Otomotiv üretimi, genellikle otomobil tasarımcıları, mühendisler, üretim hattında çalışan teknisyenler ve işçiler ile bağdaştırılır.
Ancak bir otomobilin üretim süreci, fazlasıyla el işçiliği, üreticilik, hassasiyet isteyen ve uzun eğitim süreçleri sonunda elde edilen yetenekler isteyen ilginç meslekleri de barındırıyor.
Her biri belki de konusunda dünyada tek olan, zor şartlarda çalışan bu meslek erbaplarının tek amacı son kullanıcıyla buluşan otomobillerin, bütün yol, iklim ve kullanım şartlarında beklenen verimi göstermesi. Kullanıcılara keyifli ve konforlu bir sürüş sunması…
İşte İspanyol markası SEAT’ın, Barselona’da bulunan Martorell Üretim Merkezi’nde bulunan, otomotiv sektörünün en ilginç 5 mesleği.
Kil heykeltıraşı
Otomobil heykeltıraşları, gerçek bir otomobille aynı ağırlık ve ebatta olan, kilden araçlar üretir. 2 bin 500 kilogram kilin yaklaşık 10 bin saate varan sabırlı bir çalışma sonucu şekillendirilmesiyle ortaya çıkan tek parça kilden kalıp, tasarım son halini almadan önce otomobilin siluetini ortaya çıkarır.
Otomobil terzisi
Aracın döşeme desenlerini elleriyle diker; her otomobilin kişiliğini en iyi yansıtan kumaş, deri ve renk kombinasyonunu ortaya koyar. Bu uzman terziler, bir aracın bütün döşemesi için 30 metreden uzun dikişler yapmalıdır ve ürünler, iki yıl öncesinden elle hazırlanır.
Koltuk testçisi
Bu meslekte amaç, ideal koltuğu oluşturmaktır. Testçiler ve ekipleri, her koltuk tipini 20 bine varan katlanma testinden geçirir. Çalışmanın kapsamı çok geniştir: Farklı vücut tiplerine ve dış şartlara uyum sağlayacak doğru süngeri, kumaşı, yapıyı veya dikişi bulmaları gerekir. Ayrıca koltuk başlarının olası boyun yaralanmalarını önleyecek şekilde tasarlanmasını sağlarlar.
Otomobil somelye
İşlerinde kullandıkları en önemli araç, burunlarıdır. Nihaî hedefleri, “yeni araç kokusudur”. Kimyacılardan oluşan bu ekip, her yıl gerçekleştirdikleri 400’ü aşkın koku testinde araçları 60 derece sıcaklıklara tabi tutar. Bu mesleğin ayrıca bazı ilginç ihtiyaçları vardır: Meselâ, otomobil somelyeleri, testlerin sonuçlarına etki edebileceği için sigara içemez veya parfüm kullanamaz.
Test pilotu
Martorell Üretim Merkezi’nde görevli test pilotları ekibi bir yılda ortalama 2 milyon kilometre otomobil kullanır. Bu profesyoneller, üretim hattından çıkan araçların performansını detaylı olarak inceliyor; araçları rahatsız edici sesler çıkarmadığından emin olmak için parke taşlı ve engebeli zeminler dahil olmak üzere altı farklı zeminde çeşitli hızlarda test ediyor. Bu işlemler sırasında, kornaları, farları ve frenleri de test ederek bunların doğru çalışıp çalışmadığını kontrol ediyor.
RECEP BOZDAĞ - İSTANBUL