Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) Başkanı Ali Murad Kızıltaş, birbirine çok yakın ve çok sayıda alış veriş merkezi (AVM) açıldığına işaret ederek, ''Bunların hepsi birbirini baltalayarak geliyor'' dedi.
Yatırımcıların ilgisi ve yerli üreticilerin markalaşmak amacıyla mağaza yatırımına yönelmeleri sebebiyle piyasadaki oyuncuların daha yüksek bedeller ödemek zorunda kaldıklarını kaydeden Kızıltaş, şöyle konuştu: ''Özellikle büyük şehirlerin belli bölgelerinde inanılmaz yoğunluk yaşanmaya başlandı. Önümüzdeki bir yıl içinde Büyükdere Caddesinde 10 kilometrelik bir hat üzerinde 10 tane alış veriş merkezi görülüyor. Beylikdüzü'nde 20'den fazla AVM yapıldı. Şu anda yarısından çoğu boş duruyor, açılmış olanlar da çalışmıyor. Yerel yöneticilerin AVM'ler konusunda trafik, nüfus ve en önemlisi satın alma gücünü göz önünde bulundurulması gerekiyor. Yoksa önümüzdeki 2 sene içinde inanılmaz şeylerle karşılaşacağız. Hiç kullanılmayan, atıl AVM'ler olacak. Bunların büyük çoğunluğu sonunda hastane, otel, okul gibi yerlere dönüştürülecek.''
AVM'ler bu kadar artarken, sabit tüketicinin gelirinin aynı oranda artmadığına işaret eden Kızıltaş, ''O zaman pastalar giderek daha ufak dilimlere bölünüyor. Bunu kaldıracak perakende şirketi de yok. Kimsenin kâr marjı bu kadar açık değil'' görüşünü aktardı.
Alışveriş Merkezleri ve Perakendeciler Derneği (AMPD) verilerine göre, Türkiye'de şu anda 58'i İstanbul'da olmak üzere toplam 179 AVM faaliyet gösteriyor. Türkiye genelinde inşaatı devam eden toplam AVM sayısı 77 iken, sadece İstanbul'da şu anda 47 AVM'nin inşaatı devam ediyor.
Türkiye'de toplam, 37'si İstanbul'da olmak üzere 90 tane daha AVM yapılması planlanıyor. İnşaat ve proje halindeki AVM'lerin tamamının 2010 yılına kadar tamamlanması öngörülüyor.
|