Bölüm 4
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
199
Münazarat
[201-312]
Bu kıymetli eserin bir diğer ismi olan
Reçetetü’l-Avam,
Arabca kısa bir özeti şek-
linde neşredilen esere isim olarak da kullanılmıştır. zira bu eserde sual-cevap tarzın-
da, yüz yüze gerçekleştirilen sohbetler yayın diliyle, çoğu okur-yazar olmayan halk
kesimine istibdat, hürriyet, meşrutiyet, cumhuriyet, adalet, hâkimiyet-i millet, insan
hakları, kamuoyu (rey-i cumhur) ve benzeri pek çok hususlarda İslâm’ın ölçüleri mü-
kemmel bir ders şeklinde anlatılmıştır. Bugün de çoğunluk ehl-i imanın yorumlamak-
ta pek çok yanılgıya düştüğü bu hususların en mükemmel ve doğru biçimde öğrene-
bileceği bir eserdir.
Bölüm 5
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
313
Hutbe-i Şamiye
[315-380]
Milletimizin ve tüm İslâm âleminin düştüğü maddî ve manevî çöküntünün sebep
ve çarelerinin ele alındığı muhteşem bir eserdir. Bugün de insanlığın hem toplum
hem de fert seviyesinde muhtaç olduğu harika ölçüleri ortaya koyan, ümit verici esas-
ları taşıyan özelliği ile referans alınması gereken bir eserdir.
Bölüm 6
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
381
Devaü’l-Yeis Zeylinin Zeyli
[383-392]
Bu küçük risale
Hutbe-i Şamiye
isimli eserin ekine bir ek olarak telif edilmiştir. İs-
lâm âleminin düştüğü ümitsizlik kuyusundan çıkışın bir çaresi olarak Şam emeviye
Camiinde üstadımızın 1911 baharında verdiği hutbeye bir zeyil olarak 1912’de yaz-
dığı bir zeyil, yani ilavedir. Müslümanların durumunu nazara vererek insanların ve
Müslümanların İslâm’dan soğutulup dinsizlik ya da Hristiyanlığa yönlendirilmesine
karşı ortaya konulan mükemmel esaslar açıklanmıştır. Bu meyanda Hristiyanlık âle-
minin medeniyet ve maddiyattaki üstünlüğünü sağlayan ihtiyarlamış sebeplerine mu-
kabil şimdi bizde de genç, dinç birçok sebebin doğmaya, gelişmeye başladığının müj-
desi verilerek, ümitlerin yeşermesi sağlanmıştır.
i
çindekiler
| 6 |
Eski said dönEmi EsErlEri