"Ümitvar olunuz, şu istikbal inkılâbı içinde en yüksek gür sada İslâm'ın sadası olacaktır."

Piyasalar

Demokrasi İslâmiyetle bağdaşır

Ali FERŞADOĞLU
17 Şubat 2025, Pazartesi
Demokrasi kimisinin dediği gibi, “Küfür rejimi” mi, “İslâmiyet ile bağdaşmayan” mıdır?

Doğrusu, “demokrasi İslâmiyetle bağdaşır.”

Zirâ, “Hürriyet imanın hassasıdır [özelliğidir)]”1 Meşrûtiyet/demokrasi “‘Veşavirhum fil-emri/Ve işlerde onlarla istişare et./Ve emruhum şûra beynehum/Onların aralarındaki işleri istişare iledir.’2 ayet-i kerîmelerinin tecellîsidir ve meşveret-i şer’iyedir.”3 (Şer’i meşveret, Şeriata uygun meşverettir.)

Ve “Ruh-u meşrûtiyet [hürriyetin, meşrûtiyetin, cumhuriyetin ruhu, özü], şeriattandır; hayatı da ondandır.”4 demokrasinin özü şeriat olduğu gibi, hayatı da şeriattandır. “Meşrûtiyet [demokrasi], hâkimiyet-i millettir. [...] Hükûmet hâdim ve hizmetkârdır.”5

“Şeriatın meslek-i hakikîsi [gerçek yolu, sistemi, metodu], hakikat-i meşrûtiyet-i meşrûâdır [İslam dinine uygun şura, meclis, parlamenter sisteme uygun yönetim biçimidir].”6

Evet, İslâmiyet, başta iman/din hürriyeti olmak üzere tüm hak hürriyetleri ihtiva eder. İmtihan gereği Allah herkese “Dileyen iman etsin, dileyen kafir olsun.”7 hürriyeti vererek Kendisine “iman veya inkâr etme ve günah işleme hürriyeti” vermiştir.

İslâm yönetim biçimi, riyaset-i şahsiyeci, tek adamcı, tekelci değil; meşveret, şûrâ, meclis, hakikî cumhuriyettir. Tek kişiye değil, ortak ve kollektif şuûra, meşveret ve şûrâya önem verir. Adaleti, kanun hâkimiyetini ve kuvvetler ayrılığı prensibini temel kabul eder. Azınlıklar dahil herkese, düşünce, her farklı inanç sahibine kendi özel kimliğini koruma hakkı tanır.

Kur’ân ve Sünnet-i Seniyye (mesela Veda hutbesi) baştan sona, anne-baba, eş, çocuk, komşu, akraba, insan, hatta hayvan hak ve hürriyetleri ve adaletle doludur. Bunlar aynı zamanda meşrûtî, yani, demokratik yaklaşımlar ve demokrasiyi zenginleştirip mükemmelleştiren değerlerdir. İşte bunun için de “Demokrasi İslâmiyetle bağdaşır!”

Ki, meşhur İngiliz/İrlandalı yazar, siyaset bilimci, filozof George Bernard Shaw da, “İngiltere’de demokrasi kemale ermiştir. Bir adım ötesi İslâm’dır…” demiştir.

Dipnotlar:

1-ESDE, Münazarat, s. 179.; 2-Al-i İmran Suresi: 159., Şûra Suresi: 38.; 3- ESDE, Münazarat, s. 160.; 4-Age., s. 168.; 5-Age., s. 170.; 6- ESDE, Divan-ı Harb-i Örfî, s. 121.; 7-Kehf Suresi: 29.

Okunma Sayısı: 1160
YASAL UYARI: Sitemizde yayınlanan haber ve yazıların tüm hakları Yeni Asya Gazetesi'ne aittir. Hiçbir haber veya yazının tamamı, kaynak gösterilse dahi özel izin alınmadan kullanılamaz. Ancak alıntılanan haber veya yazının bir bölümü, alıntılanan haber veya yazıya aktif link verilerek kullanılabilir.

Yorumlar

(*)

(*)

(*)

Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve tamamı büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. İstendiğinde yasal kurumlara verilebilmesi için IP adresiniz kaydedilmektedir.
  • Ahmet

    17.2.2025 15:09:37

    Allah razı olsun Çok güzel bir yaz olmuş bazıları anlamak istemese de risale-i Nurları kendine benimsemese de kendilerince çıkarım yapsalar da biz okuduğumuz kitaplara bağlıyız kimse bize ilgilendirmez kimse bizi bağlamaz biz sadece üstadımıza bağlıyız

  • Doğukan Pamir

    17.2.2025 07:24:32

    Allah'ın mukaddes dinini alet ederek ikbal peşinde koşarken ümmi avam-ı nassı fikren iğfal eden, kandıran takiyyeci zihniyete binler nefrinle L.... olsun. Neydi o günlerde masum müslümanlara çektirdikleri. Neydi o humeyniye tabi olmayanların gördükleri zulüm? .Mahkeme-i kübrada, huzuru İlâhîde yakalarına yapışmak,zalimlikleri ve mukaddesatı istismar ettikleri için hesaplaşmak, hakkımızı ahz etmek inancıyla....

