Türk Sineması'nın 100. yılı etkinlikleri kapsamında 'Türk Sineması'nda Din' paneli yapıldı.
Panelde Türk Sineması'nın bugüne kadar gelmiş olduğu çizgi tartışılırken din kavramının nasıl işlendiği, sinemanın dine bakış açısı değerlendirildi.
Katılımcıların yoğun ilgi gösterdiği panele Sinema Yazarı Nedim Hazar, Yönetmen Gökhan Yorgancıgil, Film Arası Dergisi Yönetmeni Suat Köçer ve Yapımcı Mahmut Taşdemir katıldı.
Fatih Üniversitesi Sanat Ofisi tarafından düzenlenen panelde, sinemanın başlangıcından itibaren dinle olan etkileşimi, Türk Sineması'nda dine karşı yapılan eleştirel filmler, dinin komedi unsuru olarak kullanılması gibi konular tartışıldı. Geçmişe dönük bir özeleştirinin ardından bugünün sinemasının daha objektif ve daha aydınlık sinemacılar tarafından yönlendirildiği ve gelecekte dini olduğu gibi gösteren filmlerin şimdiden sinyallerinin gözlemlendiği konuşuldu.
Sinemada dini hayata dair olumsuz algıların oluşturulduğunu aktaran Nedim Hazar, basit hataların önüne geçebilmenin çok da zor olmadığını ifade etti. Hazar, "Dini bilginin yetersiz olduğu zamanlarda bir bilene danışmak sorunu büyük oranda çözebilir. Çünkü niyet kötü olmasa bile bilgi eksikliği ve önemsememe durumları sinemada din öğesini sorunlu bir şey gibi algılamamıza neden oluyor. Ancak bir dönem sinemamızın dine bakışının pek olumlu olmadığını ve hatta algısal olarak olumsuz bir algı ortaya koyma gayreti içinde olduğu da söylenebilir." diye konuştu. Hazar, gelinen nokta itibari ile ve yetişen yeni sinemacılar ile beraber bu sorunun çözülmeye başladığını, dinin olduğu gibi yaşamın bir parçası olarak beyaz perdeye aktarılmaya başlandığını belirtti.
Yönetmen Gökhan Yorgancıgil da sinema ve din konusunda kültürel kodlardan uzak olunmasından bahsetti. Yorgancıgil, "Kültürel kodlarından uzaklaşan ve batıya öykünen bir sinema anlayışının dini elbette ki olumlu göstermesi pek beklenemez. Aydın olarak görünen pek çok kişinin dini kavramlar açısından daha iyi şeyler ortaya konması beklenirken pek öyle olmuyor maalesef." dedi. Yorgancıgil, kendi yapımlarında kültürel kodları ile uyumlu işler çıkarmaya çalıştığını, Mevlana’yı referans aldığını ve modernizmi geleneksel kodlarla harmanlamaya çalıştığını belirtti.
Fatih Üniversitesi Sanat Ofisi, Türk Sineması'nın 100. yılı etkinlikleri kapsamında gerçekleştirdiği programlarına söyleşiler, paneller, sinema günleriyle bütün bir yıl devam edecek.