Haberler |
15. MADDE TÜRKİYE'YE YAKIŞMIYOR |
TBMM Başkanı Köksal Toptan, darbecilerin yargılanmasını önleyen geçici 15. maddenin kaldırılmasına yönelik yapılan tartışmalarla ilgili olarak, “15. maddenin konulması da korunması da yanlış. Elbette modern Türkiye’nin anayasasında böyle bir hüküm bulunmamalıdır. ” dedi. BU ANAYASAYA HAYIR DİYENLERDENİM
Toptan, Habertürk gazetesinden Balçiçek Pamir’in sorularını cevaplandırırken, de 1982 Anayasasına hayır oyu veren yüzde 8 içerisinde olduğunu belirterek, “1982 Anayasasını milletimiz reddedebilseydi, Türkiye kesinlikle tam demokrasiye geçmiş olurdu. Halkın tercihini de anlıyorum tabiî, eğer bu anayasa geçmezse, ihtilâl süreci uzar mı diye bir korku vardı” şeklinde konuştu. Toptan, sadece geçici 15. maddenin değil, anayasanın tamamen değişmesi gerektiğini söyledi.
TBMM Başkanı Köksal Toptan, anayasadaki geçici 15. maddenin kaldırılmasına yönelik tartışmalarla ilgili, “15. maddenin konulması da korunması da yanlış. Modern Türkiye’nin anayasasında böyle bir hüküm bulunmamalıdır” dedi. Köksal Toptan, TBMM’de gazetecilerin, TCK ve bazı kanunlarda değişiklik ön gören yasa kapsamında ‘’asker kişilerin yargılanması’’ konusundaki düzenlemeyle ilgili sorularını cevapladı. Toptan, söz konusu düzenlemeyi getiren önergenin görüşülmesinden bir süre önce gruplarla bu konunun paylaşıldığını, ancak ne kadar ayrıntı konuşulduğunu ve tartışıldığını bilmediğini ifade etti. Genelkurmay Başkanlığına bu konuda bilgi verilip verilmediğine ilişkin soruyu, Toptan, ‘’Genelde bu konularda, daha önce bizim yaptığımız uygulamada, yasa yapımında Genelkurmaydan bir arkadaşımız bulunuyordu. Sayın Adalet Bakanı’nın yaptığı açıklamalardan da hareketle ‘muhtemelen görüşmeler yapılmıştır’ dedim. Yoksa bir görüşme yapılıp yapılmadığını ben bilemem’’ diye cevapladı. Köksal Toptan, ‘’Söz konusu düzenlemede Anayasa’ya aykırılık var mı?’ sorusu üzerine şunları söyledi: ‘’Anayasaya aykırılık varsa bunun yolu bellidir. Aldığımız kararlar, yaptığımız yasalar Anayasal denetime tabi. Anayasa Mahkemesine gider, bu konu orada çözülür. Ancak burada hatırlatma yapmak istiyorum. Geçen yıl eylül ayında yaptığımız çağrı, bir kez daha önem kazanıyor. Anayasa yapma konusunda, bazı kanunlarla ilgili bir uzlaşma komisyonu kuralım demiştim. Bu uzlaşma komisyonunu kurabilseydik, bütün bunlar orada tartışılırdı ve bugün yaşadığımız tartışmalardan, öyle ümit ediyorum ki kurtulmuş olurduk. Ama onu yapamadık.’’ Toptan, ‘’bu düzenlemeye ihtiyaç var mıydı?’’ sorusuna, ‘’Yapılan bir düzenlemeyle ilgili, ‘ihtiyaç var mıydı yok muydu’ tartışmasının bir anlamı yok’’ karşılığını verdi. Konunun Millî Güvenlik Kuruluna nasıl yansıyacağına ilişkin soru üzerine Toptan, kurumlar arasında temel anlamda aykırılık söz konusu olmadığını söyledi. Toptan, Türkiye’de bütün kurumların; siyaset, parlamento, Hükümet, Genelkurmay Başkanlığı, sivil toplum kuruluşlarının demokrasinin yanında ve darbenin karşısında olduğunu belirterek, ‘’Olayın özünde, böyle bir yaklaşımda mutabakat olduğuna göre diğer tartışmaları büyütmemek lâzım’’ diye konuştu. Toptan, söz konusu düzenlemenin, Albay Dursun Çiçek için yapılmış olabileceğine yönelik soruya da ‘’Hukukun temel ilkelerinden biri, kişiler için özel yasalar çıkarılamamasıdır. Kamunun menfaatini gözeten genel düzenlemeler yapılır. Elbette birilerini etkileyecek bu düzenleme. Ama sadece bir kişiyi etkilesin diye yasa çıkarılması düşünülemez’’ cevabını verdi. KONULMASI DA KORUNMASI DA YANLIŞ Köksal Toptan, geçici 15. maddenin kaldırılmasına yönelik yapılan tartışmalarla ilgili soru üzerine, ‘’15. maddenin konulması da korunması da yanlış. Elbette modern Türkiye’nin Anayasasında böyle bir hüküm bulunmamalıdır. Oradan çıkarılım da ondan sonra bir takım insanları yargılayalım anlamında değil. Ama Türkiye’ye öyle bir anayasa maddesi yakışmıyor. Salt o nedenle çıkarmakta yarar var’’ dedi. Ankara / aa |
30.06.2009 |