Şanlıurfa’dan Ömer Şahin: “Şafii Mezhebi’ne göre öğle namazının rekât sayısı ve önemi nedir?”
Şafiîlere Göre Öğle Namazı
Şafiîlere göre öğle namazında diğer mezheplerde olduğu gibi dört rekât farz vardır. Farzın öncesinde iki rekât sünnet-i müekkede, iki rekât da sünnet-i gayr-ı müekkede kılınır. Farzın sonrasında da yine aynen öncesinde olduğu gibi iki rekât sünnet-i müekkede, iki rekât da sünnet-i gayr-ı müekkede vardır. Toplam 12 rekâttır.
İki rekât sünnet-i müekkede kılındıktan sonra selâm verilir ve iki rekât da sünnet-i gayr-i müekkede kılınır. Ardından dört rekât farz namaz kılınır. Farzdan sonra aynen öncesinde olduğu gibi iki rekâtta bir selâm vermek suretiyle sünnet-i müekkede ve sünnet-i gayr-i müekkede olan namazlar kılınır.
Farza tabi olan sünnetler önemlidir. Çünkü farzın tamamlayıcısıdırlar. Farzda bilinmeyen bir eksiklik olur ve bilinmeden sıhhati bozulursa, kılınmış olan sünnet namazlarla ind-i İlâhî’de inşallah farzın eksiği tamamlanmış olur. Resulullah Efendimiz (asm) buyurmuştur ki: “Kulun farzında bir eksiklik olursa Cenâb-ı Allah şöyle buyurur: Bakınız, benim kulumun sünnetleri yok mudur?’ Böylece kılınan sünnetle farzın noksanı giderilir.”
Farz namazlar üzerimizde borç ve bir İlâhî zimmet olduğundan,1 sünnetleri ile birlikte kılmak suretiyle namazı ikmal etmek önemlidir.
Namazda Bakarak Okumak
Murat Erbil: “Hanbelî Mezhebi’nde farz veya nafile namazlarda Kur’ân-ı Kerim’e bakarak namaz kılınır mı?”
Namazda kıraati, yani okumayı ezberden yapmak sünnettir. Fakat bakarak yüzünden okumakla ilgili mezheplerde doğrudan bir yasak hükmü yoktur.
Bununla beraber, namazda bakarak kıraat yapmak namazı bozmamıza sebep olabilir. Bu yüzden mekruhtur.
Namazda amel-i kesir, yani namazda iken dışarıdan bakan birisine namaz kılmadığını zannettirecek derecede namaz dışı bir davranış meydana gelirse, bu davranış namazı bozar.
Yüzünden bakarak okumak isteyen birisi bunu amel-i kesir olmadan yapabilir mi? Yani Kur’ân’ı nereye koyacak? Nasıl takip edecek? Sayfayı nasıl çevirecek? Açtığın sayfa rüzgâr veya bir dış müdahale gibi bir sebeple kapanırsa ne yapacaksın?
Oysa Kur’ân’dan kolayına gelen bir âyeti ve bir kısa sûreyi ezberlemek hiç de zor değildir. Yeni âyet ve sûreleri ezberleyinceye kadar bu tek ezber namaz kılmak için yeterlidir.
Kaldı ki, geçici bir dünya ile ilgili olarak birçok şeyi kolayca ezberleyen insanın, ebedî ahiret için İlâhî kelâmdan ibadet yapacak kadar bir miktar ezber yapması zor olmasa gerektir.
Namaz Borcu Olan Sünnet Kılabilir mi?
İsmail Bey: “Namaz borcu olan sünnet kılamaz deniyor. Bu doğru mudur?”
Şafiîlerde bu hüküm vardır. Çünkü borcun önceliği vardır.
Namaz borcunu gündemimizin ön sıralarına almalıyız. Önce, her şeyden fedakârlık edip namaz borcumuzu bitirmeyi düşünmeliyiz. Böyle sıkı program yapan birisi kazası çok ise sünnet yerine kaza namazı kılabilir. Takdir kendisinindir. Bu durumda sünnet namazı sevabını da alır.
Fakat kaza namazı kılmayacak olan ve namaz borcu için feda edeceği birçok malayani işleri bulunup bunları feda etmeyen birisi, sünnet namazını feda etmemeli; kılmalı. Hanefi Mezhebi’nde, namaz borcu olan kişi sünnet kılabilir ve kılmalıdır.
Yedi Büyük Günah
Zeynep Hanım: “Yedi büyük günahı madde madde yazar mısınız?”
Bedîüzzaman Hazretleri’ne göre yedi büyük günah şunlardır: “1- Katl (adam öldürmek), 2- Zinâ, 3- Şarap, 4- Ukûk-u vâlideyn (anne baba hakkını gözetmemek, akrabalık bağlarını koparmak), 5- Kumar, 6- Yalancı şahitlik, 7- Dîne zarar verecek bid’alara taraftar olmak.”2
Dipnotlar: 1- Bediüzzaman, Sözler, s. 51. 2- Barla Lâhikası, s. 178.