Tarihçe-i Hayat - page 1217

TAR‹HÇE-‹ HAYATI
| 1217
Y
ER
B
‹LG‹LER‹
teflkilât kuruldu¤u bildirilmektedir. Arap harfleriyle ilk matbaa ‹stanbul'dan önce Halep'e u¤ram›fl-
t›r. Halep'te her etnik kökenden topluluklar yaflamaktad›r. Çarfl›da pazarda Türkçe konuflan insan-
lara rahatl›kla rastlanabilir. Kentte önemli say›lacak bir Türk nüfus, iki mahalle Kürt, Nusayri, H›ris-
tiyan mahalleleri bulunmaktad›r. Ermeniler de Halep'te hat›r› say›l›r bir nüfusa ve ekonomik et-
kinli¤e sahiptir Suriye’nin ikinci büyük flehridir. Kuzey Suriye’nin en önemli flehri ve kendi ad›n› ta-
fl›yan ilin merkezi olup, Anadolu’dan Mezopotamya’ya ve Akdeniz’den ‹ran’a giden ara yollar›n
kavflak noktas›nda kurulmufltur. Bu dikkat çekici co¤rafi konumu sebebiyle Halep, tarih boyu ker-
vanlar›n u¤rak yeri oldu. Bunun sonucunda ticaretle zenginleflip geliflti. Buna karfl›l›k s›k s›k ayn›
yollardan sefere ç›kan ordular›n tahribat ve ya¤malar›na maruz kald›.
HAL‹Ç:
Do¤al ve çok emin bir liman olan Haliç, Avrupa yakas›n› ikiye ay›r›r. Yaklafl›k 8 km
uzunlu¤unda olup en genifl yeri Bo¤az taraf›ndaki giriflidir; dip tarafta iki dere sular›n› Halic'e bo-
flalt›r. Gel-git olay› ve ak›nt› yoktur. Etraftaki bereketi topraklar, bol bal›k, tatl› su dereleri ve flek-
linden dolay› "Alt›n Boynuz" ismi bereket sembolü anlam›nda verilmiflti. Bizans devrinde girifle
gerilen zincir düflman donanmalar› kuflatmas›n› önlerdi. Haliç k›y›lar› zaman, zaman baz›lar› aske-
rî amaçl› olan köprüler ile ba¤lanm›flt›. Halen 5. köprü metro için planlanmaktad›r. ‹skelelerden As-
ya yakas›na, Bo¤aziçi ve Adalara ulafl›m› sa¤layan vapur seferleri gün boyu hareketlidir. Topkap›
Saray› Harem bölümü Haliç’i kufl bak›fl› seyreder. Sahilde bulunan saraya ait Sepetçiler Kasr› ha-
len Uluslar Aras› Gazeteciler camias›na tahsis edilmifltir. Avrupa trenlerinin son dura¤› 1890 tarih-
li Sirkeci ‹stasyonu burada bulunur. Eskisi Haliç içlerine tafl›nan yeni Galata Köprüsü türünün en
büyük örne¤idir. Orta k›sm› belirli günlerde aç›l›r ve büyük tonajl› gemilerin trafi¤ine olanak sa¤-
lan›r. Köprü üstü yaya ve oto trafi¤i ile ve de sundu¤u manzara ile hareketli ve güzeldir. Sahil bo-
yu devam eden surlardan ancak, ikinci Atatürk köprüsü sonras› ile üçüncü, eski Galata Köprüsü
civar›ndaki bölümler zaman›m›za gelebilmifltir.
HAYDARABAD:
Hindistan’a ba¤l› bir eyalet.
HAREMEYN-‹ fiER‹FEYN:
Arabistan’›n Mekke ve Medine flehirlerinin; Peygamberimiz (a.s.m.)
taraf›ndan belirlenen hayvanlar›na, bitki örtüsüne zarar vermenin yasak oldu¤u s›n›rlar›n içinde
kalan bölge. Mekke’ye el-Beledü’l-Haram, Kabe’ye el-Beytü’l-Haram, çevresindeki mescide de el-
Mescidü’l-Haram denilir.
H‹CAZ:
Bugün Suudi Arabistan yönetiminin elinde olan topraklar ‹slâm›n befli¤i olan topraklar-
d›r. Buran›n özellikle Mekke ve Medine'yi içine alan orta bölgesi Hicaz olarak adland›r›l›r. Bu top-
raklar›n Osmanl› hakimiyetine geçmesi Kanunî'nin 1517'de hilâfeti almas›yla olmufltur. Tarihte de
baz› küçük kar›fl›kl›klar d›fl›nda buralar sürekli hilâfet devletinin hakimiyetinde olmufltur. II. Abdül-
hamid Han da bir demiryolu hatt› projesiyle mukaddes topraklar› ‹stanbul’a ba¤lamay› planlaya-
rak uygulamaya geçmiflti. Ancak I. Dünya Savafl› ile bu topraklar elimizden ç›kt›.
H‹ND‹STAN:
Asya’n›n güney yar›madas› ve k›t’an›n Hint Okyanusuna do¤ru uzanm›fl ucu olan
Hindistan, Yak›ndo¤u ile Uzakdo¤u’yu ay›r›r. Geri kalm›fl ve ayr›ca çok kalabal›k, tarih boyunca göç
ve istilâlara u¤ram›fl bir ülkedir. ‹lkça¤da burada millî bir devlet, siyasî bir otorite kurulmam›flt›.
Kast sistemi ile yönetiliyordu. Baharat› bol bulundu¤u, bu yüzden de baharat yolunun bafllad›¤›
yerdir. Çin’den sonra dünyan›n en kalabal›k ikinci ülkesidir.
H‹ZAN:
Bitlis ilimizin; Güneydo¤usundaki engebeli arazide, Van Gölünün Güneyinde yer alan
bir ilçesidir. Arazisinin da¤l›k olmas› nedeniyle hayvanc›l›k geliflmifltir. ‹lk yerleflmelerin M.Ö. 1000’li
y›llarda Urartular ile bafllad›¤› bölgede Pers, Roma, Bizans ve Arap devletlerinin, 11. yüzy›lda Sel-
çuklular›n, 16. yüzy›l bafllar›nda da Osmanl›lar›n egemenli¤i alt›na girmifltir.
1...,1207,1208,1209,1210,1211,1212,1213,1214,1215,1216 1218,1219,1220,1221,1222,1223,1224,1225,1226,1227,...1390
Powered by FlippingBook