TÜRKİYE Yayıncılar Birliği Genel Sekreteri Metin Celal, yayıncılık sektörünün 2000’li yılların başından bu yana hemen her yıl küçüldüğünü söyledi.
Yayıncıların yıllık ciro kaybının yüzde 30’ları bulduğunu ifade eden Celal, ‘’Yayıncılık krizde değil, krizden daha beter bir durumda. 2001’de yayıncılık da bütün diğer sektörler gibi krize girdi. Ama diğer sektörlerde kriz geçip giderken, yayıncılıkta kalıcı oldu. Çünkü yayıncılığın kangrenleşmiş sorunlarını çözmek için herhangi bir çalışma yapılmamıştı’’ diye konuştu.
Celal, yayıncıların sektördeki daralmayı aşmak için kendilerince çözümler bulmaya çalıştıklarını kaydederek, daha çok çeşit kitap üretmek, fiyat indirimleri, ödemelerde vadelerin uzatılması gibi günü kurtarmaya yönelik tedbirlerin var olduğunu, bunların çoğunun da sektöre yeni sorunlar oluşturmaktan başka bir işe yaramadığını ileri sürdü. ‘’Yayıncılığın kronikleşmiş, çözülmeden bırakılmış sorunları var. Bunlardan birincisi sektörleşememe’’ diyen Metin Celal, yayıncılığın, devletin sanayi politikaları açısından bir sektör olarak görülmediğini ve bu sebeple de KOBİ’lerin yararlandığı fuarlara katılım gibi imkânlardan, düşük faizli krediler gibi desteklerden yararlanamadığını savundu. Celal, kitap okuma oranlarının düştüğünü, gençler ve çocukların kitaba olan ilgisi azaldığını ifade ederek, korsan yayınların da her yıl yazarların ve yayıncıların kazançlarının yüzde 40’ını çalmaya devam ettiğini vurguladı.
Ekonomik krizin ödeme sistemlerini de allak bullak ettiğini belirten Celal, satın aldığı kitapları öngördüğü sürede satamayan kitapçıların, ödemelerin vadesini uzatmaya çalıştıklarını bildirdi.
Beyaz Yayınları sahibi Hidayet Pınarbaşı da kriz dönemlerinde moraller bozulunca ilk akıldan çıkarılanın kitap olduğunu kaydederek, kriz dönemlerinde insanların kitap okuyarak, kendini eğiterek ve eğlenerek, bu durumlarından kurtulabileceklerini dile getirdi.
|