Eğer aracınız kuş, köpek hatta at sesi çıkartıyorsa: Size önemli bir şey söylemeye çalışıyordur. Eğer banka hesap bakiyenizi, aracınızı ve en önemlisi kendinizi korumak istiyorsanız, aracına kulak vermenizi tavsiye ediyoruz. İşte aracınızın çıkarttığı seslerle size söylemeye çalıştığı 7 şey!
Araçlarımızı çoğu zaman bakıma sokmadan aylarca kullanabiliyoruz. Bu dönemlerde çoğu kez "Yahu motordan bir ses geliyor" derken kendimizi bulabiliyoruz. Kimi zaman umursamadığımız bu garip sesler bizim beklemediğimiz olumsuz sonuçlara yol açabiliyor. Pek çok sürücüyü aracından eden garip seslerden bazılarını sizler için tercüme ettik. İşte aracınızın size söylemeye çalıştığı 7 şey:
1. Aracın hızını arttırırken artan tokat sesi
İşte bu ölmek üzere olan bir tekerleğin sesi. Tekerleğin yere sürten dış kısmı ile iskeletinin ayrılacağının habercisi olan bu sesi her duyduğunuzda eğer ayrılırlarsa çelik takviyeli bir ot biçme makinesine benzeyeceğini hatırlatmalısınız. Böyle bir durumda aracın kaportasının çok büyük zarar göreceğini hatırlatmamıza gerek yok sanıyoruz. Sonuç olarak bu sesi duyuyorsanız aracı sürmeyi bırakmanız gerekiyor.
2. Pancake şurubu kokusu
Motorun yuvasından gelen tatlı koku aracın soğutma sisteminde bir sorun olduğunu gösterir. Pek çok aracın antifrizinden/soğutucusundan gelen bu tatlı koku etilen glikol sebebiyle oluşur. Sızıntının kaynağı eski bir şeydir, örneğin çatlamış bir radyatör hortumu olabilir. Bu kokuyu yok sayarsanız ve önemsemezseniz kilometreler boyunca yardım almadan ısınmış bir motorla yolunuza devam etmek zorunda kalırsınız. Eğer aracınızın altında yeşil, turuncu ve ya sarı bir su birikintisi bulursanız o zaman farklı bir sorunla karşı karşıyasınız demektir.
3. Park yerinizdeki su birikintileri
Aracınızın altında su birikintisiyle karşılaşmak “bugün hava çok nemli” ya da “yağ boşaltma tapası çapraz vidalanmış” anlamına gelebilir. Aracınızın altında sıvı gördüğünüzde mutlaka yerini ve rengini not etmelisiniz. Ayrıca parmağınızla hafifçe dokunup koklamanızda da fayda var. Muhtemelen klima sebebiyle ortaya çıkan su olacaktır. Berrak ve yağımsı bir sıvıysa o zaman sıvının hidrolik direksiyon yağı olma ihtimali yüksek. Bu durumda pompa etrafında sızıntı olup olmadığına ya da hidrolik direksiyon rafına bakmalısınız. Eğer son dönemde yağı değiştirdiyseniz ve koyu renkli ve kaygansa bu durum yağın temiz olduğunu ve mekanik yağ boşaltma tapasında hasar olduğunu ya da yanlış yağ filtresinin dolu olduğunu gösterir.
4. Başka tür su birikintileri
Kırmızı-kahverengi sıvılar ve ya açık renkli yağlar size trans soğutucuyu çalıştıran bir borunun delinmesinin habercisi olabilir. ATF sıvısından da yanık kokusu alıyorsanız ileticinizin revizyona ihtiyacı vardır. Eğer tekerleğin iç tarafında yağımsı bir sıvı buluyorsanız bu frenlerdeki yağın eksikliğini gösterir. Eksik fren yağı, fren borularındaki havanın ya da frenleme gücünün kalmadığının habercisi olabilir bu durumda ASAP kontrolü şart. Çok ağır, yapışkan ve koyu bir yağ ile karşılaşırsanız, diferansiyeldeki contalarınız gevşemiş olabilir.
5. Domuz sesi çıkarmak
Motor bölümünden çıkan tiz ses ya da cıyaklama ve motor hızının sık sık bir kayışla eşleşmesi otomobolinizin ölüm sancıları olabilir. Kırık su pompası kayışı veya ayrı alternatör kayışı ile bir benzin istasyonunda durmak zorunda kalabilirisiniz. Günümüzdeki pek çok kayış farklı aygıtlara dönüştü; hidrolik direksiyon, su pompası, klima kompresörü ve alternatör bu aygıtların içinde. Kırık kayışı olan bir aracınız varsa onunla vedalaşmanın vakti geldi demektir. Hızlı bir şekilde giderken frene bastığınızda tiz bir ses duyarsanız, fren balatasının ömrünün sonuna geldiğini anlayabilirsiniz. Metalden yapılma balatadan gelen cırlama, oranın delindiğini gösterir.
6. Sürtme sesi #1
Eğer frenden çıkan cıyaklama benzeri sesleri ihmal ederseniz ve onlar bir süre sonra susarsa; bir sonraki duyacağınız ses daha güçlü bir sürtme sesi olabilir. Bu durumda, metal destek plakası fren diskinin direkt üstünde konumlanacaktır. Bu durum frenin etkili bir şekilde çalışmasını önler ve aracınızı tehlikeli bir hale getirir. Sadece bu değil aynı zamanda onarım fiyatını da arttırır çünkü disklerin de yenilenmesi gerekir.
7. Sürtme sesi #2
Otoparkta dönüş yaparken cıyaklama, tıkırtı ya da gürleme duyarsanız, önden çekişli arabanızda sabit hızda bir düşüş yaşayabilirsiniz. CV birleşme yeri ön tekerleklere güç verir ve dönmesini sağlar. Bunu uzun süre görmezden gelirseniz sonuçları pek de iyi olmayabilir.
Diğer sürtme seslerinin sebebi ise çakılların fren balatasıyla çarkın arasına girmesi olabilir bu da alternatörde soruna ve daha sonra da tamamen bozulmaya yol açabilir. Sürtme sesleri her zaman kötüdür ve eğer onları görmezden gelirseniz size pahalıya patlayabilir.