"Ümitvar olunuz, şu istikbal inkılâbı içinde en yüksek gür sada İslâm'ın sadası olacaktır."

Piyasalar

İslâm’ın yönetim biçiminde “hürriyet” vardır

Ali FERŞADOĞLU
16 Ocak 2025, Perşembe
Tartışma mevzuu olan ve birçok dindar tarafından reddedilen mefhumlardan birisi de “cumhuriyet”tır.

Aslında, onların karşı olduğu ve reddettiği İslâm’ın öngördüğü hakiki cumhuriyet değil, “cumhuriyet” adı altında uygulanan istibdat, baskı ve zulümdür! Zira, gerçek cumhuriyet, “Adâlet ve meşveret ve kanunda inhisar-ı kuvvetten ibarettir [ekseriyetin görüşüne göre hareket ve gücün sınırlandırılması, hukukun üstünlüğü].”11

“Hürriyetin en geniş şekli cumhuriyettir.”12 Kur’ân’da vurgulan “şûrâ” ve “meşveret” kavramları da meşrûtiyet, demokrasi, meclis, parlamenter sistem demektir. “Müslümanların hayat-ı içtimaiye-i İslâmiyedeki saadetlerinin anahtarı, meşveret-i şer’iyedir. ‘Ve emruhum şûrâ beynehum’ âyet-i kerimesi, şûrâyı [meclisi] esas olarak emrediyor. “13

Bir dipnotta, “O zaman Meşrûtiyet; şimdi o kelime yerine Cumhuriyet konulmuş.”14 açıklaması yapılır. Yani, “hürriyet, meşrûtiyet, cumhuriyet, (demokrasi)” aynı anlamda kullanılan kavramlardır. “Meşrûtiyet ile sû-i istimâlâtın ekser yolları münsed [kapalı] olur; istibdatta ise açıktır.”15 cümlesi de demokrasiyi anlatır.

Asr-ı Saadet yönetim modelinin “cumhuriyet” olduğunu şöyle ifade eder Bediüzzaman: “Bu karınca ve arı milletleri cumhuriyetçidirler. Cumhuriyetperverliklerine hürmeten, taneleri karıncalara veriyorum. Sonra dediler: ‘Sen selef-i salihîne muhalefet ediyorsun.’

“Cevaben diyordum: Hulefâ-i Raşidîn hem halife, hem reis-i cumhur idiler. Sıddîk-ı Ekber (ra) Aşere-i Mübeşşereye ve Sahabe-i Kirama elbette reis-i cumhur hükmünde idi. Fakat mânâsız isim ve resim değil, belki hakikat-ı adaleti ve hürriyet-i şer’iyeyi taşıyan mana-yı dindar cumhuriyetin reisleri idiler.”16

Hulefâ-i Raşidîn (ilk dört halife), yönetimlerinde hem hürriyeti, hem adaleti hem meşvereti, hem meşrutiyeti, hem cumhuriyeti hem de de şeffaflık ve sorgulamayı en mütekâmil mânâda ortaya koydular.

Görüldüğü gibi “hürriyet, meşrutiyet, cumhuriyet (demokrasi) İslâmî kavramlardır. Anlamak, özümsemek ve sahip çıkmak için başta Münazarat, Hutbe-i Şâmiye, Divan-ı Harb-i Örfî gibi eserler kerrat ile okunmalı, mütalâa ve müzâkere edilmelidir.

Dipnotlar:

11-Divan-ı Harb-i Örfî, s. 65.; 12-Tarihçe-i Hayat, s. 204.; 13-Hutbe-i Şâmiye, s. 65.; 14-Divan-ı Harb-i Örfî, s. 65.; 15-Münazarat, s. 39.; 16-Beyanat ve Tenvirler, Enst./intr., s. 275.

Okunma Sayısı: 1952
YASAL UYARI: Sitemizde yayınlanan haber ve yazıların tüm hakları Yeni Asya Gazetesi'ne aittir. Hiçbir haber veya yazının tamamı, kaynak gösterilse dahi özel izin alınmadan kullanılamaz. Ancak alıntılanan haber veya yazının bir bölümü, alıntılanan haber veya yazıya aktif link verilerek kullanılabilir.

