TÜRK gemi inşa sanayi dünyada ön sıralarda yer alırken, 2011 yılına kadar siparişlerin dolu olduğu sektörde 30-40 bin kalifiye elemana ihtiyaç duyuluyor. Bir başka deyişle, ağır işçilik ve eğitimsizlik sebebiyle sektördeki iş gücü açığı kapatılamıyor.
Kocaeli Serbest Bölgesi Kurucu ve İşleticisi AŞ’de (KOSBAŞ) kurulu Admarin Gemi İnşa Sanayi ve Ticaret AŞ Tersane Müdürü Turgay Karabulut, gemi inşa sanayinin Türkiye’nin lokomotif sektörlerinden biri olduğunu, hızla büyüyen sektörde kalifiye eleman sorunu yaşandığını bildirdi. Bazı kaynaklara göre Türkiye’nin dünyada yat sanayinde dördüncü, gemi inşa sanayinde ise sekizinci sırada yer aldığını ifade eden Karabulut, pek çok tersanenin 2010-2011 yılına kadar dolu olduğu için sipariş alamadığını, sektörde 30-40 bin kalifiye elemana ihtiyaç duyulduğunu öne sürdü. Türkiye’de gemi inşa sanayindeki gelişmenin tonaja da yansıdığını, önceleri 5-10 deight weight tonluk (DWT) gemi inşa ederken, şimdi 20-25 bin DWT’lik gemiler inşa edildiğini anlatan Karabulut, 20 bin DWT’lik bir geminin maliyetinin 35-45 milyon dolar arasında değiştiğini söyledi.
Sektörde taleple birlikte kâr marjının da arttığını, kârlılığın yeni tersanelerin açılmasına ve kalifiye elemana ihtiyacın artmasına neden olduğunu dile getiren Karabulut, tersanelerin artan işçi talebini taşeronlar vasıtasıyla giderme yolunu seçtiğini, bunun özellikle verim ile işçi sağlığı ve güvenliği konularında istenen sonucu vermediğini savundu.
|