BaşbakanlIğa bağlı Aile ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürlüğünce (ASAGEM) yapılan analize göre, çocuk programlarının yarıya yakınında kahramanlar fiziksel şiddet, üçte birinde ise sözel şiddet kullanıyor.
ASAGEM, 2008 yılının Nisan ve Mayıs aylarında ulusal ve uydu üzerinden yayın yapan televizyon kanallarında yayınlanan 300 çocuk programıyla bu programlarda yer verilen 63 reklamı inceleyerek içerik analizi yaptı. Analiz, Dünya Çocuk Televizyonları Birliği tüzüğünün bir ülkede, yüzde 70 yerli, yüzde 30 dış kaynaklı yapım olması gerektiği yönündeki ilkesine karşın, Türkiye’deki çocuk programlarının yüzde 6’sının yerli, yüzde 89’unun ise yabancı kaynaklı olduğunu ortaya koydu. Bu tür programlar ve reklamlarda, ‘’adalet’’, ‘’saygı’’, ‘’empati’’, ‘’toplumsal kurallar’’ ve ‘’ahlak kuralları’’na yönelik değerler çocuklara iletilmiyor. Şiddet ögelerine çocuk programlarında, reklamlara oranla daha fazla yer veriliyor. Bu programların yarıya yakınında kahramanlar fiziksel şiddet, üçte birinde ise sözel şiddet uyguluyor, kahramanların yüzde 18’i ateşli silahlar kullanıyor. Kötü ve haksız kahramanların yüzde 35’i şiddet yoluyla cezalandırılırken, çocuk programlarının dörtte birinde şiddet uygulayanların eylemleri özenti oluşturabilecek bir çerçevede veriliyor. Çocuk programlarında korku oluşturacak görüntülerin oranı yüzde 37, kaygı oluşturacak görüntülerin oranı ise yüzde 30’a ulaşıyor. İncelenen çocuk programlarının yüzde 70’i çocukların kendi hayatında rastlayamayacağı konuları işliyor, programların yüzde 28’inde kahramanlar problemlerini doğa üstü güçler kullanarak çözüyor.
|