Türkiye İstatistik Kurumu’nun (TÜİK) girişimlerde bilişim teknolojileri kullanım araştırması sonuçları açıklandı.
Türkiye’de her 10 girişimden dokuzunun internet erişimine sahip olduğu ve yüzde 27,7’sinin sosyal medyayı kullandığı belirlendi. Girişimlerin yüzde 8,6’sı online satış yaptı.
Türkiye İstatistik Kurumu’nun (TÜİK) girişimlerde bilişim teknolojileri kullanım araştırması sonuçlarına göre, 10 ve daha fazla çalışanı olan girişimlerin internete erişim oranı 2014 yılında yüzde 89,9 oldu. Bu oran, 2013 yılında yüzde 90,8’di. Çalışan sayısı büyüklük gruplarına göre internet erişim oranları ise 10-49 çalışanı olan girişimlerde yüzde 88,5 iken, 50-249 çalışanı olan girişimlerde yüzde 96,1, 250 ve üzeri çalışanı olan girişimlerde ise yüzde 98,7 oldu. Bilgisayar kullanım oranı 2014 yılında 10 ve daha fazla çalışanı olan girişimler için yüzde 94,4 iken 2013 yılında yüzde 92 idi.
Araştırma sonuçlarına göre, 10 ve daha fazla çalışanı olan girişimlerin yüzde 27,7’si 2014 yılında müşteriler, iş ortakları, tedarikçiler vb. ile bilgi paylaşımı için sosyal medya uygulamalarını kullandı. Bu oran, 2013 yılında yüzde 26,7 idi. Sosyal ağlar, yüzde 94,2 ile sosyal medya uygulamalarını kullanan girişimlerin en çok tercih ettiği sosyal medya uygulaması oldu.
WEB SAYFASINA SAHİP GİRİŞİMLER
Girişimlerin yüzde 56,6’sı 2014 yılında web sayfasına sahip iken, bu oran bir önceki yıl yüzde 53,8’di. Web sayfası sahiplik oranı yüzde 87,3 ile en yüksek 250 ve üzeri çalışanı olan girişimlerde iken, bunu yüzde 73,5 ile 50-249 çalışanı olan girişimler ve yüzde 52,3 ile 10-49 çalışanı olan girişimler takip etti.
GİRİŞİMLERİN ÇOĞU GENİŞBANT BAĞLANTI KULLANDI
Girişimlerin yüzde 89,9’u 2014 yılında internete erişimde genişbant bağlantı kullandı. DSL bağlantı (ADSL, VDSL vb.) yüzde 86,3 ile internete erişimde en çok kullanılan genişbant bağlantı tipi oldu. Mobil genişbant bağlantı ise girişimlerin yüzde 47,9’u tarafından kullanıldı. İnternet kullanan girişimlerin abone oldukları internet bağlantı hızları dikkate alındığında, yüzde 57,4’ü 10 Mbit/s altında, yüzde 27,3’ü 10-99 Mbit/s hız aralığında ve yüzde 15,2’si ise 100 Mbit/s ve üzeri hızda internet kullandı. İnternet bağlantı hızları girişimin büyüklüğü ile artıyor. Girişimlerin yüzde 8,6’sı 2013 yılında internet (web siteleri, online mağazalar) üzerinden ve/veya Elektronik Veri Alışverişi (EDI) üzerinden mal/hizmet siparişi aldı/satış yaptı. Çalışan sayısı büyüklük gruplarına göre bu oran 250 ve üzeri çalışanı olan girişimlerde yüzde 17,7 iken, 50-249 çalışanı olan girişimlerde yüzde 9,3 ve 10-49 çalışanı olan girişimlerde ise yüzde 8,1.
KAMU KURUM VE KURULUŞLARIYLA İLETİŞİMDE İNTERNET
Girişimlerin kamu kurum ve kuruluşları ile iletişimde internet kullanma oranı 2013 yılında yüzde 79,3 oldu. Kamu kurum ve kuruluşlarıyla iletişimde interneti kullanan girişimler, yüzde 88,4 ile kamu kuruluşlarının web sayfasından bilgi almak, yüzde 69 ile kamu kuruluşlarının web sayfasından form almak/indirmek, yüzde 64,2 ile web üzerinden resmi formları doldurmak, yüzde 58,7 ile KDV beyannamesi vermek ve yüzde 62 ile SGK beyanları vermek için interneti kullandı. (Cihan)