“Meslekî-Teknik Eğitimin Sorunları ve Çözüm Önerileri” başlıklı raporu açıklayan MÜSİAD Genel Başkanı Ö. Cihad Vardan, meslekî ve teknik eğitimin ilköğretimden itibaren başlatılması ve ilköğretimde kademeli eğitime geçilmesi gerektiğini ifade etti. Vardan, “İnsanlar mesleklerini ilköğretimle birlikte kazanırlar. Halbuki bizdeki tek tip ilköğretim, mesleki eğitimin etkinliği açısından en önemli eksikliğimizdir” dedi.
DİPLOMALI İŞSİZLER YETİŞİYOR
Türkiye'nin yaşamakta olduğu sıkıntıların temelinde, eğitim ve bilgi seviyesinin yattığını ve nitelikli iş gücü açığının had safhada olduğunu dile getiren Vardan “Bugün hepimizin yaşadığı gerçek; vasıflı, iyi eğitilmiş eleman bulunamamasıdır. İşletmeler kendilerine uygun ara ve teknik eleman bulamazken, okullardan diplomalı işsizler yetişmekte, milyonlarla ifade edilen işsizler, iş
bulmak için sırada beklemektedirler.”
Tek tip eğitim mesleksiz bırakıyor
MÜSTAKİL Sanayici ve İşadamları Derneği (MÜSİAD) Genel Başkanı Ömer Cihad Vardan, gençlerin ilköğretimin başından itibaren meslek edinmeye yöneltilmeleri gerektiğini vurgulayarak, meslekî ve teknik eğitim sisteminin AB ile uyumlu hale getirilmesini istedi.
MÜSİAD Genel Başkanı Vardan, MÜSİAD’ın Millî Eğitim Bakanlığı’na sunulmak amacıyla hazırladığı, “Meslekî - Teknik Eğitimin Sorunları ve Çözüm Önerileri” başlıklı raporu, Sütlüce’deki genel merkezde düzenlediği panelde açıkladı. Paneli açılışında konuşan Vardan, iktisadi gelişme için “Eğitim ve istihdamı” birbirinden ayrılmaz iki temel unsur olduğunu söyledi. Meslekî ve teknik eğitimin ilköğretimden itibaren başlatılması ve ilköğretimde kademeli eğitime geçilmesi gerektiğini ifade eden Vardan, “İnsanlar mesleklerini ilköğretimle birlikte kazanırlar. Halbuki bizdeki tek tip ilköğretim, mesleki eğitimin etkinliği açısından en önemli eksikliğimizdir. Bu nedenle meslek ve teknik eğitimde eksiklikler giderilmelidir. Mesleğe yönlendirme aileler ve okul yönetimiyle birlikte genç yaşta yeteneklere göre belirlenmelidir” dedi.
Türkiye’nin yaşamakta olduğu sıkıntıların temelinde, eğitim ve bilgi seviyesinin, dolayısıyla üretim düzeyinin yeterli olmamasının yattığını ve bugün nitelikli iş gücü açığının had safhada olduğunu dile getiren Vardan, şöyle devam etti: “Bugün hepimizin yaşadığı gerçek; vasıflı - iyi eğitilmiş eleman bulunamamasıdır. İşletmeler kendilerine uygun ara ve teknik eleman bulamazken, okullardan diplomalı işsizler yetişmekte, İŞKUR’un bilgi bankasında milyonlarla ifade edilen işsizler, iş bulmak için sırada beklemektedirler.”
Türkiye’de yıllardır genel eğitim ve mesleki eğitim arasında çok keskin ayrımlar yapıldığına işaret eden Vardan, meslek eğitiminin geliştirilmesi, yenilenmesi ve yaygınlaştırılmasının sürekli gündemde tutulması gerektiğini kaydetti. Vardan, “Meslek eğitimi bilmeyi yapabilmeye çevirmedir. Teorik eğitimi pratik eğitime tamamlama ve isdihdama yönlendirebilmektir. Meslek eğitim sisteminin amacı, iş gücü piyasasının nitelikli eleman ihtiyacını gidermek ve çalışan nüfusun nitelik düzeyini yükseltmektir. Bu sebeple MÜSİAD olarak yıllardır şunu söylüyoruz; Mesleki ve teknik eğitimin önünü açmak, Türkiye’nin önünü açmak demektir” diye konuştu.
AB süreci devam ederken özellikle mesleki ve teknik eğitim sisteminin AB ile uyumlu bir şekilde yürütülmesi gerektiğini ifade eden Ömer Cihad Vardan, toplumun tüm katmanlarının bu konuda üzerine düşen görevi yerine getirmesi gerektiğini anlattı. Meslek liseleri ve meslek yüksek okulları arasındaki müfredat uyumsuzluğunun iş dünyasının ihtiyaçları göz önüne alınarak acilen giderilmesi gerektiği çağrısında bulunan Vardan, Türkiye’nin bu konuda kökü bir reforma ihtiyacı olduğunu kaydetti.
Raporda 152 çözüm teklifi var
MÜSİAD'IN Prof. Dr. Hüner Şencan’a hazırlattığı raporda toplam 152 çözüm teklifi yer alıyor. Raporda, meslekî ve teknik eğitime genel çerçevede bakıldığında Meslekî Eğitim Kanunu’nun değiştirilmesi, bakanlığın örgüt yapısının gözden geçirilmesi, bakanlığa bağlı Meslekî Eğitim Kurulu’nun icra çerçevesinin yeniden belirlenmesi, illerdeki meslekî eğitim kurullarının yeniden yapılandırılması, AB programlarıyla Avrupa Yeterlilik Çerçevesiyle uyumun yanı sıra kurumlar arası koordinasyonun sağlanması ilk atılması gereken adımlar olarak sıralanıyor.
|