"Ümitvar olunuz, şu istikbal inkılâbı içinde en yüksek gür sada İslâm'ın sadası olacaktır."

Piyasalar

Günahın on türlüsünü yakan namaz: Tesbih namazı

Süleyman KÖSMENE
01 Temmuz 2015, Çarşamba
Akhisar’dan Ramazan Kaya: “Tesbih namazının fazileti nedir? Nasıl kılınır? Cemaatle kılınır mı?”

ALLAH’IN ÇOKÇA TESBİH EDİLDİĞİ NAMAZ 

Tesbih namazı, içerisinde Allah’ı tesbih, tazim ve tehlil kelimelerinin yoğun bir şekilde söylendiği, Cenâb-ı Hakk’ın azametini, izzetini ve celâlini tesbih ve zikir mânâsının kuvvetli ifadelerle tahakkuk ettiği bir nafile namazdır. Bu namazda Allah Teâlâ’yı her türlü noksanlıklardan, eksikliklerden, mahlûkâta mahsus acziyetten ve zafiyetten tenzîh, takdis ve kemâl sıfatlarla tavsif etme manası tespih kelimeleriyle takviye ve te’yid edilir.   

Bu namazı Allah Resûlü (asm) Sevgili amcası Hazret-i Abbas’a (ra) öğretmiştir. Hazret-i Abbas’ın, bu namazın her gün kılınmasının zor olacağını söylemesi üzerine Sevgili Peygamberimiz (asm), tesbih namazını her gün değil; haftada bir; mümkün olmazsa ayda bir; mümkün olmazsa yılda bir; bu da mümkün olmazsa ömürde bir kılmanın büyük feyiz kaynağı teşkil ettiğini ve kişiyi günahlardan arındırdığını beyan etmiştir. Ve buyurmuştur ki; 

“Ey amca! Bak, sana on faydası olan bir şey öğreteyim: Bunu yaparsan, günahlarının ilki ve sonu; eskisi ve yenisi; bilmeyerek işlediğin ve bilerek işlediğin; küçüğü ve büyüğü; gizli yaptığın ve açık yaptığın on türden de günahını Allah bağışlar.” buyurmuş ve tesbih namazını öğretmiştir.1

NASIL KILINIR?

Tesbih namazında en gözde zikir ifâdesi: “Sübhânallâhi ve’l-hamdülillâhi velâ ilâhe illallâhü v’allâhü ekber” kelâmıdır. Bu kelâm, namazın her rek’âtinde, muhtelif rükûnlerde toplam yetmiş beş defa söylenir. Namaz dört rek’âtli bir namazdır. Tesbih ifâdelerinin dışında herhangi bir dört rek’âtli namazdan farkı yoktur.

Tesbih namazı şöyle kılınır: “Allah rızâsı için nâfile namaz kılmaya” diye niyet edilir. Namaza başlanır. Sübhâneke okunur. Sübhâneke’den sonra on beş defa yukarıdaki tesbih ifâdesi okunur. Sonra Fâtihâ ve zamm-ı sûre okunur. Daha sonra bu tesbih ifâdesi on defa daha okunur. Bu tesbih rükûya varınca rükû tesbihinden sonra on defa daha okunur. “Semi’allahü limen hamd” denilerek rükûdan doğrulunca “Rabbenâ lek’el hamd” denir ve burada ayakta on defa daha, aynı tesbih ifâdesi okunur. Sonra secdeye gidilir. Secdede secdenin kendi tesbihinden sonra on defa daha bu tesbih ifâdesi okunur. Secdeden doğrulunca on defa da burada bu tesbih okunur. Sonra ikinci kez secdeye gidilir. Secdede secdenin kendi tesbihleri okunduktan sonra, on defa da yukarıda zikrettiğimiz tesbih ifâdesi okunur. Böylece yukarıdaki tesbih ifâdesini birinci rek’âtte yetmiş beş kez okumuş olmaktayız. 

İkinci rek’âte kalkıldığında hemen on beş defa bu tesbih okunur ve sonra Fâtiha’ya başlanır. Ve birinci rekâtte okunan aynı tesbihler, burada da, aynı rükûnlerde ve aynı sayılarda tekrar okunur. Böylece ilk iki rek’âtte yüz elli tesbih ifâdesi okunmuş olmaktadır. İkinci rek’âtte oturuş yapılır. Bu oturuşta Ettâhıyyâtü ile Allahümme Salli ve Bârik duâları okunur. Burada selâm verilebileceği gibi, üçüncü rek’âte de kalkılabilir.  

Üçüncü ve dördüncü rek’âtlerde de aynı tesbih ifâdeleri aynı yerlerde aynı sayılarla okunur. Böylece dört rek’âtte, her rek’âtte yetmiş beş defa okumak üzere toplam üç yüz kez “Sübhânallâhi ve’l-hamdülillâhi velâ ilâhe illallâhü v’allâhü ekber” kelimesi okunmuş; Azîz ve Celîl olan Allah’a tesbih ve  tazim edilmiş olmaktadır. Son rek’âtte oturulur ve Et-Tahıyyâtü, Allahümme Salli ve Bârik duâlarıyla diğer duâlar okunarak selâm verilir. 

FERDİ DE KILINABİLİR, CEMAATLE DE

Tesbih namazında sehiv yapılırsa sehiv secdesi de yapılır ve sehiv secdesinde artık normal secdelerde okuduğumuz tesbihleri, yani sadece “Sübhâne Rabbi’ye’l-A’lâ” tesbihini okuruz.

Tesbih namazını cemaatle kılabileceğimiz gibi, yalnız da kılabiliriz. Ancak nafile olduğundan; ferdî kılmak cemaatle kılmaktan daha faziletlidir. 

Bununla beraber, ilk defa kılanların bulunduğu bir toplulukta şaşırmaları önlemek amacıyla cemaatle kılmak da evlâdır. Cemaatle kılarken tesbih ifadelerini hafifçe sesli söylemekte bir beis yoktur. 

Dipnot: 1- Ebû Dâvûd, Tatavvû, 14.

Okunma Sayısı: 51824
YASAL UYARI: Sitemizde yayınlanan haber ve yazıların tüm hakları Yeni Asya Gazetesi'ne aittir. Hiçbir haber veya yazının tamamı, kaynak gösterilse dahi özel izin alınmadan kullanılamaz. Ancak alıntılanan haber veya yazının bir bölümü, alıntılanan haber veya yazıya aktif link verilerek kullanılabilir.

Yorumlar

(*)

(*)

(*)

Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve tamamı büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. İstendiğinde yasal kurumlara verilebilmesi için IP adresiniz kaydedilmektedir.
    (*)

    Namaz Vakitleri

    • İmsak

    • Güneş

    • Öğle

    • İkindi

    • Akşam

    • Yatsı