Konda’nın son 10 yıllık toplumsal değişim raporuna göre, ülkedeki kendini ‘ateist’ olarak tanımlayanların oranı üç katına çıkarak yüzde 1’den yüzde 3’e yükseldi ve kendini ‘inançsız’ olarak tanımlayanların oranı da yüzde 1’den yüzde 2’ye çıktı.
Araştırma ve anket şirketi Konda’nın son 10 yıllık toplumsal değişim raporu Türkiye’ye ilişkin yankı uyandıracak sonuçlara ulaştı. Raporda 2008 ile 2018 arasında birçok alanda karşılaştırmalara yer verildi. İbadetten mutluluk oranına, ev sahibi olmaktan gazete okuyuculuğuna kadar Türkiye’de son 10 yılda yaşanan bazı değişimlere ilişkin verileri inceleyen şirketin araştırmasında en ilginç veriler ise dini inanç alanında ortaya çıktı.
İbadet ve inanç verileri geriledi
Buna göre ülkedeki kendini ‘ateist’ olarak tanımlayanların oranı üç katına çıkarak yüzde 1’den yüzde 3’e yükseldi ve kendini ‘inançsız’ olarak tanımlayanların oranı da yüzde 1’den yüzde 2’ye çıktı. Kendini ‘dindar’ olarak tanımlayanların oranı da yüzde 55’ten yüzde 51’e, ‘sofu’ olduğunu söyleyenlerin oranı yüzde 13’ten yüzde 10’a gerilerken, ‘inançlı’ olduğunu söyleyenlerin oranıysa yüzde 31’den yüzde 34’e yükseldi. Raporda yer alan ‘ibadet’ ve ‘örtünme’ bölümlerinde ise başörtüsü oranı yüzde 52’den 53’e çıkarken, ‘türban’ oranı yüzde 13’ten yüzde 9’a düştü. Oruç tutanların oranı da yüzde 77’den yüzde 65’e geriledi. Kendisini ‘modern’ olarak tanımlayanların oranı yüzde 32’den yüzde 29’a, ‘dindar muhafazakar’ olarak tanımlayanların oranı de yüzde 31’den yüzde 25’e geriledi. ‘Geleneksel muhafazakâr’lar ise yüzde 37’ten yüzde 45’e yükseldi.
Üniversiteli arttı, gazete okuyan azaldı
Üniversite mezunlarının oranı yüzde 9’dan yüzde 16’ya çıkmasına rağmen gazete okuma ve haber izleme orunlarında dramatik bir düşüş yaşanması dikkat çekti. buna göre 2008’de gazete okuyanların oranı yüzde 61 iken bugün bu oran yüzde 26’da. Televizyon haberlerini izleyenlerin oranı da aynı yıllar karşılaştırıldığında yüzde 98’den yüzde 84’e düşmüş görünüyor. Rapora göre toplumun büyük kesimi haberleri ve bilgiyi sosyal medya mecraları üzerinden almayı tercih ediyor. Sosyal medya kullanım oranının on yıl içinde yüzde 38’den yüzde 72’ye çıktığı kaydediliyor.
Mutluluk ve evlilik oranlarında düşüş
Raporda 2008 yılında mutlu olduğunu söyleyenlerin oranı yüzde 57 iken, bu oranın 2018’de yüzde 52’ye gerilediği belirtiliyor ve ortalama yaşın artmasına rağmen evli insanların oranının yüzde 71’den 65’e düştüğü kaydediliyor. Karşılıklı anlaşarak evlenme sayısı gençler arasında artış gösteriyor ancak, görücü usulüyle evlenenlerin oranı yüzde 51 ile çoğunluğunu koruyor.
Ev sahipleri azaldı, kiracılar arttı
Ekonomik bazı verilere de yer verilen raporda ev sahibi olan kişilerin oranında yüzde 74’ten yüzde 66’ya doğru bir düşüş yaşandığı belirtiliyor. Kiracıların oranı yüzde 21’den yüzde 29’a çıkmış ve apartmanda oturanların oranı da yüzde 33’ten yüzde 59’a yükselmiş durumda.