Yorumlar

(*)

(*)

(*)

Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve tamamı büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. İstendiğinde yasal kurumlara verilebilmesi için IP adresiniz kaydedilmektedir.
  • Okur

    16.1.2025 19:02:14

    Hürriyet yok istibdat varsa o yönetime zalimiyyet yetkililere de zalim denir.... Var mı ötesi....

  • Demokrat

    16.1.2025 18:27:12

    Efendimiz SAV.'İlim Çin'de dahi olsa alınız,diye buyuruyor. Amma biz ne işlemin güzelliklerine,ne rabbimizin kullarına verdiği akıl nimetine şükretmeyi,kalkmışız milletini dolandıran,insanlarını soyan ve soydurtan,dini tahrip ederek güya dine hizmet ettiğini,milletin hakkını yiyerek israf edip itibar sahibi olunacağını bizlere yutturmaya çalışan 'israiliyat artıklarını,sözlerine teşne olmayı ümit ediyoruz. Bu düpedüz gaflet,yaratanın nimetine şükürsuzluk

  • Aşkın Doğan

    16.1.2025 15:56:40

    Şeriat uygulanmasının demokrasi sayesinde gerçekleşebilir olması üstadın ictihatidir.Ve Avrupa isevi medeniyetiyle birleşmek ile Sulhi umumi olacağı düşüncesi üstadın ictihadidir.akla da uygundur.

  • selma

    16.1.2025 15:29:04

    Kuran-ı Kerim de Şura suresi var. 38. ayetinde Allah (C.C.) müslümanı tarif ederken " işlerini aralarında DANIŞARAK yaparlar". diyor. Bu vasıflar İslamiyetin , bize unutturulmuş yitik hazinesidir. Müslümanı ayağa kaldıracak, uyandıracak en önemli prensiplerdendir. Tüm korkuları, karartma telaşları bundan.

  • Ömer

    16.1.2025 14:57:02

    Görüldüğü gibi “hürriyet, meşrutiyet, cumhuriyet (demokrasi) İslâmî kavramlardır. Anlamak, özümsemek ve sahip çıkmak için başta Münazarat, Hutbe-i Şâmiye, Divan-ı Harb-i Örfî gibi eserler kerrat ile okunmalı, mütalâa ve müzâkere edilmelidir.Nokta… başka söze hacer var mı?. Kaleminize sağlık hocam tebrikler 👏👏👏🌅

  • Arda Yıldız

    16.1.2025 14:52:13

    Bu tartışma islam dünyasında uzun zaman tartışılmıştır. Demokrasinin islam düşüncesine en uygun yönetim şekli olduğu kabul edilmekle beraber bazı restorasyonların yapılması önerilmektedir. Demokrasi fikri islam şeriatına göre dizayn edilmelidir. Mesela faizli ekonomi, haram özgürlüklerin sınırı gibi konular islama göre yorumlanmalıdır.

  • Necati

    16.1.2025 11:37:41

    Allah razı olsun. Bu zamandan müslümanların en büyük meselesi burdur. Bediüzzaman hazretleri bu ihtiyacı yıllar önceden görerek eserlerinde, Cumhuriyet, meşrutiyet, demokrasi ve adalet ile ilgili çok geniş izahlar yapmıştır. Ne zaman müslümanlar ve İslâm âlemi bu gerçekleri anlayarak, meşveret ederek bir araya gelirse işte o zaman dünya çapında çok büyük futuharlar olacaktır. İnşallah.

  • Semanur Tunoğlu

    16.1.2025 10:27:31

    Evet hürriyet, meşrutiyet, cumhuriyet islamın önerdiği toplumsal yönetim şekline uygundur. Ancak "demokrasi" islami bir kavram değildir. Demokrasinin gelişim süreçlerine baktığım zaman islamla nasıl bir alakası olduğunu ben göremiyorum. Neden demokrasiyi islami bir kavram gibi ele almak zorundayız ki?

  • Yahya

    16.1.2025 01:04:33

    Allah razı olsun. Güzel bir izah olmuş.

  • Burhan Kula

    16.1.2025 00:27:40

    Hürriyet yok, istibdat varsa o yönetime ne demek lazım?

(*)

Namaz Vakitleri

  • İmsak

  • Güneş

  • Öğle

  • İkindi

  • Akşam

  • Yatsı