Click Here!
      "Gerçekten" haber verir 12 Haziran 2006

Eski tarihli sayılar

Görüş, teklif ve
eleştirilerinizi
[email protected]
adresine bekliyoruz.
 

Ekonomi

 

Ticaret Kanunu değişiyor

Şehirlerarası yolculuklarda, yumurta, soğan, pide ve lahmacun yenilmeyecek; otobüslerde, tavuk ve horoz gibi canlı hayvan taşınmayacak. Buna uymayanlara, para cezası verilecek.

TBMM Adalet Alt Komisyonu, Türk Ticaret Kanunu Tasarısı üzerindeki çalışmalarında sona geldi. AKP Çorum Milletvekili Muzaffer Külcü’nün başkanlığında yapılan toplantılarda, tasarının, “taşıma işleri”, “deniz ticareti” ve “sigorta hukuku” bölümleri üzerindeki görüşmeleri tamamlayan Alt Komisyon, gelecek hafta çalışmalarını bitirecek. Tasarının, “taşıma işleri” bölümünde, Karayollarında Eşya Taşınmasına İlişkin Milletlerarası Sözleşme (CMR) hükümleri doğrultusunda düzenleme yapılarak, özellikle yurtiçinde eşya taşınması konusunda önemli yenilikler getirildi.

Buna göre, tehlikeli eşya taşınacaksa, gönderen, taşıyıcıya açık ve anlaşılır bir içerikte ve yazılı şekilde tehlikenin türü ve gerekiyorsa alınması gereken önlemler konusunda zamanında bildirimde bulunacak. Kabul edilen maddelere göre, ev ve büro eşyalarının taşınmasında da önemli yenilikler getirildi. Taşıyıcının yükümlülükleri, mobilyalarının sökülmesi ve kurulması ile eşyanın yüklenip boşaltılmasını da kapsayacak.

ŞEHİRLERARASI YOLCULUKLARDA

LAHMACUN YENİLMEYECEK

Yolcuya, kurallara uyma zorunluluğu getirilirken, firmalara hizmetten doğan kusurları için sorumluluk yüklenen tasarıya göre, sefer herhangi bir sebeple yapılamamış, hareket yolcudan katlanması istenemeyecek bir süre gecikirse, yolcu sözleşmeden cayıp, ödediği ücreti ve varsa zararını isteyebilecek. Tasarıdaki yolcu hakları ve çevrenin korunmasına ilişkin hükümlere göre, şehirlerarası toplu taşım araçlarında başkalarını rahatsız eden yiyecekler tüketilemeyecek.

Şehirlerarası yolculuklarda, yumurta, soğan, pide ve lahmacun yenilmeyecek; otobüslerde, tavuk ve horoz gibi canlı hayvan taşınmayacak. Buna uymayanlara, para cezası verilecek.

Bilette belirtilen yerin başka bir kişiye verilmesi, bilette gösterilen araç yerine onunla aynı düzeyde olmayan başka bir aracın sefere konulması, aracın belli saatten önce hareketi sebebiyle yolcunun yetişememesi, araçta ilk yardım malzemelerinin ve ilaçlarının bulundurulmaması nedenleriyle de sorumlu olacak, herhangi bir zarar ispat edilmese bile taşıyıcı, bilet parasının 3 katı tazminat ödeyecek.

“SORUMLULUK SİGORTALARI”

İLK KEZ TÜRK HUKUKUNDA

Taşıyan, yolcunun gemi kazası yüzünden ölmesi veya yaralanmasından doğan zarardan sorumlu olacak. Zorunlu sigorta yapılacak. Buna göre, 12 kişiden fazla yolcu taşımak için ruhsat alanlar, yolcuların ölümünden veya yaralanmasından doğabilecek sorumluluklarına karşı güvence teşkil etmek üzere sigorta yaptırmakla yükümlü olacak.

Tasarıda İskenderun’da “Ulla” gemisinin sebep olduğu olayların önlenmesine yönelik düzenleme yapıldı. Buna göre, gemi veya içindeki eşya; insan ve çevre güvenliği açısından tehlike gösterirse, icra müdürü veya liman başkanı, ihtiyaten veya icra yoluyla haczedilmiş olan Türk veya yabancı bayraklı geminin vaktinden önce satılması için mahkemeye başvurabilecek.

Sigorta hukuku alanında yeni düzenlemeler yapıldı. Buna göre meslekleri gereği bir hata yapıp, tazminat talebiyle karşılaşacağını düşünen kişilerin düzenleyeceği sözleşmelerle ilgili olarak, “sorumluluk sigortaları” kavramı, Türk hukukuna ilk defa girdi. Sigortalının sözleşmeyi sona erdirme süresi, 3 yıldan 1 yıla indirildi.

