Karaköy'le Beyoğlu'nu birbirine bağlayan İstanbul'un ilk metrosu 140 yaşında. Günde 181 sefer yapan tünel, Osmanlı döneminde ve cumhuriyetin ilk yıllarında da İstanbulluların vazgeçilmeziydi
İstanbul'un ilk metrosu kabul edilen, 573 metrelik tünel, tam 140 yıldır yolcularını taşımaya devam ediyor. Karaköy-Beyoğlu arasında karşılıklı hareket eden iki vagon şu an günde 181 sefer yapıyor. Ortalama 15 bin yolcu taşıyor.
Fransız mühendis Eugene Henri Garand, 1860'lı yıllarda turist olarak İstanbul'a gelerek, dönemin bankacılık merkezi olan Galata'yla sosyal yaşamın kalbinin attığı Pera'yı birbirine bağlamak için bir demiryolu projesini Sultan Abdülaziz Han'a sundu. 1875'in Ocak ayında tamamlanarak, hizmete açıldığında tünel dünyanın en eski ikinci ''yeraltı'' metrosu oldu.
İSTANBUL'UN EN KIDEMLİ KURUMLARINDAN
Tünel, Osmanlı döneminde ve Cumhuriyet'in ilk yıllarında da İstanbulluların vazgeçilmeziydi. Bugün de Karaköy ve Beyoğlu arasında nostaljik bir yolculuk sunuyor.
Kuzey Haber Ajansı'na konuşan Raylı Ulaşım, Yapım ve İşletme Müdürü Uğur Olcay, tünel hakkında şunları anlattı: 1939 yılında İETT Genel Müdürlüğü'nün kurulmasıyla beraber millileştiriliyor ve o günden bugüne kadar İETT bünyesinde hizmet vermektedir. Şuanda biz karşılıklı seferler olarak 5 dakikada bir, sabah 7' den akşam 22.45'e kadar İstanbul halkına hizmet vermekteyiz. Tünelin varlığı bizim için çok büyük önem arz ediyor. 140 yıllık bir tarihten bahsediyoruz ve hala daha işliyor. İstanbul'da ve Türkiye'de 140 yıllık kurumların sayısı oldukça az. Şuanda yolcu taşımaya devam ediyor.
SANAT GALERİSİ AÇILDI
Tünelin 140. yılı nedeniyle Cer Atölyesi binasında İETT Kültür Sanat Durağı adı verilen bir sanat galerisi açıldı. Galeride, tünelin tarihine ait eski aksesuarlar sergileniyor. Tünele ait fotoğraflardan, vatmanların özel kıyafetlerine, jeton ve biletlerden, tarihi gazetelere kadar çok sayıda görselle tünelin mazisi bu galeride yaşatılıyor.
Tam 140 yıldır, yolcularını neredeyse 0 riskle taşıyan tünel, yerli ve yabancı turistlerin de ilgi odağı olmaya devam ediyor.
TÜNEL
Hizmete alınış tarihi: 17 Ocak 1875
Hat uzunluğu: 573 metre
Vagon sayısı: 2
İstasyon sayısı: 2
Yolculuk süresi: 90 saniye
Yolcu kapasitesi: 170 kişi (tek vagonda)
Koltuk sayısı: 18
Çalışma hızı: 6,5 m/sn
Günlük sefer sayısı: 181 (ortalama)
Günlük taşınan yolcu sayısı: 15 bin kişi
Yıllık yolcu sayısı: 5,5 milyon
Vagon ağırlığı: 20 ton
Tünel’in galeri genişliği: 6.6 metre
Karaköy ile Beyoğlu arasındaki kot farkı: 61 metre
Eğim: Yüzde 10
Kaynak: İstanbul Bülteni