Can güvenliği ve ekonomik nedenlerle ülkelerini terk eden kaçak göçmenler, Türkiye’yi geçiş güzergahı olarak kullanıyor.
Kaçak göçmenlerin özellikle deniz yoluyla Avrupa’ya geçme macerası, can yeleği ve bot satışlarını artırdı.
Göçmenlerin kaçak yollarla Türkiye'den Avrupa’ya geçme çabaları her geçen gün artıyor. Çoğunlukla deniz yoluyla yapılan bu tehlikeli seyahat, güvenlik nedeniyle can yeleği talebini artırdığı belirtildi.
‘ÜRÜN YETİŞTİRİLMİYOR’
Can yeleği satıcısı Yüksel Tekeli, aşırı talep üzerine bayilerine ürün yetiştirmede zorluk çektiklerini söyledi. Yeleklerin fiyatının kalitesine göre 30 ile 160 lira arasında değiştiğini hatırlatan Tekeli, can yeleğinin, Türkiye’de bulunan kaçak göçmenlerin Avrupa’ya geçişte kullanmak zorunda kaldıkları olmazsa olmaz ürün haline geldiğini kaydetti. Tekeli, bu durumun can yeleklerine olan talebi ciddi oranda arttırdığını dile getirdi.
Yaklaşık 20 senedir can yeleği, can simidi ve gemi malzemeleri üretimiyle uğraştıklarını dile getiren Tekeli, “Şu anda can yeleklerine çok büyük bir talep var. Ürün yetiştiremiyoruz. Talebi karşılayamıyoruz.” dedi. Her yıl genel bir satış ortalamalarının olduğunu hatırlatan Tekeli, “Satışlarımız bu sene bu ortalamanın üstüne çıktı. Bunda mültecilerin Türkiye üzerinden deniz yolu ile Avrupa’ya geçmelerinin etkili olduğunu düşünüyoruz.” ifadelerini kullandı.
‘ÜRÜNLER SERTİFİKALI OLMALI’
Denizde seyreden insan için hayati önem arz eden can yeleklerinin kaliteli ve sertifikalı olması gerektiğine dikkat çeken Tekeli, “Ürünlerimiz sertifikalı, sertifikasız ürün üretmiyoruz. Ama maalesef piyasada sertifikasız ürünler de üretiliyor.” diye konuştu. Tekeli, ihtiyaca binaen can yeleği alacak kişilerin ürünlerin üzerindeki uluslararası deniz ulaşıma uygun ‘Wheelmark’ sertifikasına dikkat etmeleri gerektiğini belirtti.
‘BOT SATIŞLARI DA ARTTI’
Bu arada can yelekleri kadar bot satışları da parlak bir dönem yaşıyor. Bot satışlarında önemli artış olduğu belirtiliyor.
32 senedir deniz malzemelerini satan esnaf Mesut Şener, son dönemde can yeleği ve can simidi gibi bot satışlarında da hareketlilik olduğunu söyledi. Şener, “Bot piyasasında bir hareketlilik var. Piyasada genelde bir alım ve satım hareketliliği yaşanıyor. Bu pazarda hareketlenme var.” şeklinde konuştu.
Kaçak insan ticaretiyle uğraşanların ‘denizde can güvenliğini sağlama gibi bir dertlerinin olmadığına’ dikkat çeken Şener, “Mültecilerin can güvenliği, bu ticareti yapan tacirler için çok önemli değil. Onlar 5 kişilik bota 20 kişi de bindirebiliyorlar. Bu da beklenmedik sonuçları kaçınılmaz kılıyor.” ifadelerini kullandı. Şener, mültecilerin acı sonu ile neticelenen olayların yaşanmaması için devletin dada sıkı önlemler alması gerektiğini ifade etti.
‘AŞIRI YÜK FACİAYA DAVETİYEDİR’
Ellerindeki bot uzunluklarının 1 metre 80 santimetreden 4,5 metreye kadar olduğunu dile getiren Şener, her botun büyüklüğüne göre taşıma kapasitesine sahip olduğunu belirtti. Duruma göre botlara motor da takılabildiğini hatırlatan Şener, 2 metre 10 santimetre uzunluğundaki bir botun taşıma kapasitesinin 120 kilogram civarında olduğunu, taşıma kapasitesinin her botun büyüklüğüne göre değiştiğine aktardı. Şener, bota kapasitesinden fazla yük yüklemenin ise tehlikeye davetiye olacağını vurguladı. Şener, “2.10 metre uzunluktaki 3 kişilik bota 10 kişi binerse facia kaçınılmaz olur.” ifadelerini kullandı.