/ ANKARA

12.06.2006


 

Konutta endişe artıyor

Türkiye İnşaat Sanayicileri İşveren Sendikası (İNTES) Yönetim Kurulu Başkanı Şükrü Koçoğlu, son yıllarda konut sektörünün balon gibi büyüdüğünü, daha da büyürse patlayacağını ileri sürdü.

Koçoğlu, yaptığı açıklamada, inşaat sektörünün birçok sektörü peşinden sürüklemesi sebebiyle ekonominin lokomotifi olduğunun tartışılamayacağını ancak, bu sektörde son yıllardaki büyümenin sadece konutta yaşandığını, bunun da fayda yerine zarar getirebileceğini söyledi. Adına “mortgage” (tutsat) denilen ipoteğe dayalı, uzun vadeli ödemelerle konut edindirme sisteminin Avrupa ülkelerinde başarıyla uygulandığını vurgulayan Koçoğlu, “Orada çalışanların ortalama 2-3 bin dolar maaş aldıkları, buna karşılık Türkiye’deki ücretlerin bunun yanında son derece komik kaldığı hesap edilmeliydi. Ödeyebilecek durumu olan da olamayan da ev hayaliyle konuta sarıldı” dedi.

Koçoğlu, konut sektörünün tıpkı balon gibi büyüdüğünü, daha da büyümesi halinde patlayabileceğini, bu sıkıntıların mortgage sisteminin hazırlıksız uygulanmasından kaynaklandığını ifade ederek, şunları kaydetti:

“Başlangıçta ‘başımı sokacak bir evim olsun’ diye bu sisteme yönelenlerin yanı sıra yatırım yapmak isteyenlerin de gözdesi gayrimenkul oldu. Bugünkü tabloda, bankaların, ödemler tıkandığı takdirde gelecekte en büyük emlakçı olacakları endişesini taşıyorum. Bundan sonraki sürecin ne olacağını tahmin etmek için bankacıların sisteme nasıl baktıklarını sorgulamak lâzım. Bir elin parmaklarıyla sayılabilecek kadar az millî bankamız kaldı. Bu nedenle mortgage sistemine yabancı bankaların nasıl baktıkları önemli. Yüzde 1’in altında faizle hangi babayiğit banka kredi verecek. Bu sistemin daha birkaç yıl da uygulanamayacağı kanaatindeyim.”

/ ADANA

12.06.2006


 

Bolu Dağı tüneli Aralık’ta açılacak

Yapımına Karayolları Genel Müdürlüğü’nün gerçekleştirdiği uluslararası ihaleyle başlanan, Gümüşova-Gerede otoyol projesi kapsamındaki Bolu dağı geçişinin, 15 Aralık 2006’da işletmeye alınması öngörülüyor.

Edinilen bilgiye göre, projeye dönük inşaat çalışmaları, programa uygun olarak sürdürülüyor.

Bolu Dağı Tüneli inşaatı, 1999 yılında Marmara ve Düzce depremlerinde hasar görürken, yapımı uzun süre durdurulmuş, daha sonra yapılan tadilat sözleşmesiyle inşaatına yeniden başlanmıştı.

Gümüşova-Gerede otoyolu projesinin Kesim-2 olarak adlandırılan bir bölümü olan Bolu Dağı Geçişi, 25,6 kilometresi (KM) otoyol, 1,6 KM’si bağlantı yolu olmak üzere, toplam 27,2 KM’yi buluyor. Otoyol 2x3 şeritli, bağlantı yolu da 2x2 şeritli olarak projelendirilmişti. Proje kapsamında, toprak tesviye, sanat yapıları, tünel ve çeşitli üstyapı işleri yer alıyor.

Öte yandan Bolu Dağı Geçiş projesi, süresinin uzunluğuyla da dikkat çekiyor. 1986 yılında DPT tarafından onaylanan projenin bitiş tarihi 15 Aralık 2006 tarihi olarak planlandı. Yapım finansmanı özkaynaklar ile yurtdışından sağlanan kredilerden gerçekleştirilen projenin toplam keşif bedeli 570 milyon dolar oldu.

/ ANKARA

12.06.2006


 

Doğalgaz depolama projesinde ihale 19 Haziran’da

Doğalgazın depolanmasına dönük, Türkiye’de dış kredi ile yapımı planlanan ilk proje niteliğindeki Tuz Gölü doğalgaz depolama tesisleri ile ilgili ihale, 19 Haziran 2006 tarihinde yapılacak.

BOTAŞ Genel Müdürlüğü tarafından daha önce uluslararası düzeyde Gaz Sektörü Geliştirme Pojesi içinde yer alan Tuz Gölü yeraltı depolama tesisi projesi; su temini ve tuzlu su dejarj boru hattı sistemi temin ve montajı kapsamındaki yaklaşık 120 km çelik boru, 3 pompa istasyonu, 5 depodan müteşekkil su temin hattı, 40 km cam takviyeli plastik borudan oluşan tuzlu su deşarj hattı ve enerji iletim hatlarının temin ve montajı çalışmalarını kapsayacak.

