği Tur ve Ticaret Limited Şirketi tarafından gerçekleştirilecek vapur seferlerinin ilki bugün yapılacak. Acente sahiplerinden Eftal Çakır, yaptığı açıklamada, Sochi’de bir Rus firması ile anlaştıklarını belirterek, bu anlaşmayla Trabzon-Sochi arasına hızlı vapur seferlerine başlayacaklarını söyledi. Çakır, Trabzon’dan Sochi’ye daha önce gemilerin 13 saatte gittiğini belirterek, hızlı vapurların bu yolculuğu 4,5 saate indireceğini belirtti. Uygulamanın her iki ülke açısından turizme yeni bir hareketlilik kazandıracağını belirten Çakır, şunları kaydetti: ’’Hızlı vapurlarla birlikte artık her iki ülkede bulunan vatandaşlar, istedikleri zaman turistik geziye veya iş gezisine çıkabilirler. Hızlı vapurlar Pazartesi, Çarşamba ve Cuma günleri Trabzon Limanı’ndan Sochi’ye, Salı, Perşembe ve Cumartesi günleri de Sochi Limanı’ndan Türkiye’ye hareket edecek.’’ Çakır, daha önce 80 YTL ödenerek 13 saatte yapılan Trabzon-Sochi deniz ulaşımının, 120 YTL karşılığından hızlı vapurla yapılabileceğini, 0-3 yaş çocukların ücretsiz, 3-12 yaş arası çocukların da yüzde 20 indirimle taşınacağını söyledi.
|
20.08.2008
|
|
|
Yeni teşvik yasası yolda |
YENİDEN düzenlenen Yatırımların ve İstihdamın Teşviki Yasası çalışmalarına hız verildi. Teşvik yasasının yeni yasama yılına yetiştirilmesi bekleniyor.
Alınan bilgiye göre, enerji, istihdam, vergi, SSK primi, bedelsiz yer tahsisi gibi yatırım ve istihdam imkânlarını arttırmaya yönelik düzenlemeleri içeren ‘’5350 ve 5084 sayılı Yatırımların ve İstihdamın Teşviki’’ yasalarının yerine, yatırım ortamını doğrudan ilgilendiren daha geniş çaplı teşvik programı hazırlanıyor. Buna göre, teşvikler, 26 bölgede, çeşitli kategorilere ayrılacak. Teşvik kapsamına alınacak iller, sosyo ekonomik gelişmişlik düzeyine göre belirlenecek. Bölgesel bazda 2009 yılı sonuna kadar 26 ilde kurulması planlanan Kalkınma Ajansları’nın bulunduğu iller, teşvik bölgelerinin ana artelini oluşturacak. Her bir bölge için verilecek teşvikler o illerin potansiyel sektörleri dikkate alınarak dağıtılacak. Her bölge için parasal anlamda ne kadarlık teşvik verileceği konusunda net rakamlar ortaya konulmazken, KOBİ’ler destek kapsamında olacak en önemli figürler olarak ortaya çıktı. Ancak bu kapsamda imalat sanayi dışındaki KOBİ’ler de asıl olarak teşvik kapsamına alınan işletmeler olacak. Yeni teşvik programında KOBİ’lerin ağırlığı hissedilse de Türkiye’nin rekabet gücünü artıracak, istihdam oluşturulacak, ihracat ağırlıklı sınırlı sayıdaki büyük projelerde, bölge ayrımı yapılmadan desteklenecek.
|
20.08.2008
|
|
|
Tahinin kilosu 10 ytl oldu |
RAMAZAN ayında tüketimi artan tahinin kilosu 10 YTL’ye çıktı. Japonya ve Çin’de susam yağı talebinin aşırı artması sonucu tahin fiyatlarının yükseldiği bildirildi.
Tahin helvası üreticilerinden Gülsan Şekerleme A.Ş. Yönetim Kurulu Üyesi Osman Güldüoğlu, yaptığı açıklamada, kaliteli tahinin sadece susamdan yapıldığını, bazı merdiven altı üretimlerde tahin içerisine soya yağı, fıstık yağı, pamuk yağı ve pirinç lapası katıldığını kaydetti. Türkiye’de üretilen susamların, tahin üretimi için yeterli olmadığını, bu sebeple de yurt dışından susam alındığını ifade eden Güldüoğlu ‘’Dünyada susam üretimi en çok Pakistan, Afganistan, Etiyopya, Hindistan, Mısır ve Nijerya’da yapılıyor. Türkiye’de Akdeniz bölgesinde üretilen susam ihtiyacı karşılamadığı için tahin üretimi genelde ithal susamlardan yapılıyor’’ dedi.
|
20.08.2008
|
|
|
TOKİ'den konut alanlara damga vergisi kolaylığı |
TOPLU Konut İdaresi (TOKİ), net alanı 80 metrekare olan konutlara getirilen damga vergisi istisnasından sonra, idareden net 80 metrekareden büyük konut alanlar için de damga vergisi kolaylığı sağladı.
Alınan bilgiye göre, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı ile yapılan görüşmeler sonucunda, 15 Temmuz’dan sonra yapılan net alanı 80 metrekareden büyük konut satışlarında, tek nüsha satış sözleşmesi düzenleme uygulaması başlatıldı. Satış işlemlerinde alıcılara satış nüshasının fotokopisi verilirken, böylece alıcı iki kez damga vergisi ödemekten de kurtuldu. Bu uygulama, TOKİ’den 100 bin YTL ödeyerek 80 metrekareden büyük konut alan vatandaşa, 750 YTL’lik kolaylık getirmiş oldu. Uygulama 15 Temmuz’dan itibaren başlatılırken, TOKİ’nin konut satışlarına aracılık eden bankaların şubelerini tam olarak bilgilendirmemesi sebebiyle, konut alan vatandaşlar, hem alıcı hem satıcı adına damga vergisi ödemek durumunda kaldı. Onaylı sözleşmenin fotokopisini yeterli gören vatandaşlar, ilgili banka şubesine başvurarak, ödedikleri damga vergisinin yarısını alabilecekler. TOKİ’den 15 Temmuz’dan sonra konut alan bu durumdaki vatandaşların 25 Ağustos’a, Ağustos ayı içinde konut alan vatandaşların da 25 Eylül’e kadar ilgili banka şubelerine başvurarak, ödedikleri damga vergisinin yarısını almaları gerekiyor. Aksi takdirde, tahsil edilen damga vergisinin bankalar tarafından Maliye Bakanlığı’na aktarılması durumunda, bu iadeyi almak oldukça zorlaşacak. Verilen bilgiye göre, damga vergisine ilişkin mevzuat uyarınca, TOKİ’nin kişilere yönelik satışlarında, idarenin payına düşen damga vergisi de kişiler tarafından ödeniyor.
|
20.08.2008
|
|
|
|