  • Doğukan Pamir

    17.2.2025 07:19:00

    Ali bey! Mazide birileri meşrutiyeti meşruayı,yani kâmil manada tam gelişmiş demokrasi(hulefai raşidin devri idaresi gibi) İslama aykırı değildir dediğimizde "demokrasi küfür rejimidir,kâfirler tek millettir, siz kâfir oldunuz" diyen ve delil olarak "kim Allah'ın indirdiği ile hükmetmezse onlar kâfirlerin ta kendileridir." ayetiyle karşılık veren takiyyeci, münafık, din simsar, hırsız, zalim zihniyet, 24 senedir laik rejimin koltuğunda,Binası, Kemalizm milliyetçiliğive ladini düzen üzerine kurulu olan zalim beşerin zulmetli kanunlarıyla hükmetmekteler. Ne ayet,ne hadis, ne de memleketin darul harp olduğu fikirleri bir kere dahi olsun akıllarına getirmediler, dillendirmediler

  • Pelin Kurukahveci

    17.2.2025 04:34:22

    Yazar meşrutiyet eşittir demokrasi iddiasıyla aslında, şeriat eşittir demokrasi demeye çalışıyor. Şeriat eşittir demokrasi değildir.

  • Pelin Kurukahveci

    17.2.2025 04:32:45

    Yönetim şekilleri insanların ve toplumların ihtiyaçlarına göre ortaya çıkan sistemlerdir. Demokrasinin islam'da olması ya da olmaması ne demokrasi sistemi için bir eksiklik veya fazlalık ne islam için bir fazlalık veya eksikliktir. Demokrasi güzelmiş o halde bu islam da vardır diyerekten ciddi bir iddia ortaya konamaz. Aynı şekilde başka beşeri sistemler için de bu iddia gerçeklik ifade etmez.

  • Pelin Kurukahveci

    17.2.2025 04:28:08

    Mesela yine yazıda altı doldurulmamış bir iddia: "İslam yönetimi kuvvetler ayrılığını prensibini temel kabul eder". Öyle midir gerçekten? Biz bugün kuvvetler ayrılığının ülke yönetiminde olması gereken bir ilke olduğuna inanabiliriz. Bu gayet doğal ve anlaşılabilir bir şey. Demokrasinin temeli de bu ilkedir. Ancak bu ilkenin islam yönetim anlayışında da varlığını savunmak delille olabilecek bir şey. Gerçekten var da olabilir. Fakat ama nerede? Peygamberimize ve dört halifeye baktığımız zaman kuvvetler ayrılığı ilkesi nerede?

  • Pelin Kurukahveci

    17.2.2025 04:23:05

    Peygamberimiz esasında demokrasiyi getirmişti ama o günün şartlarında adını demokrasi koysa kimse anlamazdı. O da sistemin adına arapların anlayacağı şekilde demokrasi demiştir.....gibi bir mantık olmuş.

  • Pelin Kurukahveci

    17.2.2025 04:21:32

    Öncelikle kavram yanılgılarının düzeltilmeai gerekiyor. Meşrutiyet eşittir demokrasi midir? İkisinde de istişare etmek var diye kavramlar aynı manaya havi olacak derecede eşit olabilir mi?

  • Pelin Kurukahveci

    17.2.2025 04:19:46

    Yazıda vurgulandığı gibi Kur'an ve Sünnet adeta demokrasiyi zenginleştirmek için gönderilmiş olabilir mi?

  • Pelin Kurukahveci

    17.2.2025 04:16:25

    Demokratik yönetim biçimleri şu an için en ideal yönetim sistemleri olarak görülebilir. Bu islam'ın en nihai amacının yer yüzünde demokrasiyi hâkim kılmak olduğu anlamına gelir mi?

  • Pelin Kurukahveci

    17.2.2025 04:14:32

    Benzer özellikleri var diye "İslam'a demokrasi ile aynıdır" diyebilir misiniz? Bu resmin sadece sizin dikkatinizi verdiğiniz karesi olabilir mi? Ya benzemeyen özellikler? İslamda olan ama demokrasi de olmayan, demokrasi de olan ama islamda olmayan özellikler?

  • Alp

    17.2.2025 02:40:33

    Günümüzde En İslami(yete yakın) yönetim şekli demokrasidir. Dolayısıyla en demokratik (ve demokrasi üstü) din islamiyettir.

(*)

Namaz Vakitleri

  • İmsak

  • Güneş

  • Öğle

  • İkindi

  • Akşam

  • Yatsı