/ ANKARA

12.06.2006


 

İnşatçılar maliyette anlaşamadı

Çimentodaki fiyat artışlarının tartışıldığı inşaat sektöründe, taraflar, girdi maliyetleri konusunda da farklı rakamlar telâffuz ediyor.

Çimentonun konutlardaki girdi maliyeti içindeki payı, resmî kaynaklar ve çimentoculara göre yüzde 4, Toplu Konut İdaresi’ne (TOKİ) göre yüzde 6,5, müteahhitlere göre ise yüzde 8-10 düzeyinde.

Bu rakamların ortalama veri olduğu, net bir rakam söylemenin mümkün olmadığını dile getiren taraflar, girdi maliyetlerinin, toplam maliyet içindeki payının, proje yapısı, bina tipi ve yerleşim bölgesinin özelliklerine göre değiştiğini belirttiler. Müteahhitler, aynı yüzölçüme sahip lüks ve ortalama iki konutun, toplam maliyet içinde çimento payının farklılık gösterdiğine de dikkati çektiler.

TOKİ yetkilileri, yapıları, tünel kalıp yöntemiyle inşa ettikleri için daha fazla beton kullandıklarını ifade ederek, betonun toplam maliyet içindeki payının yüzde 13, demirin yüzde 17, çimentonun yüzde 6,5 olduğunu bildirdiler. Türkiye İstatistik Kurumu’nun (TÜİK) kullandığı dağılıma göre de bina inşasında işçilik maliyetinin yüzde 30,9, tesisat malzemelerinin 15,6, makinelerin 1,2 payı bulunuyor. Çimentonun da aralarında yer aldığı genel inşaat malzemeleri de toplam maliyetin yüzde 52,3’ünü oluşturuyor.

/ ANKARA

12.06.2006


 

LPG’de denetimler başlıyor

LPG sektöründe 13 Haziran 2006 tarihinden itibaren denetimlere başlanarak lisanssız tesislerin kapatılması ve petrol piyasasına yönelik yapılan denetimlerin kapsamının da genişletilmesi kararlaştırıldı.

Bu amaçla, Jandarma Genel Komutanlığı, Emniyet Genel Müdürlüğü ve Sahil Güvenlik Komutanlığı ile Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu (EPDK) arasında bir denetim protokolü imzalanacak.

Önümüzdeki hafta İçişleri Bakanı Abdülkadir Aksu ile EPDK Başkanı Yusuf Günay tarafından imzalanması beklenen protokol kapsamında, öncelikle LPG piyasasında faaliyet gösteren şirketlerin lisansının olup olmadığı denetlenecek.

/ ANKARA

12.06.2006


 

Kalkınma ajansları kurulacak

Bölgesel kalkınma ajanslarının ilk planda İzmir ile Adana-Mersin’de kurulması ve yıl içinde hayata geçirilmesi öngörülüyor.

Türkiye genelinde 12 bölgede kalkınma ajansı kurulması planlanırken, bölge plan ve programlarına dönük faaliyet ve projelere destek olarak, gelişmişlik farklarının azaltılmasına katkı sağlamaları bekleniyor.

Devlet Planlama Teşkilâtı (DPT) yetkililerinden edinilen bilgiye göre, söz konusu iki kalkınma ajansına ilişkin kararnamenin çıkmasından itibaren, 1 ay içinde Kalkınma Kurulu’nun toplanması ve İzmir’de kurulacak ajans için 3 özel kesim temsilcisini seçmesi öngörülüyor. Bunun ardından, kalkınma ajansları yönetim kurullarının eğitimi için DPT tarafından eğitim programı düzenlenecek, daha sonra da bu kuruluşların personel yönetmelikleri yürürlüğe girecek.

/ ANKARA

12.06.2006


 

Irak fuarı yeni kapılar açar

Irak Uluslararası Fuarı, Türk işadamlarına yeni ihracat imkânı sağladı.

Uzakdoğu’dan Afrika’ya, AB’den Orta Doğu’ya kadar 35 ülkeden 1000 firma ve alım heyetiyle birlikte 5 bine yakın işadamının katılımıyla Gaziantep’te gerçekleştirilen Irak Fuarı, Türk ve yabancı işadamlarının ticarî işbirliğini artırdı.

/ GAZİANTEP

12.06.2006

 
Sayfa Başı  Yazıcıya uyarla  Arkadaşıma gönder  Geri

 

Bütün haberler

 Son Dakika Haberleri
Kadın ve Aile Dergisi Çocuk Dergisi Gençlik Dergisi Fikir Dergisi
Ana Sayfa | Dünya | Haberler | Görüş | Lahika | Basından Seçmeler | Yazarlar
Copyright YeniAsya 2004