Bayan okuyucumuz: “Evrad, ezkar, cevşen ve delail gibi metinlerde âyetler var. Kadınlar muayyen günlerde okuyabilirler mi? Keza muayyen günlerde Arapçası olmayan Kur’ân meali, Yasinsiz Cevşen okunur mu? Gusül abdesti olup, namaz abdesti olmadan Kur’ân’a dokunulabilir mi? Kaynaklarla öğrenebilir miyiz?”
DUÂ ÂYETLERİNİ OKUMA
Hayızlı veya loğusalı bir kadın, ezberden olmak şartıyla Kur’ân’dan duâ âyetlerini okuyabilir, okunan Kur’ân’ı dinleyebilir.
*Hazret-i Meymune Validemiz (ra) anlatıyor:
“Hayızlı olduğumuz zamanlarda Resulullah (asm) içimizden birinin kucağına başını koyar ve bize Kur’ân okurdu. Birimiz hayızlı olduğu hâlde başörtüsüyle mescide gider, başörtüsünü oraya yayardı.”1
*Âişe Validemiz (ra) anlatıyor:
“Ben hayızlı iken Peygamber Efendimiz (asm) mübarek başını kucağıma yaslar, Kur’ân okurdu.”2
Hüküm şudur: Kadınlar âdetli günlerinde Allah’a sığınmak, hamd, şükür, zikir ve duâ âyetlerini Kur’ân-ı Kerîm’den ezbere okuyabilirler.
Meselâ bir iş başlangıcında “Bismillâhirrahmânirrahîm” okuyabilirler. Bir ölüm haberi aldıklarında “İnnâ lillahi ve innâ ileyhi râciûn.” diyebilirler. Şükür maksadıyla “Elhamdülillah” diyebilirler. Zikir maksadıyla Fatihâ, Âyetü’l-Kürsî ve İhlâs Sûrelerini; Allah’a sığınmak kastıyla Felâk ve Nâs Sûrelerini ezberden okuyabilirler. Cevşen okuyabilirler. Evrad, ezkâr, delail, tahmidiye gibi duâ metinlerini ve bu metinlerde geçen âyetleri, âyetlere el sürmeksizin okuyabilirler. Tefsir, hadis ve fıkıh kitaplarını okuyabilirler. Arapçası olmayan Kur’ân meali okuyabilirler. Bunlarda sakınca yoktur.
Sadece bu halde Arapça âyet metnine dokunmamaları kâfidir.
KUR’ÂN’A DOKUNMA
Kur’ân, “Şüphesiz bu, Kur’ân-ı Kerim’dir. Levh-i Mahfuz’da korunmuştur. Ona tertemiz olanlardan başkası dokunamaz. Âlemlerin Rabbi tarafından indirilmiştir.”3 Âyetiyle, Kur’ân’a dokunabilme esaslarını belirliyor.
Buna göre, Kur’ân’a dokunabilmek için,
1) Küfür kirliliğinden,
2) Necaset kirliliğinden,
3) Hades kirliliğinden arınmış olmalıdır.
Yani Müslüman olmalı, maddî kirliliklerden arınmış olmalı ve abdestsizlik hâlinden de sıyrılmış olmalı, yani abdestli olmalıdır.
Dört mezhebin taharetten anladığı budur.
Hayız hâlindeki bir Müslüman kadının kan necasetinden arınmasına ve abdestli bulunmasına fıtraten imkân yoktur. Dolayısıyla Kur’ân’ın Arapça metnine dokunmaz. Ama ezberindeki duâ âyetlerini okuyabilir.
***
ABDEST NURDUR, FAZİLETTİR
Nazmi Bey: “Televizyon ekranlarına yansıtılarak okunan Kur’ân-ı Kerîm sayfalarına abdestsiz bakarak okuyabilir miyiz? Takip edebilir miyiz? Keza televizyon ve radyolarda okunan Kur’ân-ı Kerîm’i yine abdestsiz dinleyebilir miyiz?”
Öncelikle eğer abdest almaya mani bir hal yoksa abdest almak her hal ve şartta nurdur ve fazilettir.
Bu fazileti teslim ettikten sonra, hüküm olarak, televizyon, bilgisayar gibi ekranlarda görünen Kur’ân sayfalarına uzaktan bakarak okumak, okunan âyetleri takip etmek ve dinlemek abdestsiz olarak mümkündür. Yani mubahtır.
Abdestli olarak ise daha faziletlidir.
***
KASETTEN DİNLEYEREK MUKABELE
Arif Bey: “Kur’ân’ı seri okuyan olmayınca radyodan, teypten veya MP3’’ten açıp onu takip ederek hatmedince hatim sayılır mı?”
Hiç şüphesiz makbul olan, mukabelede Kur’ân’ı canlı birisinin okumasıdır.
Ancak buna imkân olmadığında, televizyondan, radyodan, kasetten, bilgisayardan okunan Kur’ân’ı dinlemek veya eğer takip edebiliyorsa Kur’ân-ı Kerîm’i açarak takip etmek de hatim için yeterli bir yoldur.
Hatim niyetiyle takip eden kişi, Kur’ân’ı açarak, okunan Kur’ân’ı gözüyle takip ederken, diliyle de fısıltı halinde –okuyabildiği kadar- okuyarak takip ederse, inşallah hatim sevabı almış olur.
Allah kabul etsin.
Dipnotlar:
1. Nesâî, Hayız, 19.
2. Müslim, Hayz, 15/301.
3. Kur’ân-ı Kerîm, Vâkıa Sûresi: 77-80.