ABD’de perakende şirketlerinin bir yıl içinde yaptığı satışın yüzde 20 ilâ 30’luk kısmını oluşturan alışveriş sezonu başlıyor.
Her yıl Kasım ayının dördüncü perşembe günü kutlanan Şükran Günü'nün (Thanksgiving Day) ardından 'Kara Cuma' (Black Friday) olarak bilinen indirimli alışveriş günleri, Cyber Monday (1 Aralık, Siber Pazartesi) ile internetten devam edecek. Kasım - Aralık aylarını kapasayan alışveriş sezonunda tüketiciler, mağazalara akın edecek. Uzmanlar 2014 alışveriş sezonunun önceki yıllara göre çok daha verimli geçeceğini öngörüyor.
Ulusal Perakende Federasyonu (NRF)’ın anketine göre özellikle şirketlerin özel indirim sağladığı bu 4 günlük alışveriş süresince 140 milyon kişinin mağazaları ziyaret etmesi bekleniyor. Petrol fiyatlarının düşmesi, konut sektöründeki hareketlenme ve istihdamdaki artış gibi faktörlerden dolayı tüketicilerin geçen yıla göre daha fazla para harcayacağı tahmin ediliyor.
NRF, 4 günlük alışveriş günlerinde toplam 32 milyar dolar para harcanacağını öngörüyor. İnternet üzerinde yapılacak alışverişlerin ise yüzde 8 ile yüzde 15 arasında artması bekleniyor. Ekonomideki istikrar ile paralel olarak yılın son iki ayında, tüketicilerin geçen yıla oranla yüzde 4.1 artışla toplam 617 milyar dolar harcama yapması tahmin ediliyor.
Yine NRF’a göre tüketicilerin yüzde 25’i geçen yıla göre daha fazla para harcamayı düşünüyor. Geçen yıl bu oran yüzde 20 seviyesindeydi. Uzmanlar, bu dönemde yapılan alışveriş sayesinde tüketicilerin yüzde 40 oranında tasarruf sağladığını ifade etti.
ALIŞVERİŞ SEZONUNDA BİNLERCE YENİ İSTİHDAM
Amerikan ekonomisinin yüzde 70’sini oluşturan tüketiciye daha iyi hizmet vermek isteyen büyük şirketler, alışveriş sezonunda yeni istihdamlar sağlıyor. Bu yıl 2 aylık sezon için ülke genelinde 800 bin’e yakın ek istihdam sağlanması bekleniyor. Target, Toys R Us, UPS, Amazon, Walmart, Macy’s gibi büyük şirketler sadece alışveriş sezonunda çalıştıracak işçi istihdam ediyor.
Kargo şirketi olarak hizmet veren UPS, bu dönemde 95 bin kişiye istihdam sağlamayı planlıyor. Geçtiğimiz yıl 50 bin kişiyi işe alan UPS, kargoları müşterilerine zamanında ulaştıramadığı için büyük tepkilere neden olmuştu. Şirket bu yıl, müşterisine daha iyi hizmet vermek için daha fazla kişi istihdam edecek. İnternet alışveriş sitesi Amazon ise 80 bin kişiye istihdam sağlayarak geçen yıla göre işçi alımını 10 bin artırdı.
ŞÜKRAN GÜNÜ AÇILAN MAĞAZALAR TARTIŞMA KONUSU
Alış veriş merkezlerinde Şükran Günü’nün hemen ardıdan başlayan ‘Kara Cuma’ için mağazaların Perşembe gününden itibaren açılması bazı tartışmaları beraberinde getirdi. Amerikalıların birçoğu, bütün çalışanların bir gün dahi ailesi ile zaman geçirmesi gerektiği kanaatinde. Ancak Walmart, J.C Penney, Macy’s, Sears gibi büyük şirketler, Şükran Günü’nde mağazalarını açmaya hazırlanıyor.
RichRelevance şirketi tarafından Ekim'de yapılan bir araştırmaya göre Amerikalıların yüzde 36’sı bayram günlerinde alış-veriş yapmaktan ‘nefret’ ederken, yüzde 26’sı ise sevmiyor. Amerikalıların yüzde 60’ı Şükran Günü’nde mağazaların kapalı olmasını tercih ederken, yüzde 12’si ise açık olmasını istiyor.