GAP projesini 5 yılda bitirmeyi hedefleyen hükümet bunun için gereken 27.7 milyar YTL’lik kaynak arayışını sürdürüyor. Maliyetin 7.8 milyar YTL’lik bölümü GAP kapsamındaki kuruluşların kendi bütçelerinden karşılanacak.
Kalan 19.9 milyar YTL’nin 15 milyar 945 milyon YTL’si merkezi bütçeden sağlanacak. Bütçede böyle bir kaynak yok. Yetkililer değişik formüller üzerinde çalışıyor. Bunların başında da Ulaştırma Bakanlığı ile ilgili bir yasal düzenleme geliyor. Karayolları yatırımlarına finansman sağlamayı amaçlayan ekonomi yönetimi Ulaştırma Bakanlığı bünyesinde bütçeden bağımsız fon kurulmasına hem IMF’den hem de diğer kurumlardan gelen itirazlar üzerine özelleştirme gelirlerine yöneldi.
Bu konuda ilk adım köprü ve otoyol özelleştirmelerine imkan sağlayan yasa tasarısı ile atıldı. Meclis’e sevk edilen düzenlemede, “Elde edilen gelir Özelleştirme İdaresi Başkanlığı’nın yaptığı harcamalar düşüldükten sonra Karayolları Genel Müdürlüğü tarafından yol yapımında kullanılmak üzere Hazine’ye aktarılır” ifadesi yer aldı. Bu gelirler de harcamalar için yeterli olmayacak. Buna ek olarak bundan sonra Hazine’ye aktarılacak liman özelleştirmesi gelirlerinin de kullanılması planlanıyor. Sürekli zarar eden ve büyük yatırımlar başlatan T.C. Devlet Demiryolları’nın bu konuya pek sıcak bakmadığı ifade ediliyor.
|