Tüketiciyi Koruma Derneği (TÜKODER) Genel Başkanı Ali Er, “bazı kişilerin seyahat acentesi adı altında sadece turizm sezonunda çalıştıklarını ve tüketiciyi çeşitli vaatlerle aldattıklarını’’ ifade ederek, tatile çıkacakları uyardı.
Tatile çıkacak tüketicilerin öncelikle yasal seyahat acentelerini tercih etmesi gerektiğini söyleyen Er, ‘’Çok fazla seyahat acentesi var. Cazip fiyatlar sunuyorlar. Tüketici fiyata aldanmasın. Tercih edeceği acenteyle ilgili ön araştırma yapsın’’ dedi.
Er, seyahat acentelerinin Kültür ve Turizm Bakanlığı’ndan işletme belgesi almak zorunda olduklarını belirterek, ‘’Tüketici, tatil satın alacağı acenteye, işletme belgesini sormalı. Ayrıca acentenin TÜRSAB’a üye olup olmadığını kontrol etmeli’’ dedi.
Tüketicilerden en çok paket turlarla ilgili konularda şikâyet aldıklarını belirten Er, şunları kaydetti: ‘’Bazı kişiler seyahat acentesi adı altında sadece turizm sezonunda çalışıyor. Sayıları oldukça fazla, yasal çalışan kadar yasa dışı çalışan şirket var. Küçük bir ofis tutup her yere ilân veriyor, sezon sonrası kapanıp gidiyorlar. Herhangi bir sorunla karşılaştığınızda muhatap bulamıyorsunuz. Şikâyette bulunsanız bile ‘Yetki belgesi olmayan şirketten neden tatil satın aldın?’ cevabıyla karşılaşıyorsunuz. Olan yine tüketiciye oluyor. Yetkililer denetimleri arttırmalı. Yazın ayda ortalama 50-60 şikâyet alıyoruz.’’
SÖZLEŞME İMZALANMALI
Er, acentelerin, paket tur başlamadan önce sözleşmeyi yazılı olarak hazırlayıp bir nüshasını tüketiciye vermeye yükümlü olduğunu anlattı. Er, acentelerinin seyahat sigortası yapmaya zorunlu olduklarını söyledi.
Ali Er, tüketicinin seyahat esnasında oluşan aksaklıkları tarih, saat ve yer belirtilerek not almasının ileride oluşabilecek hukukî sürece katkı sağlayacağını kaydetti.
Ali Er şunları söyledi: “Acentenin sözleşmede yer alan hizmetlerden birini bile gerçekleştirmemesi durumunda tüketicinin sözleşmeyi feshetme hakkı var. Tüketicinin, 2 yıl içerisinde Tüketici Sorunları Hakem Heyetine, Tüketici Mahkemelerine ve TÜRSAB’a başvurma hakkı var. Yasalar tüketicin yanında ama acenteler yanlı düzenlenmiş sözleşmelerle tüketiciyi bağlıyor.’’
Ali Er, ‘’Her şey dahil’’ sistemiyle ilgili şikâyetler de aldıklarını belirterek, ‘’Yatak fiyatları düşük tutularak müşteri otele çekiliyor. Otelde müşteriden değişik adlar altında para alınıyor. En küçük bir hizmet, ‘Bu ekstraya giriyor’ denilerek yüksek fiyattan tüketiciye satılıyor. 1 YTL tutarındaki içeceğe, 5-10 YTL ödemek zorunda kalan tüketiciler ile karşılaşıyoruz’’ diye konuştu.
|